4 443 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Proppar går vid belastning
Sida 1 av 2
Dum rubrik men kome ej på bättre.
Såhär: Har haft lite vattenläckor och har då införskaffat 2 st 2kw byggfläktar för att torka ur.
1 står på övervåningen och 1 står nere, alltså 2 olika proppar.
Nu går olika proppar med ca 30 min mellanrum, minst 4 olika har gått i 2 olika proppskåp.
Båda skåpen är jättevarma och alla proppar är heta så det knappt går att ta i dom.
Det är blandat 6 och 19 ampers säkringar som går.
Vad ska jag göra?
Såhär: Har haft lite vattenläckor och har då införskaffat 2 st 2kw byggfläktar för att torka ur.
1 står på övervåningen och 1 står nere, alltså 2 olika proppar.
Nu går olika proppar med ca 30 min mellanrum, minst 4 olika har gått i 2 olika proppskåp.
Båda skåpen är jättevarma och alla proppar är heta så det knappt går att ta i dom.
Det är blandat 6 och 19 ampers säkringar som går.
Vad ska jag göra?
Det är alltså 2 olika proppskåp, 1 av skåpen sitter det 3 6a proppar i.
Hela detta paket är kokhett.
I detta skåp går 2 av säkringarna med jämna mellanrum, inte samtidigt, iblan 1, ibland båda. Slumpmässigt.
Sen har jag 1 skåp i källaren, där är det 10 säkringar varav 2 st 10a säkringar går då och då, slumpvis igen och iblan båda ibland ena
Hela detta paket är kokhett.
I detta skåp går 2 av säkringarna med jämna mellanrum, inte samtidigt, iblan 1, ibland båda. Slumpmässigt.
Sen har jag 1 skåp i källaren, där är det 10 säkringar varav 2 st 10a säkringar går då och då, slumpvis igen och iblan båda ibland ena
Svårt att svara på, på distans. Om du ska dra om kabel också; om du inte redan har jordade uttag så kanske det är ide´att göra detta samtidigt? Har du jordfelsbrytare?
Ja, det är nog bäst att rådfråga en elektriker för en offert.
Ja, det är nog bäst att rådfråga en elektriker för en offert.
Har ojordade uttag, utom i pannrummet och tvättstugan.roland53 skrev:
Ingen jordfelsbrytare heller.
Har också behov av lite fler uttag, bla i garaget och på fasaden.
Det bästa är kanske att be en elektriker komma och kika vad som finns, vilka behov vi har och vad som kan/kan inte sparas och be om kostnadsförslag.