Tänkte överraska maken med att färdigställa vårat nya sovrum..det som "saknas" är garderober och det fixar jag lätt men....det där med tv...nya sovrummet har tre väggar och en vägg med stora fönster så tanken är att skaffa en projektor med duk som rullas med framför fönstren..men vad fan ska man köpa? Jag vet ju inget om detta. Jag vet ju hur duktiga ni är här inne så shoot ge mig all info ni har.

Nu beror det ju på vilken make du har, men om han är intresserad av teknik och du själv är helt okunnig/ointresserad så blir det nog pannkaka om du går och köper en projektor åt honom.

Han är rätt intresserad, jobbar med it...men vet själv inget om just detta område. Sen är det ju inte åt honom utan åt oss;-) vi har pratat om det ett tag och han har nästan lika lite koll som jag...men bara nästa-)

Titta på optoma, bra budgetmärke. 1080p såklart. Mer är liten mening med på länge. Sedan behövs ju något för att få ljud också. Typ blueray med sourround. LG har några prisvärda med många funktioner. Jag kör på vägg målad för ändamålet så dukar har jag ingen koll på.

Du behöver nog kolla upp hur det fungerar med duk med fönster bakom (=ljus in). Det kräver en duk som är väldigt ljustät, särskilt om det är västerfönster.

Det går iofs kanske att lösa med effektiva och täta (inga glipor runtom) mörkläggningsgardiner.

Och som nämnts tidigare, projektor kräver (utöver duk) tv-mottagare (el antennsplitter), DVD/BlueRay, förstärkare och högtalare.

Projektorn ska vara 1080p. Det behövs när storleken på bilden dras upp.

Edit:
Glöm inte att titta på vad en ny lampa kostar, samt hur lång driftstid projektor/lampa har. Det kan skilja mycket i tid/kostnad.

Redigerat:
sasssyy skrev:
Tänkte överraska maken med att färdigställa vårat nya sovrum..det som "saknas" är garderober och det fixar jag lätt men....det där med tv...nya sovrummet har tre väggar och en vägg med stora fönster så tanken är att skaffa en projektor med duk som rullas med framför fönstren..men vad fan ska man köpa? Jag vet ju inget om detta. Jag vet ju hur duktiga ni är här inne så shoot ge mig all info ni har.
Ett annat alternativ kan vara en TV som ligger platt mot taket och fälls ner när den skall användas. Finns färdiga motorfästen och bygger man en snygg ram, eller fäller in den i taket så kan det bli snyggt när den inte används. Finns en del trådar här om folk som gjort det med bilder om hur resultatet blev.

I ett sovrum så tycker jag själv att det nästan är omöjligt att ha bilden för högt, så att ha den i vilken i taket tycker jag inte är något problem. Men smaken är ju, osv.

Epson EH-TW6100W: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440485

Den har LCD och är av väldigt bra klass. Jag tror nog den får klassas om det bästa som ändå inte kostar skjortan...
Den har även inbyggd trådlös HDMI vilket är nice så det enda den behöver är ström, sen kommer HDMI signalen trådlöst och det fungerar klockrent även för 1080p (jag har den äldre 6000W själv).

Vill du komma ner lite i pris kan denna vara bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449264
Benq W1070
Den är väldigt ljusstark och DLP på 1080p den också.

Sen beror det lite på hur man kan montera projektorn. Epson har inte "Lens shift" vilket innebär att den måste placeras i undre- eller övre-kant av duken för att du ska få en bra bild. Den kan dock justeras i sidled.
Benq har däremot Lens shift så den är inte lika känslig för placering.
Normalt sett har man ju ändå projektorn i taket på en stång som man då justerar höjden på.

Duk kan jag rekomendera Grandview (t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=608689). Välj gärna en duk med grå bakgrund om ni inte får det (eller vill ha det helt mörkt). En grå duk ger bättre bild vid lite ljusare förhållanden...

Tänk på avståndet mellan projektor och duk när du bestämmer storlek. Min Epson måste vara ca. 4 meter från duken för att jag ska få en 106" stor bild...
Du kan kolla på storlek här: http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW6100W-projection-calculator-pro.htm

• Gilla
markusla
  • Laddar…
Eftersom ni kommer ha den i sovrummet är kanske inte hög lumens det viktigaste eftersom ni antingen använder den när det ändå är mörkt, eller så mörklägger ni.

Jag har en, Vivitek Qumi, som är ljusår ifrån de bästa projektorerna men den är liten, smidig och bra för vad det är. Bilden på 3 m avstånd mitt på dagen i vårat ljusa vardagsrum är inte ultimat men under era förhållanden skulle jag nog kunna rekommendera den. Den ligger på 300 lumens men ändå helt ok för film och tv. Projekterar just nu bara mot en vit vägg. Kan ta bild om du vill.

Lycka till!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.