7 796 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Projekttråd: badrumsrenovering
Dribblade bort mig själv lite, men man har dragit in kallvatten till wc stol genom väggen, och varm & kall kommer in på ett annnat ställe där ni ska ha dusch?
Låter som att man borde kunna sätta fördelare i klädkammaren och utgå från dem om det är vägg i vägg med badrummet. Då blir det i alla fall inga avsteg i själva badrummet utan i så fall i klädkammaren. Det fixar nog din VVS montör galant.
Låter som att man borde kunna sätta fördelare i klädkammaren och utgå från dem om det är vägg i vägg med badrummet. Då blir det i alla fall inga avsteg i själva badrummet utan i så fall i klädkammaren. Det fixar nog din VVS montör galant.
Precis så som du skriver har man gjort, separat genomföring för kallvatten till toaletten och så en egen genomförning för varm- och kallvatten i andra änden av badrummet. Jag får ta det med VVS-montören!J J-O skrev:Dribblade bort mig själv lite, men man har dragit in kallvatten till wc stol genom väggen, och varm & kall kommer in på ett annnat ställe där ni ska ha dusch?
Ja men kakel och klinkers inklusive fix gick på 40 000, tätskikt 10 000 bara där är de uppe i dina summor. Men det kaklet och klinkersen var inte det billigaste precis...men refererar till att ni vill bygga det i 20-tals stil. Men finns ju billigare kakel och klinkers i det stuket med såklart!JohnnyKeba skrev:
Ok, ja jag är ju novis men jag har räknat utifrån antal kvadratmeter som ska kaklas och lagt på ca 20% för spill osv. Har inte räknat infästningar separat. Med reservation för att jag förstås kan ha missat något stort och räknat helt galet har jag lite svårt att förstå hur det skulle bli tre gånger så dyrt för ett drygt hälften så stort badrum, men du har ju bevisligen facit. Med ditt badrum som referens skulle alltså materialkostnad för mina 7.5 kvm innan inredning uppgå till ca 250000 kr. Blir spännande att se vad notan landar på!
Oavsett så tror jag du får lägga på endel.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Kör nya Rör-i-Rör dolda i vägg, utan tvekan! Det kostar så lite i det stora hela, blir snyggare och du kan sova lugnt med nya fräscha rör! Dessutom kan du göra mycket själv eftersom det inte är så noga med rördragningen (den kommer ändå inte synas).
Jag byggde in vårt avlopp till handfatet i väggen när jag ändå var igång, men det var inte ett självklart val. Om handfatet ska stå på samma ställe som innan hade jag inte brytt mig. Tänk dock på att befintliga avlopp kan hamna lite väl närma väggarna när plyfa + gips är uppe. Kör på säker vattens väggkonstruktion, den är superstabil!
Jag byggde in vårt avlopp till handfatet i väggen när jag ändå var igång, men det var inte ett självklart val. Om handfatet ska stå på samma ställe som innan hade jag inte brytt mig. Tänk dock på att befintliga avlopp kan hamna lite väl närma väggarna när plyfa + gips är uppe. Kör på säker vattens väggkonstruktion, den är superstabil!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ang. din budget så hamnar vi på ca 200 000:- för ett badrum på ca 7kvm inkl allt, men då har vi valt halvdyra lösningar i form av inbyggnadsblandare, inbyggnadstoalett & nischer i duschutrymmet.
Vi kommer ha gjort allt förutom el och plattsättning.
Vi kommer ha gjort allt förutom el och plattsättning.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Tycker också budgeten är lite lågt satt. Så här mycket la vi på ett ungefär i material för 4,5 kvm badrum 2018.
Byggmaterial:
Golvreglar 1500
Väggreglar 1000
Golvspån 1000
Plywood 3000
Gips 1000
Våtrumsgips 1500
Skruv, lim mm 1000
Dörr med karm 1500
isolering 1000
Tätskikt:
KeraSafe,
Flytspackel mm 11000
Kakel&klinker:
Kakel 4000
Klinker&klinkerram 3500
Fix&fog 1000
VVS:
Roth Pexslang&väggbockfixturer 2550
VVS kopplingar 4000
Avloppsrör och golvbrunn 2000
Golvärme 3067
Fördelarskåp 1000
Badrumsfördelare&väggbrickor 1200
Takduschpaket 3200
Handfatsblandare 800
El&belysning:
elmaterial 2000
Vägglampor 1000
Ventilation 1400
Färg 2000
Inredning:
Duschhörn 5775
Toalettstol 4825
Kommod 2300
Handukstork 4000
Spegel 800
Summa 73917
Byggmaterial:
Golvreglar 1500
Väggreglar 1000
Golvspån 1000
Plywood 3000
Gips 1000
Våtrumsgips 1500
Skruv, lim mm 1000
Dörr med karm 1500
isolering 1000
Tätskikt:
KeraSafe,
Flytspackel mm 11000
Kakel&klinker:
Kakel 4000
Klinker&klinkerram 3500
Fix&fog 1000
VVS:
VVS kopplingar 4000
Golvärme 3067
Fördelarskåp 1000
Takduschpaket 3200
Handfatsblandare 800
El&belysning:
elmaterial 2000
Vägglampor 1000
Ventilation 1400
Färg 2000
Inredning:
Duschhörn 5775
Toalettstol 4825
Kommod 2300
Handukstork 4000
Spegel 800
Summa 73917
Stort tack, ska uppdatera min kalkyl!P Peter_K skrev:Tycker också budgeten är lite lågt satt. Så här mycket la vi på ett ungefär i material för 4,5 kvm badrum 2018.
Byggmaterial
Golvreglar 1500
Väggreglar 1000
Golvspån 1000
Plywood 3000
Gips 1000
Våtrumsgips 1500
Skruv, lim mm 1000
Dörr med karm 1500
isolering 1000
Tätskikt
KeraSafe,
Flytspackel mm 11000
kakel&klinker
Kakel 4000
Klinker&klinkerram 3500
Fix&fog 1000
VVS
VVS kopplingar 4000
Golvärme 3067
Fördelarskåp 1000
Takduschpaket 3200
Handfatsblandare 800
El&belysning 2000
Vägglampor 1000
Ventilation 1400
Färg 2000
Inredning
Duschhörn 5775
Toalettstol 4825
Kommod 2300
Handukstork 4000
Spegel 800
Summa 73917
Ok, hur mycket bör man budgetera för där då? Jag har en offert på att fylla en container på 10m3 med blandat avfall, kostar 5100 kr, alternativt tre st big bags kostar 3300 kr. Då ingår allt i kl hämtning och sortering. Räcker inte 10m3? Förutom duschkabin och handfat är det bara kakel, klinker och underliggande skivor som ska slängas. Toalettstol återanvänds, och skåpen tar jag isär och lägger till bra att ha-högen i virkesförrådet.D Danne213 skrev:
Gjorde mitt badrum själv precis.
Cirka 3 kvm, 10 löpmeter vägg.
Byggt helt från grunden, nya väggar (reglar), nya golvreglar, nytt vatten och avlopp.
Kostade cirka 45k exkl inredning och el (räknar ca 5k där). Har gjort allt själv förutom el.
Cirka 3 kvm, 10 löpmeter vägg.
Byggt helt från grunden, nya väggar (reglar), nya golvreglar, nytt vatten och avlopp.
Kostade cirka 45k exkl inredning och el (räknar ca 5k där). Har gjort allt själv förutom el.
Fråga 1. Jag skulle byta vattenrören när du ändå river badrummet.
Bor själv i ett äldre hus och har monterat
LK Prefabskåp. Jag ansluter plaströr allteftersom jag renoverar huset. 50 meter PE-X rir kostar 2000kr och kan dras själv, merkostnaden för uppgradering är låg när du ändå river.
Bor själv i ett äldre hus och har monterat
LK Prefabskåp. Jag ansluter plaströr allteftersom jag renoverar huset. 50 meter PE-X rir kostar 2000kr och kan dras själv, merkostnaden för uppgradering är låg när du ändå river.
Redigerat:
Kul med renovering! Här är min renoveringsbudget som jämförelse.
Renoverade mitt badrum i Januari i år, rev ut och forslade bort det gamla själv och köpte allt material, anlitade hantverkare + elektriker som bytte golvbrunnen och byggde upp det nya badrummet.
BRF, betong i väggar och golv med utanpåliggande rör.
1,5m x 1,7m golvyta, 2,70m takhöjd.
Köpte följande:
Kakel
Klinkers
Golvvärme
Dörr + karm (huset är byggt 1946, gick från gammal standard till 8x21).
Toalettstol
Kommod
Badrumsskåp
Duschväggar
PAXfläkt
Blandare till kommod och dusch
Handdukstork
Hantverkarna slutade på 65.000 kr, köpte grejor för 27000 kr.
Renoverade mitt badrum i Januari i år, rev ut och forslade bort det gamla själv och köpte allt material, anlitade hantverkare + elektriker som bytte golvbrunnen och byggde upp det nya badrummet.
BRF, betong i väggar och golv med utanpåliggande rör.
1,5m x 1,7m golvyta, 2,70m takhöjd.
Köpte följande:
Kakel
Klinkers
Golvvärme
Dörr + karm (huset är byggt 1946, gick från gammal standard till 8x21).
Toalettstol
Kommod
Badrumsskåp
Duschväggar
PAXfläkt
Blandare till kommod och dusch
Handdukstork
Hantverkarna slutade på 65.000 kr, köpte grejor för 27000 kr.
Produkter som diskuteras: "PAXfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Här kommer en uppdatering såhär några år senare. Efter ett par år av funderingar och velande insåg jag att jag inte hade tiden eller orken att ta mig an detta projekt. Istället lejde vi bort det hela till en firma som gjorde allt jobb. Inredning och design stod min fru för. Så det enda jag egentligen bidrog med den här gången var att åka och köpa en tvättmaskin.
Såhär i efterhand lite onödigt att lägga massa tid på att planera för att själv göra nåt som vi sen lejde bort, men samtidigt tror jag att det gav något att ha läst in sig på alla byggregler så man kunde överse arbetet litegrann.
Här är bilder på resultatet. Vi känner oss nöjda och även om det blev betydligt dyrare än min optimistiska budget (vi landade på cirka 275k nu totalt) så är jag glad över att vi lejde bort detta jobb.
Såhär i efterhand lite onödigt att lägga massa tid på att planera för att själv göra nåt som vi sen lejde bort, men samtidigt tror jag att det gav något att ha läst in sig på alla byggregler så man kunde överse arbetet litegrann.
Här är bilder på resultatet. Vi känner oss nöjda och även om det blev betydligt dyrare än min optimistiska budget (vi landade på cirka 275k nu totalt) så är jag glad över att vi lejde bort detta jobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser snyggt ut med kaklet och så! Men spontant tänker jag att det är väldigt mycket död dyr yta. Men i ett äldre hus så är kanske inte planlösningen det första man ändrar...JohnnyKeba skrev:
Här kommer en uppdatering såhär några år senare. Efter ett par år av funderingar och velande insåg jag att jag inte hade tiden eller orken att ta mig an detta projekt. Istället lejde vi bort det hela till en firma som gjorde allt jobb. Inredning och design stod min fru för. Så det enda jag egentligen bidrog med den här gången var att åka och köpa en tvättmaskin.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]