Dum rubrik men kome ej på bättre.

Såhär: Har haft lite vattenläckor och har då införskaffat 2 st 2kw byggfläktar för att torka ur.

1 står på övervåningen och 1 står nere, alltså 2 olika proppar.

Nu går olika proppar med ca 30 min mellanrum, minst 4 olika har gått i 2 olika proppskåp.
Båda skåpen är jättevarma och alla proppar är heta så det knappt går att ta i dom.

Det är blandat 6 och 19 ampers säkringar som går.

Vad ska jag göra?

6 och 19 amper är en väldigt ovanlig kombination och om du då belastar en 6 amp med 2 kw
så lär den lösa rätt fort ,,en 19? amp borde hålla om den bara belastas med 2 kw.

Med vänlig hälsning sdl 706

sdl706 skrev:
6 och 19 amper är en väldigt ovanlig kombination och om du då belastar en 6 amp med 2 kw
så lär den lösa rätt fort ,,en 19? amp borde hålla om den bara belastas med 2 kw.

Med vänlig hälsning sdl 706
19? Hur gick det till?
Menar såklart 10

Det är alltså 2 olika proppskåp, 1 av skåpen sitter det 3 6a proppar i.
Hela detta paket är kokhett.
I detta skåp går 2 av säkringarna med jämna mellanrum, inte samtidigt, iblan 1, ibland båda. Slumpmässigt.

Sen har jag 1 skåp i källaren, där är det 10 säkringar varav 2 st 10a säkringar går då och då, slumpvis igen och iblan båda ibland ena

10 (A)* 230 (V) = 2300 (W) = 2,3 kW. Du har förmodligen någon ytterligare förbrukare samtidigt på denna säkring.Som sagt ovan du kan inte belasta 6 A säkring med 2 kW ..... 6*230 = ca 1300 W

10 ampers säkring klarar 2300 watt i ditt fall ligger det antagligen mer belastning på den säkringen.
Med vänlig hälsning sdl706

Ni har båda rätt.
Har ju lampor mm på så det förklarar ju saken.

Men man kan ju inte ha en säkring till ett helt våningsplan som bara klarar 1300 watt!!

Hur gör man för att öka på detta?

Om trådarna är 1,5 så kan man säkra 10 amper men det normala är att man delar upp ett våningsplan på 3 - 4
olika säkringar för att få en selekvitet.

sdl706 skrev:
Om trådarna är 1,5 så kan man säkra 10 amper men det normala är att man delar upp ett våningsplan på 3 - 4
olika säkringar för att få en selekvitet.
Ok. Antar att det är en elektriker som måste gör sådant?

Jvona skrev:
Ok. Antar att det är en elektriker som måste gör sådant?
Ja, korrekt

roland53 skrev:
Ja, korrekt
Ok.
Är det omständigt, dvs dyrt?

Jag tänker att man måste väl ha en ny central osv

Om du inte är 110% säker så rekommenderar jag att du anlitar en elektriker med behörighet

Svårt att svara på, på distans. Om du ska dra om kabel också; om du inte redan har jordade uttag så kanske det är ide´att göra detta samtidigt? Har du jordfelsbrytare?

Ja, det är nog bäst att rådfråga en elektriker för en offert.

sdl706 skrev:
Om du inte är 110% säker så rekommenderar jag att du anlitar en elektriker med behörighet

Är inte ens 1% säker. Kan byta ett uttag och en strömbrytare, inte mer.

roland53 skrev:
Svårt att svara på, på distans. Om du ska dra om kabel också; om du inte redan har jordade uttag så kanske det är ide´att göra detta samtidigt? Har du jordfelsbrytare?

Ja, det är nog bäst att rådfråga en elektriker för en offert.
Har ojordade uttag, utom i pannrummet och tvättstugan.
Ingen jordfelsbrytare heller.

Har också behov av lite fler uttag, bla i garaget och på fasaden.

Det bästa är kanske att be en elektriker komma och kika vad som finns, vilka behov vi har och vad som kan/kan inte sparas och be om kostnadsförslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.