Ingemar skrev:
Glömde skriva att jag tror absolut du kan fixa det som du beskriver, man lär sig oerhört mycket också. Tidsaspekten skall dock som nämnts tidigare INTE underskattas!
Tack! Jag tror jag underskattar tiden, svårt att få grepp om insatsen som krävs. Teori != verkligheten.

Stuff skrev:
Glöm inte arbetsmiljösamordningen
Har du flera hantverkare igång samtidigt på platsen så blir du själv ansvarig arbetsmiljösamordnare om du inte väljer att köpa detta som en tjänst av någon och avtala bort ansvaret. Har du inte avtalat bort den så är du själv ansvarig för att upprätta och uppdatera arbetsmijöplan och arbetsplatsregler och följa upp att dessa efterföljs. Den kan handla om allt från att gubbarna ska har rätt kläder och utbildning till att ställningar, fordon, lyftverktyg, selar och annan säkerhetsutrustning är besiktade och att alla som använder dessa har rätt kunskap. Har man glömt detta och en olycka inträffar kan du själv bli ansvarig och åtalad.
Mycket bra input! Klarar man sig från detta med bara en entreprenör på bygget samtidigt?
Alternativt lyckas avtala bort förstås om man lyckas med det.
Tack.

Häggens skrev:
Mycket bra input! Klarar man sig från detta med bara en entreprenör på bygget samtidigt?
Alternativt lyckas avtala bort förstås om man lyckas med det.
Tack.
Yes. Som privatkund klarar man sig undan detta om man håller sig till bara en entreprenör i taget men så fort man böjar ha flera parallella entreprenörer så faller samordningsansvaret över på kunden.
Avtala bort det brukar inte vara några problem men en vaken entreprenör kan såklart vilja ha en slant för det. Därför slängde jag in den brasklappen eftersom det i nuläget var ekonomin du var intresserad av

• Gilla
flimsy
  • Laddar…
Stuff skrev:
Yes. Som privatkund klarar man sig undan detta om man håller sig till bara en entreprenör i taget men så fort man böjar ha flera parallella entreprenörer så faller samordningsansvaret över på kunden.
Avtala bort det brukar inte vara några problem men en vaken entreprenör kan såklart vilja ha en slant för det. Därför slängde jag in den brasklappen eftersom det i nuläget var ekonomin du var intresserad av
Kanon! Jag ser tydligt den ekonomiska koppingen, värdefullt att veta.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Häggens skrev:
Intressant! Det var väl precis det jag har funderat på om det inte ska vara möjligt. Bara era maxpriser ni fått är ju en besparing på 200 000 - 300 000.
Hur lång tid tar det att begära offerter? Retorisk fråga förstås, det ser ut att bli en rätt bra timpeng för er. Exakta räntan på att betala tillbaka en motsvarande lånesumma behöver vi inte ens gå in på men många års amortering och lånekostnader är insparade! Fint jobbat av er jag hoppas vi ska kunna göra samma resa.

Jag kan återkomma när jobbet är färdig och se om det stämmer. Men 200.000 räknar vi nog med att ha sparat.

För oss är det såklart lite enklare att ta in offerter. Sambon vet vilka firmor som är bra och det har ju inte varit några tveksamheter vilka vi ska ta in offert från. Annars är det såklart en tids research som krävs. Sen har vi skickat ritningar och träffats ute på tomten ca 30 min för grund+VVS och därefter fått offert. Elektrikern träffade vi hemma och satt med ritningarna och gick igenom vad vi ville ha för el. Har ofta dröjt ett par veckor efter mötena för att få offerten. Så mer än nån timmes jobb per offert hittills är det inte. Men sen blir det att samordna och se till att folk kommer vid rätt tidpunkt och att allt är gjort innan som måste göras. Men eftersom sambon ska bygga på heltid och vara på plats hela tiden är det inget problem för oss.

Mixi skrev:
Jag kan återkomma när jobbet är färdig och se om det stämmer. Men 200.000 räknar vi nog med att ha sparat.

...

Men sen blir det att samordna och se till att folk kommer vid rätt tidpunkt och att allt är gjort innan som måste göras. Men eftersom sambon ska bygga på heltid och vara på plats hela tiden är det inget problem för oss.
Låter som att ni har goda förutsättningar!

