64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Precis. Notera dock att det inte var någon värdering av yrkena utan bara ett konstaterande hur det ser ut i vårt moderna samhälle. Tyvärr är det väl så att de som håller hantverkskunnandet vid liv är hembyggdsföreningar, eldsjälar och driftiga hobbyhantverkare. När inget får ta tid och inte kosta något blir mer och mer baserat på halvfabrikat och snabbmonterade fabrikslösningar.Rrrrr skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Ursäkta att jag inte hängt med här. Men kommer det där provet att vara obligatoriskt vid ansökan om behörighet hädanefter, även om man har en utbildning till tex BB1 sedan tidigare?
Och innebär det att man kan plugga på egen hand och skriva provet för att få AB utan att ha gått utbildningen?
Innebär detta att praktikkravet försvinner och att vem som helst i teorin kan skriva prov för AB och bli behörig om man klarar det?
Och innebär det att man kan plugga på egen hand och skriva provet för att få AB utan att ha gått utbildningen?
Innebär detta att praktikkravet försvinner och att vem som helst i teorin kan skriva prov för AB och bli behörig om man klarar det?
Snabba svar:Sixtenblixten skrev:Ursäkta att jag inte hängt med här. Men kommer det där provet att vara obligatoriskt vid ansökan om behörighet hädanefter, även om man har en utbildning till tex BB1 sedan tidigare?
1. Ingen aning.
2. Ja. Du kan plugga själv och sedan skriva provet. Klarar du det får du behörighet.
3. Ja. Det räcker med provet. Vem som helst får göra det och det kommer vara både teoretiskt och praktiskt.
Definitionen av ordet "hantverkare" är en som arbetar med händerna, så än är vi nog hantverkareSteamboy skrev:Precis. Notera dock att det inte var någon värdering av yrkena utan bara ett konstaterande hur det ser ut i vårt moderna samhälle. Tyvärr är det väl så att de som håller hantverkskunnandet vid liv är hembyggdsföreningar, eldsjälar och driftiga hobbyhantverkare. När inget får ta tid och inte kosta något blir mer och mer baserat på halvfabrikat och snabbmonterade fabrikslösningar.
Däremot håller jag med om att det var mycket mer "hantverk" förr. I mångt och mycket är elektrikern mer en tekniker nu än hantverkare.
Detta är än så länge bara ett förslag. Vi får väl hoppas för allas välmående och säkerhet att det blir ändringar på förslaget innan det går igenom.Sixtenblixten skrev:Ursäkta att jag inte hängt med här. Men kommer det där provet att vara obligatoriskt vid ansökan om behörighet hädanefter, även om man har en utbildning till tex BB1 sedan tidigare?
I diskussionen om samma sak här så säger Örjan Borgström (från EUU) att troligen kommer elektriker få göra detta prov i samband med examen från elprogrammet på gymnasiet.
Om nykläckta lärlingar (eller hempulare för den delen) ska få behörighet som motsvarar dagens AB-L behörighet så får nog Elsäkerhetsverket anställa extra personal för att ta emot alla anmälningar om farliga och felaktiga elinstallationer
Hmm, vilka önskvärda färdigheter/kunskaper hos en elektriker är det du menar inte går att säkerställa/verifiera genom ett prov?Rrrrr skrev:
Som sagt. "Alla" kan plugga och klara ett prov.
Man bör nog ha jobbat 2 år åtminstone tillsammans med andra innan man kan klara egna jobb (och då inte allt för komplicerade).
Att man ska få motsvarande dagens AB-L direkt efter gymnasiet låter ju helt befängt
Man bör nog ha jobbat 2 år åtminstone tillsammans med andra innan man kan klara egna jobb (och då inte allt för komplicerade).
Att man ska få motsvarande dagens AB-L direkt efter gymnasiet låter ju helt befängt
Idag visar man, genom några inskickade papper att man kan göra att rimligt antagande att kunskapen finns för att få behörigheten.
Imorgon så får man direkt bevisa att kunskapen finns, genom att göra ett prov.
Skulle det vara sämre?
Imorgon så får man direkt bevisa att kunskapen finns, genom att göra ett prov.
Skulle det vara sämre?
I dag måste man först och främst gå gymnasiet, jobba några år som elektriker, sedan gå en speciell utbildning med flera prov för att sedan skicka in intyg för detta till Elsäkerhetsverket.
I morgon kanske det räcker med att göra ett prov. Ingen utbildning öht.
Alltså mycket mindre krav på nya förslaget.
I morgon kanske det räcker med att göra ett prov. Ingen utbildning öht.
Alltså mycket mindre krav på nya förslaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Nej, jag tror inte heller att man kan börja arbeta direkt som behörig elektriker efter att ha avlagt detta prov. Man bör ha den mesta kunskapen, men inte erfarenheten. Framför allt bör man ha kunskapen för att inse sina begränsningar, men samtidigt hur man täpper till dessa luckor. När man inte kan gå bredvid för att lära sig måste man ha förmågan att lära sig själv. Teorin kan vara både enkel och svår beroende på person. Erfarenheten är dock svårare... Man blir troligen en väldigt långsam elektriker i början, både när det gäller det praktiska handlaget och att välja och förstå materielen.
