Har efter moget övervägande beslutat mig för att göra en projekttråd istället för att bara lägga i skryttråden när det är klart. Planen är ett lite mindre "skrivbord" med en låda där lådfrånten är ådermatchad mot sargen på bordet. Tanken är dessutom att låta bordsåg, kapsåg, rikt och planhyveln vila och bara använda bandsågen och handverktyg. Om detta faller väl ut så funderar jag på att sälja av min snickerikombi med hyvel och bordsåg, och ställa undan kap och gersågen tills det är dags att lägga om trallen.
Hoppas på en uppdatering om dagen, årminstone nu första veckan då jag fortfarande har semester, börjar med lite bilder från igår kväll då jag grovkapade upp delarna till allt förutom lådan i bandsågen.
Hoppas på en uppdatering om dagen, årminstone nu första veckan då jag fortfarande har semester, börjar med lite bilder från igår kväll då jag grovkapade upp delarna till allt förutom lådan i bandsågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började rikta upp 2 sidor på sarg och bordskivebitarna innan det var dags att dela dem i bandsågen. Gick bra fram tills jag insåg att jag lyckats få med en djup "grop" i den stora biten som ska bli skivan. Tog evinnerlig tid att hyvla ner det, fick plocka fram den hemgjorda skrubbhyveln, var sugen på att "fuska" och köra rikthyveln men lyckades hålla mig. Han dock inte dela den innan hockeyn började så hann inte helt klart med det momentet.
Oändliga mängder spån...
Inget går upp mot känslan av ett riktigt vasst hyvelstål
Till slut så låg winding sticksen jämt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oändliga mängder spån...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget går upp mot känslan av ett riktigt vasst hyvelstål
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut så låg winding sticksen jämt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul projekt. Tyvärr har jag alltid ont om tid. Så det får alltid bli att använda sladd.
Ja om man gör saker på beställning så kan ju tid vara ett problem. Jag försöker hålla snickrandet som en ren hobby och då spelar det ju mindre roll om det tar en vecka eller en månad att få klart projekten.H Husvagnsthord skrev:
Klöv biten som som ska bli bordsskivan idag, oklart vad som hände, om det var jag som gjorde något fel eller om bladet helt slumpmässigt drev snett men jag lyckades få till en egen liten grop på ca 3-4 millimeter på ett ställe så nu måste allt hyvlas ner 4mm extra för att bli plant. Riktigt surt, jag har (uppenbarligen) inget emot att hyvla men det här kommer ta en go stund att fixa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt! Här ska det följas, speciellt då det ser ut som att du tagit mina små spillbitar
Jag har legat i tankar på att själv platsbygga ett skrivbord med liknande tankegång vad gäller material. Men jag kommer att fuska med planhyveln till att börja med. Sen kanske Stanleyn får en påskjutning mot slutet för att få till ytan innan målningen.
Känns osannolikt att att jag inte kommer att ersätta snickerikombin med en dedikerad rikt/plan hyvel om/när jag säljer den.Noramasen skrev:
Härligt! Här ska det följas, speciellt då det ser ut som att du tagit mina små spillbitarJag har legat i tankar på att själv platsbygga ett skrivbord med liknande tankegång vad gäller material. Men jag kommer att fuska med planhyveln till att börja med. Sen kanske Stanleyn får en påskjutning mot slutet för att få till ytan innan målningen.
Nåväl, nu har det hyvlats. Som vanligt så glömmer man bort att hur torra man än tror att bitarna är så slår dem sig alltid över natten efter att man kluvit och exponerat träet i mitten. Så mina fina riktade bitar hade kupat sig när det var dags att få till tjockleken idag.. Nåväl, när man väl slutar gnälla och tar fram hyveln så går det ganska snabbt. Så nu sitter bordsskivan i limmpress och jag har börjat rikta upp benen, en mycket enklare process att rikta upp något som är 4cm brett istället för 20cm. Med lite tur så kanske man får börja med det riktigt roliga imorgon (dvs sammanfogningar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket roligt! Följer!
Mycket hyvlande senaste dagarna men nu är nästan allt riktat och fått jämntjockt. Praktiskt nog så kräver vare sig min no 5 1/2 eller min no 7 någon omställning mellan riktning och planhyvling
Även sågat ut lådfronten ur framsargen men inte limmat ihop delarna än, ådermatchingen ser dock shysst ut. Funderat ganska mycket hur jag ska få ihop "upphägningen" av lådan när fronten går hela vägen ner i nederkant på sargen, men jag hoppas att det löser sig om jag inte låter sidorna på lådan gå ända ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började med tapphålen i benen idag, men tour de ski hade prioritet och nu tänkte jag softa lite det sista innan julledigheten är över i morgon så det blev bara ett ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du nån skiss på hur skrivbordet ska se ut? Det vore lite enklare att hänga med i svängarna om man vet ungefär hur slutresultatetet ska bli.I ivp skrev:
Nej, hade ingen skiss eller ritning, brukar köra lite på känsla. Men jag förstår att det kanske är svårt att hänga med utan en övergripande bild så here we go.Ola C skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och med lite ungefärliga mått
Inte fått något gjort i veckan, men nu i helgen så kom jag ut lite i verkstan. Gjorde klart resten av tapphålen i benen, även om det saknas lite sista finputs på väggarna men det tar jag i samband med att jag finpassar in tapparna på sargen.
