Sent på lördagskvällen hände följande: En propp gick och tre rum plus kök blev strömlösa. I med ny propp. Allt frid och fröjd i tio minuter. Samma propp går igen. In med ny propp - fortfarande strömlöst i tre rum plus kök trots hel propp. Samtliga tre huvudsäkringar hela. Mätte i olika uttag i rummen och köket. Ingen ström.
Satte in en ny propp idag, söndag. Allt funkar som det ska! Sista proppen jag satte in på lördagskvällen, ser hel ut, men släpper inte igenom ström vid mätning. Tillverkningsfel? Men två proppar gick ju efter varandra på lördagskvällen. Vad kan ha hänt? Kan både kortslutningar och avbrott inträffa lite hur som helst, då och då i ledningar, lampor, TV och lysrör och sedan gå över av sig själva? Rena spökjakten det här? Har inte rubbat apparater, installationer eller sladdar. Kan orsaken vara ett par tillfälliga överspänningar på inkommande ledningen till huset, som huvudsäkringen tål, men som får säkringen i gruppcentralen att smälla av?:thinking:

Claes Sörmland
Den tredje proppen brann nog av utan att det syns på den.

Vad har du för stora laster på denna grupp? Elelement, värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin? Denna last är troligen orsaken till att proppen gick.

Att "pluppen" på säkringen inte ramlar ut när säkringen har gått är rätt vanligt, pilla lite med nageln så lossnar den. Vart du ha fått kortis är lite svårare att säga, men det kan tex vara i kondensatorn i lysrörsarmaturen. Blir det kortis i den kan kortisen "bränna upp" felet i kondingen och allt ser sedan helt ut. Kondensatorn behövs inte för driften utan den kompenserar bara för fasförskjutningen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den tredje proppen brann nog av utan att det syns på den.

Vad har du för stora laster på denna grupp? Elelement, värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin? Denna last är troligen orsaken till att proppen gick.
Hej Claes och tack för ultrasnabbt svar. Mysteriöst nog hade jag inga stora förbrukare inkopplade. De apparater, som du nämner, har egna säkringar i gruppcentralen. Endast en TV, fem LED-lampor plus ett lysrör belastade 10A-proppen. Samma belastning idag utan problem. Kan det ha handlat om tillfälliga överspänningsknäppar på nätet? Trodde inte sånt förekommer nuförtiden med utvecklad reglerteknik.
E elmont skrev:
Att "pluppen" på säkringen inte ramlar ut när säkringen har gått är rätt vanligt, pilla lite med nageln så lossnar den. Vart du ha fått kortis är lite svårare att säga, men det kan tex vara i kondensatorn i lysrörsarmaturen. Blir det kortis i den kan kortisen "bränna upp" felet i kondingen och allt ser sedan helt ut. Kondensatorn behövs inte för driften utan den kompenserar bara för fasförskjutningen.
Tack Elmont! Upprepas felet om jag kör lysröret utan kondingbyte några dagar? Jag kan ju tillfälligt koppla in lysröret via skarvsladd i ett vägguttag med annan säkring och se, om den säkringen smäller av istället. Man får ringa in felet med uteslutningsmetoden.:D

Redigerat:
MultiMan
Hade jag haft flera säkringar gå på samma grupp utan rimliga förklaringar såsom stora förbrukare eller fel i anslutna apparater, hade iaf jag inte sovit gott förrän elen kontrollerats för skador, glappkontakt eller andra problem. Hittas inget uppenbart fel hade jag meggat.

Totte_S
Möss gillar att tugga på skarvmuffar till vp-rör, och även på trådarna i röret. Kan ge spännande fel. Det är typiskt mössväder nu, o har du ett äldre hus så har de säkert hittat in.
Tycker också att du ska se till att få det kollat/meggat.

Totte_S Totte_S skrev:
Möss gillar att tugga på skarvmuffar till vp-rör, och även på trådarna i röret. Kan ge spännande fel. Det är typiskt mössväder nu, o har du ett äldre hus så har de säkert hittat in.
Tycker också att du ska se till att få det kollat/meggat.
Måste se om jag hittar några helstekta möss någonstans i husets alla vinklar och vrår. Dock - i mitt gamla hus är ledningarna till de aktuella rummen samt köket lagda i stålrör, som mössen knappeligen rår på. Men på några ställen finns anknytningar i nutida plastmaterial.:)

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Det är alltid bra att kolla. Jag felsökte på egen hand för 17-18 åt sedan och hann slänga ut ett par gamla förmodligen felfria elelement, innan grannen som är elektriker kom med sin megger och hittade trådarna som mössen gnagt av.
H hans lindquist skrev:
Måste se om jag hittar några helstekta möss någonstans i husets alla vinklar och vrår. Dock - i mitt gamla hus är ledningarna till de aktuella rummen samt köket lagda i stålrör, som mössen knappeligen rår på. Men på några ställen finns anknytningar i nutida plastmaterial.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.