Att man skulle klara provet efter DAGENS gymnasieutbildning har nog ingen hävdat. Man kan mycket väl tänka sig att framtidens gymnasieutbildning för elektriker omfattar mycket praktiska moment och kanske även krav på sommarpraktik så som det var på den tiden jag gick 4-årigt tekniskt gymnasium.Rrrrr skrev:
Om sedan denna utbildning räcker för att klara Elsäkerhetsverkets prov får framtiden utvisa. Det är samma sak med körkortsutbildningen idag, man kan öva privat, eller gå på en bättre eller sämre körskola. Sedan avgör Staten genom sin myndighet Transportstyrelsen genom ett teoretiskt och praktiskt prov om man är tillräckligt kompetent.
Själv ser jag inga som helst problem med provet. Elsäk bestämmer vilka praktiska färdigheter man skall besitta, och det kan mycket väl motsvara erfarenheten hos en yrkesman med två års arbete bakom sig.
Klarar individen provet så är det grönt, annars är det tillbaka och öva/läsa mer.
En förutsättning att klara provet är att man har tillräcklig ( nyckelord som jag glömde i min tur) kunskap. Det kan man bara inte råka glömma bort när man jämför.
Om jag skickar kopior på mina gymnasiebetyg och intyg om arbete och praktik.
Har jag så bevisat att jag är en kunnig elektriker eller gett dig en motiverad anledning till att tro att jag är en kunnig elektriker?
Hur kunskapen införskaffats kan i sig vara irrelevant, det viktiga är att kunskapen finns. Och imorgon bevisar man det på ett betydligt tydligare sätt.
Och det är inte sämre.
Om jag skickar kopior på mina gymnasiebetyg och intyg om arbete och praktik.
Har jag så bevisat att jag är en kunnig elektriker eller gett dig en motiverad anledning till att tro att jag är en kunnig elektriker?
Hur kunskapen införskaffats kan i sig vara irrelevant, det viktiga är att kunskapen finns. Och imorgon bevisar man det på ett betydligt tydligare sätt.
Och det är inte sämre.
Redigerat:
Är det bara jag som hoppas på att det kommer ställas krav på nya prov t.ex. vart 5:e år?
Jag ser minst 2 anledningar till att detta borde införas:
Den första anledningen är för att säkerställa att elektrikern vidareutbildar sig och håller sig uppdaterad på nya regler och ny teknik.
Den andra anledningen är att man på så sätt hade sållat bort folk som inte arbetar som elektriker, antingen genom att dom inte är intresserade av att lägga tid/pengar på att förnya sin behörighet, eller att dom helt enkelt inte kommer klara provet.
Lite på samma sätt som det fungerar inom transportbranschen med farligtgods, arbete på väg, heta arbeten och till viss del truckförarutbildningar.
Jag har arbetat med flera personer som gått el-programmet på gymnasiet, men efter examen aldrig rört en kabel, för att 5-7 år senare fått anställning som industrielektriker.. deras installationer har INTE varit varken snygga eller fackmannamässigt utförda...
Jag ser minst 2 anledningar till att detta borde införas:
Den första anledningen är för att säkerställa att elektrikern vidareutbildar sig och håller sig uppdaterad på nya regler och ny teknik.
Den andra anledningen är att man på så sätt hade sållat bort folk som inte arbetar som elektriker, antingen genom att dom inte är intresserade av att lägga tid/pengar på att förnya sin behörighet, eller att dom helt enkelt inte kommer klara provet.
Lite på samma sätt som det fungerar inom transportbranschen med farligtgods, arbete på väg, heta arbeten och till viss del truckförarutbildningar.
Jag har arbetat med flera personer som gått el-programmet på gymnasiet, men efter examen aldrig rört en kabel, för att 5-7 år senare fått anställning som industrielektriker.. deras installationer har INTE varit varken snygga eller fackmannamässigt utförda...
I verkligheten kommer det förhoppningsvis ändå inte bli något problem. De flesta normalt funtade människor har ju någon slags känsla över vad de kan och inte kan, och inte kastar sig in i nybygge av ett affärskomplex direkt efter gymnasiet, även om de har behörigheten för att göra så.
Detta kan vi ju diskutera hur länge som helst, men nu ger jag mig i alla fall (tills ny information kommer). Hoppas på att Elsäkerhetsverket tar till sig all kritik och gör ändringar på förslaget innan det blir verklighet.
Nu skiter jag i detta och sätter mig ute med ett glas vin i kvällssolen
Detta kan vi ju diskutera hur länge som helst, men nu ger jag mig i alla fall (tills ny information kommer). Hoppas på att Elsäkerhetsverket tar till sig all kritik och gör ändringar på förslaget innan det blir verklighet.
Nu skiter jag i detta och sätter mig ute med ett glas vin i kvällssolen
Sol ??? Regnar det inte kontinuerligt denna sommar ???Rrrrr skrev:I verkligheten kommer det förhoppningsvis ändå inte bli något problem. De flesta normalt funtade människor har ju någon slags känsla över vad de kan och inte kan, och inte kastar sig in i nybygge av ett affärskomplex direkt efter gymnasiet, även om de har behörigheten för att göra så.
Nu skiter jag i detta och sätter mig ute med ett glas vin i kvällssolen![]()