Började även rikta upp bitarna till framsargen där lådfronten ska vara, insåg att det nog var dags att bygga en ny stötlåda. Den gamla är nog en av de äldsta jiggarna jag har och den börjar ha sett sina bästa dagar. Har ett veritas anhåll som är till för just detta som legat orimiligt länge och väntat på montering eftersom jag saknat ett bra sätt/verktyg att montera den medföljande rampamuffen, men i förra veckan så kom eb "1/4-20 insert nut driver" som jag beställ och med den gick det väldigt smidigt.
Inser att jag antagligen gjort sargen lite för smal, den övre biten som jag sågat loss och nu limmar tilbaka är nog alldeles för svajig för att ge tillräcklig stabilitet, tror och hoppas att det går att lösa med ett extra stag i nederkant bakom lådfronten, men vi får väl se när det börjar dra ihop sig.
gamla stötlådan
nya stötlådan
Började även rikta upp bitarna till framsargen där lådfronten ska vara, insåg att det nog var dags att bygga en ny stötlåda. Den gamla är nog en av de äldsta jiggarna jag har och den börjar ha sett sina bästa dagar. Har ett veritas anhåll som är till för just detta som legat orimiligt länge och väntat på montering eftersom jag saknat ett bra sätt/verktyg att montera den medföljande rampamuffen, men i förra veckan så kom eb "1/4-20 insert nut driver" som jag beställ och med den gick det väldigt smidigt.
Inser att jag antagligen gjort sargen lite för smal, den övre biten som jag sågat loss och nu limmar tilbaka är nog alldeles för svajig för att ge tillräcklig stabilitet, tror och hoppas att det går att lösa med ett extra stag i nederkant bakom lådfronten, men vi får väl se när det börjar dra ihop sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gamla stötlådan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya stötlådan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick mitt nya anhåll till bandsågen i förra veckan, otroligt mycket enklare att ställa in och finjustera. Så nu känns det som om man kan börja använda den till lite mer finlir än att bara grovklyva och dela på bitar. Väntar fortfarande på nya gummihjul som ska levereras från amerikat, så förhoppningsvis kan det bli ännu bättre men jag bestämmde mig för att pröva att såga de stora sidorna på tapparna på bandsågen först innan jag finsjusterar med simhyvelvn/grundklossen.
Sen upptäckte jag att jag slarvat med en av sargbitarna och den var inte alls planhyvlad bra och den skulle bli alldeles för tunn om jag fixade till det så jag gjorde en ny bit i lördags, men jag lyckades med samma miss som jag gjort alldeles för många gånger nu, hyvlade den exakt till linjen samma dag som jag grovklyvt den istället för att låta den vila över natten, så när jag kom ut i morse så såg den ut som en banan. Nåväl, det blev en bra bit att öva på att göra tappar i bandsågen, och med lite tur så kan jag passa in den trots allt sen.
gamla anhållet
nya anhållet (axminster pro fence)
Provsågade en tapp i en furubit, sågblad och anhåll verkar vara i samma plan.
Planhyvlade en ny bit med "blue tape trick", tror jag sett det i någon Rob Cosman video, mycket bra för oss som börjar ha svårt att se ritsmärken.
två tappar var allt jag hann med med allt finjusterande, men jag har som tur är inte så bråttom
Sen upptäckte jag att jag slarvat med en av sargbitarna och den var inte alls planhyvlad bra och den skulle bli alldeles för tunn om jag fixade till det så jag gjorde en ny bit i lördags, men jag lyckades med samma miss som jag gjort alldeles för många gånger nu, hyvlade den exakt till linjen samma dag som jag grovklyvt den istället för att låta den vila över natten, så när jag kom ut i morse så såg den ut som en banan. Nåväl, det blev en bra bit att öva på att göra tappar i bandsågen, och med lite tur så kan jag passa in den trots allt sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gamla anhållet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya anhållet (axminster pro fence)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provsågade en tapp i en furubit, sågblad och anhåll verkar vara i samma plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planhyvlade en ny bit med "blue tape trick", tror jag sett det i någon Rob Cosman video, mycket bra för oss som börjar ha svårt att se ritsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
två tappar var allt jag hann med med allt finjusterande, men jag har som tur är inte så bråttom