Mest kronor antar jag ändå att ni sparar genom att ni inte köper några snickeritimmar.

Tack för intressanta svar.

Jag leder vårt bygge själv och tänker göra så mycket jag hinner själv. (Allt från ritning till spika lister (har tänkt göra det själv iaf)). Trots att jag jobbar med projektledning inom bygg räknar jag inte med att spara speciellt på projektledningen (max typ 100k).

Dock så räknar jag med att spara mycket på: ritningarna, inköp av elmateriel, installation el och data, hantlangning, städning och anläggning av mark/plattor. Vi har tagit allt på löpande med materielpåslag.

Som budget ser ut mot om jag skulle köpt samma hus från Eksjöhus skiljer det just nu ca 500k. Jag hoppas utfallet blir det också.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Trots att jag jobbar med projektledning inom bygg räknar jag inte med att spara speciellt på projektledningen (max typ 100k).

Dock så räknar jag med att spara mycket på: ritningarna, inköp av elmateriel, installation el och data, hantlangning, städning och anläggning av mark/plattor. Vi har tagit allt på löpande med materielpåslag.

Som budget ser ut mot om jag skulle köpt samma hus från Eksjöhus skiljer det just nu ca 500k. Jag hoppas utfallet blir det också.
Precis det jag tänkte, att det måste gå att spara väldigt mycket på att köpa in material själv! Själva ledarrollen i sig spar nog inte så mycket om man låter hantverkaren köpa in materialet själv.
Önskar er lycka till!

Tack det samma!

Vi är mitt uppe i vårt husbygge nu. 2-plans hus med Fiskarheden, beräknas klart i v.20 i år. Vi valde till sist nyckelfärdigt från dem. FHV jobbar med generalentreprenad snarare än total. Fördelen med det är ju att vi får varje offert och kostnad redovisad separat, och kan därför jämföra mot andra offerter om så önskats.

Inritat var vi inne på att köpa med oinredd ovanvåning och färdigställa själva men tänkte om under resan och tog nyckelfärdigt. Det är jag fruktansvärt glad för idag. Visst gör der att vi säkerligen hamnar ett par 100k över som vi kunnat spara men för oss som noviser inom bygge båda två (flyttar från bostadsrätt och in i hus) hade jag aldrig velat stå med allt det ansvar en delad entreprenad innebär för oss som byggherre. Mina främsta skäl är följande:

1) som tidigare nämnts, ansvar över saker vi inte kan, ex arbetsmiljö

2) försäkringar. Vid delad entreprenad ligger det på dig att se till att alla ev försäkringar finns på plats. Ev problem som kan uppstå efter inflytt får du själv bråka med ansvarig entreprenör. Skyller folk ifrån sig kan du ha ett hästjobb med att få allt reglerat. Skulle det hända oss nu har vi en tydlig part att gå efter -FHV. Det åligger dem att fixa allt.

3) vår egen sinnesfrid under bygget :D. Skämt åsido men man gör tillräckligt många val och funderingar även när man får allt "serverat på silverfat"

4) Nyckelfärdigt är inte "nyckelfärdigt". Det är minst lika mycket jobb kvar när vi flyttat in med att bygga garage (modulgarage från Mellbygarage, plattan gjöt FHV samtidigt som husgrunden), färdigställa en trädgård, bygga trädäck och måla fasaden (vi bygger trähus). Att då få flytta in i ett färdigt boningshus känns ovärdeligt just nu

5) tid = pengar. Vi vänder på resonemanget istället. Jag tänker såhär för egen del: jag kan inte ett skit om att bygga hus. Jag är dock jävligt bra på det jag faktiskt gör (sjukgymnast, eget företag). Att projektleda ett bygge skulle för oss innebära en hel del tid och således sannolikt även egt visst inkomstbortfall. Nu har jag sett till att omge mig med folk som vet vad de pysslar med, då kan jag fokusera helt på att göra det jag är bäst på, och således generera mer pengar in. Så i slutändan ser jag det som ett nollsummespel. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på alla utgifter - för de är många och stora - men glöm inte att värdera din egen tid och insats i sammanhanget också :).

