10 053 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Proppen går direkt fast inget är ikopplat!
Hej!
Jag är ganska ny på det här med el och har flyttat in nyligen i ett gammalt hus.
Problemet som jag har är att två stycken elutag har slutat fungera. Det ena satt det ett element plus ett moden medans den andra hade en laddare plus en 2.1 högtalare.
För några dagar sen så slutade lampan att funka (trodde bara att jag skulle få byta ut ljusröret) sen så dog elementen. Sen 2 dagar efter det så dog det andra uttaget.
Min fråga är vad som är problemet och hur jag återgärdar det!
Jag har nu allt urkopplat och tagit ur proppen för säkerhets skull.
Tack på förhand!
Jag är ganska ny på det här med el och har flyttat in nyligen i ett gammalt hus.
Problemet som jag har är att två stycken elutag har slutat fungera. Det ena satt det ett element plus ett moden medans den andra hade en laddare plus en 2.1 högtalare.
För några dagar sen så slutade lampan att funka (trodde bara att jag skulle få byta ut ljusröret) sen så dog elementen. Sen 2 dagar efter det så dog det andra uttaget.
Min fråga är vad som är problemet och hur jag återgärdar det!
Jag har nu allt urkopplat och tagit ur proppen för säkerhets skull.
Tack på förhand!
Du skriver i rubriken att säkringen går. När gjorde den det? Om du är säker på att rätt säkring är ur så att det inte kan finnas spänning i uttaget så kan du ta av kåpan och titta hur anslutningarna ser ut. Det har inte sprakat eller luktat bränt någonstans? Finns det mer än dessa två uttag på den gruppen? Utan mer info än du givit är det lätt att komma med standardsvaret "ring en elektriker".
Svar 1: Den går på direkten så fort jag byter den, även med inget ikopplat.
Svar 2: Nej det smällde dock en gång när jag byte säkringen första gången, skåpet är på en annan våning.
Svar 3: Ja! insåg nu att det är 3 stycken uttag seriekopplade men bara 2 har använts. (första: element + moden. Andra: Inget. Tredje: högtalare + mobilladdare.
Ska kolla uttaget nu!
Svar 2: Nej det smällde dock en gång när jag byte säkringen första gången, skåpet är på en annan våning.
Svar 3: Ja! insåg nu att det är 3 stycken uttag seriekopplade men bara 2 har använts. (första: element + moden. Andra: Inget. Tredje: högtalare + mobilladdare.
Ska kolla uttaget nu!
Note: Huset är riktigt gammalt! up emot 90 år!
Någon form av kortslutning helt klart. Det kan föreligga brandrisk om du får i säkringen utan att den smäller i och med att själva uttagen slutat fungera. Kan tex bero på att möss gnagt på ledningen, att nåt gammalt "skavsår" fläkts upp eller en fuktskada.
Produkter som diskuteras: "fläkts"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om även elinstallationen är bortemot 90 år gammal så är det dags för renovering. De symptom du har tycker jag tyder på att gamla ledningar och kopplingsdosor börjar ge upp. Satt elementet i detta uttag tidigare, hos förre ägaren? Om inte kan ledningen ha varit på gränsen att tappa sin isolering vilket påskyndades av ditt element. Lite bilder på din elinstallation kan hjälpa för att bedöma omfattningen - kanske behöver du inte riva ut och byta precis all el.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden