814 läst ·
3 svar
814 läst
3 svar
Hur blir man projektör för styrsystem?
Halloj allihopa! Tänkte se om någon på att det här forumet kan besvara min fråga. Man kan ju iallafall hoppas 
Jag jobbar idag som elektriker inom fastighetsautomation och har gjort så i 10år nu. Är dock väldigt sugen på att ta nästa steg i styr/fastighetsautomationsbranschen. Jag skulle helst vilja jobba med projektering, men vet inte riktigt vad för utbildning man ska gå/välja. Någon som vet om det finns någon utbildning på YH eller högskola som man bör vända sig till?
Tack på förhand
/Mabjo
Jag jobbar idag som elektriker inom fastighetsautomation och har gjort så i 10år nu. Är dock väldigt sugen på att ta nästa steg i styr/fastighetsautomationsbranschen. Jag skulle helst vilja jobba med projektering, men vet inte riktigt vad för utbildning man ska gå/välja. Någon som vet om det finns någon utbildning på YH eller högskola som man bör vända sig till?
Tack på förhand
/Mabjo
Försök byta jobb till ett på en firma som har anställda som gör exakt det som du vill göra.
Då får du kontakter och ser hur de jobbar. Dessutom kan du kolla upp hur de fick sina jobb.
Kanske kan du tom få hjälp av arbetsgivaren att assistera någon som har detta jobb och/eller få hjälp att gå de utbildningar kurser som kan behövas. Med lite tur på arbetstid och betalda avgifter.
Så försök byt jobb till företaget du skulle vilja jobba på. Sedan behöver du bara byta internt för att få jo0bbet du vill ha.
Då får du kontakter och ser hur de jobbar. Dessutom kan du kolla upp hur de fick sina jobb.
Kanske kan du tom få hjälp av arbetsgivaren att assistera någon som har detta jobb och/eller få hjälp att gå de utbildningar kurser som kan behövas. Med lite tur på arbetstid och betalda avgifter.
Så försök byt jobb till företaget du skulle vilja jobba på. Sedan behöver du bara byta internt för att få jo0bbet du vill ha.
Kolla vilka lediga tjänster som finns hos de stora teknikkonsultjättarna (Afry, Sweco, Sigma, WSP, Tyréns, Ramböll, Rejlers, Cowi, et al). På stora projekt är det bra att blanda projektörer med lång erfarenhet vid skrivbordet och projektörer med erfarenhet från arbete på plats. Om något bolag precis har landat flera jobb kan de behöva utöka personalstyrkan på kort varsel och då kan de vara i ett läge där de gärna tar in mindre erfarna som får göra enklare jobb medan de lär sig.
Tack för tipset! 😊S Skopan skrev:Kolla vilka lediga tjänster som finns hos de stora teknikkonsultjättarna (Afry, Sweco, Sigma, WSP, Tyréns, Ramböll, Rejlers, Cowi, et al). På stora projekt är det bra att blanda projektörer med lång erfarenhet vid skrivbordet och projektörer med erfarenhet från arbete på plats. Om något bolag precis har landat flera jobb kan de behöva utöka personalstyrkan på kort varsel och då kan de vara i ett läge där de gärna tar in mindre erfarna som får göra enklare jobb medan de lär sig.
Klicka här för att svara