Lycka till. Bygga hus är skitkul när det går friktionsfritt:thumbup:

• Gilla
lbs51 och 1 till
  • Laddar…
Tänk alltid på att det man inte kan där blir det fel...

Att bygga sitt första hus utan sakkunnig projektledning sparar marginella pengar som sägs i tråden...
Gå in på nätet o se ett par avsnitt på byggfusk...

Se sedan ett par avsnitt med arge snickaren och fatta hur många gubbar o timmar för kök o bad...

Ett nybygge är lånebild ritning tillstånd fiber el vatten o avlopp markberedning grund..stomme...tätt...inredning...2000 mantimmar och torktider logistik ....försäkringar...

Anlita en Arkitekt som projektledare

• Gilla
Ylwen
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Tänk alltid på att det man inte kan där blir det fel...

Att bygga sitt första hus utan sakkunnig projektledning sparar marginella pengar som sägs i tråden...
Gå in på nätet o se ett par avsnitt på byggfusk...

Se sedan ett par avsnitt med arge snickaren och fatta hur många gubbar o timmar för kök o bad...

Ett nybygge är lånebild ritning tillstånd fiber el vatten o avlopp markberedning grund..stomme...tätt...inredning...2000 mantimmar och torktider logistik ....försäkringar...

Anlita en Arkitekt som projektledare
En Arkitekt??? Varför inte en projektledare?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ingemar skrev:
... vore bra om man fick in något så att de får någon form av risk/möjlighet kring materialpriserna också. I mitt fall stod vi hela risken kring materialförbrukning o kostnad.
Enkelt löst. Ta in jobbet på fast pris inklusive material. Då ligger det i byggarens intresse att handla materialet till bästa möjliga affär (vilket inte nödvändigtvis är samma sak som lägsta möjliga pris) och då gör han det.

Men det jag egentligen skulle kommentera är trådens titel, den är nämligen felaktig. Den borde vara "Projektleda bygge - hur mycket förlorar man?".
Jag som jobbar inom mark och anläggning har nämligen gång på gång sett hur mycket det kostar kunderna som ska vara byggledare själva när både det ena och det andra spricker under byggets gång. Jag har sett hur bra kåkar blir dåliga kåkar därför att kunderna lägger sig i det dom inte kan. Och tyvärr har jag sett detta även där byggledaren är i branschen och därmed borde kunna sitt jobb. :-(

Givetvis finns det några som lyckas riktigt bra men då är dom redan insatta i branschen.
Dom vet vilka entreprenörer som kan det dom gör och som håller sina tider (vilket för övrigt innebär att man inte behöver några vitesklausuler, något som också har ett pris).
Dom vet hur det ska byggas och kan tidigt dra i handbromsen om det blir fel.
Dom kan direkt svara på hantverkarnas eventuella frågor istället för att svara "Nja, jag vet inte. Det måste jag surfa för att ta reda på. Kan jag ringa dig nästa vecka?".

Och handen på hjärtat, om du nu skulle klara av det här, hur mycket sparar du?
Tomten och huset kanske kostar tre mille. En professionell byggledare kanske kostar 30 flagg. Det innebär att du kan spara en procent! En hel procent!
Av erfarenhet vet jag att alla småhus blir dyrare än planerat, i bästa fall bara därför att kunden väljer till saker och ting under resans gång men detta handlar sällan om så lite som en procent.

Du har ju en Kontrollansvarig. Välj en sådan med omsorg och betala honom för att han även ska vara projektledare.
KA får inte vara delaktig i bygget men jag tror att dom får vara delaktiga i det administrativa.

• Gilla
Lolisd79 och 1 till
  • Laddar…
Av det TS skriver förstår jag att du inte är professionell projektledare eller byggledare. Vad får dig att tro att du med framgång kan genomföra projektet utan att ha erfarenhet och sakkunskap? Jag blir förundrad när folk ger sig in i områden där de saknar kunskap och tänker "hur svårt kan det vara?" Svaret är: Jättesvårt!

Jag ska ge några exempel.

Upphandling. Du ska anlita ett antal olika discipliner, mark, rör, vent, el, snickare, takläggare etc. Det gäller att försöka hitta flera lämpliga av varje disciplin som man skickar förfrågningsunderlag till. Det är ett omfattande arbete att med bl.a. referensobjekt utvärdera vilka företag som är sakkunniga och seriösa. Sen ska du utvärdera och nollställa svaren, vilket i sig är svårt. Där ska du också försöka hitta fallgropar i anbuden. Entreprenörerna är duktiga på att lägga in möjligheter till ÄTA-kostnader i sina anbud. (Ändrings-, Tilläggs- och Avgående arbeten). Många entreprenörer lägger sig lågt i anbudet för att de räknar med att kunna ta hem ÄTA-pengar. Entreprenaden kan utan vidare hamna på dubbla kostnaden mot anbudet. Du måste också kunna utforma avtalen med entreprenörerna.

Byggfrågor. Under arbetets gång uppstår frågor kring oklarheter i handlingar eller utförande. Då behövs en kompetent projektledare eller byggledare som kan svara på frågorna eller snabbt bedöma att frågan kräver utredning av sakkunnig och snabbt se till att anlita någon sakkunnig som löser problemet. När bygget väl är igång blir det stressigt. Uppkomna problem och frågeställningar måste lösas snabbt annars får det återverkningar på andra entreprenörers arbete. Till slut står hela bygget stilla.

Byggfel. Det blir ofta fel och entreprenörer tycker inte att det är roligt att rätta till felen, för det tjänar man inga pengar på. De kan vara mycket kreativa i sina försök att slippa rätta till. Din första utmaning är att ens kunna se om något är rätt eller felaktigt utfört. Din andra utmaning blir att ta dig förbi argumenten.
Jag ska ge ett exempel. På ett bygge var det en entreprenör som glömde hålla ned golvet i våtutrymmena för pågjutningen av fall. Följden blev att golvet hamnade 4 cm för högt i våtutrymmena när betongkakan med fall hade gjutits. Tyvärr hann de få dit tätskikt och inredning innan detta uppdagas. Entreprenören försökte slingra sig för att slippa riva upp och göra om. Ett av argumenten var att det inte var deras fel. De var tvungna att göra så eftersom golvbrunnarna annars inte hade fått plats. En oerfaren och stressad byggherre som vill få sitt hus klart i tid hade kanske accepterat detta men jag frågade hur mycket utrymme de hade haft för golvbrunnen och hur mycket just denna golvbrunn bygger. De kunde inte svara på frågorna. Inte heller varför de inte använt en grundare golvbrunn eller informerat byggherren om problemet. De fick göra om och göra rätt på egen bekostnad.

Formalia. Det finns mycket formalia när man bygger hus. Jag ska inte ens fördjupa mig i detta.

Bollplank. Underskatta inte värdet av tydliga roller. Under byggets gång uppstår frågor som det är bra att ha någon att diskutera dem med. Om du själv är byggherre och projektledare har du inget bollplank. Det blir också stressigt. Frågor och problem har en benägenhet att dyka upp flera på en gång. Det blir stressigt att behöva lösa allt själv. Lätt att fel beslut fattas.

Det finns mycket annat att skriva, men jag stannar här.

Jag avråder bestämt från att ge sig in i detta utan erfarenhet och sakkunskap. Anlita en kompetent projektledare, det kostar runt 50 000 kr, du får snabbt igen pengarna.

Eller köp nyckelfärdigt. Men underskatta inte det heller. Även nyckelfärdigt kräver mycket kontroll och engagemang och även där måste många val göras. Och även där bör man noga läsa igenom avtalet och inte gå på att det är ett "standardavtal". Så säger hustillverkarna bara för att man inte ska ifrågasätta deras ofta mycket oskäliga avtal.

Det har sagts förr och tål att sägas igen: "Huset är ditt livs största affär!".

Underskatta inte svårigheterna. Ta hjälp av erfaret folk där du vet med dig att du saknar kompetens. Jag förstår att detta inte var vad du ville höra. Du ville höra att du kan spara pengar på ditt husbygge genom att själv ta hand om projektledningen. Tyvärr, det tror jag inte att du kan, tvärtom, det blir dyrare. Bästa sättet att spara pengar är att anlita en kompetent projektledare som, till en relativt låg kostnad, kan hjälpa dig att spara pengar genom bra upphandling, bra kontroll och undvikande av fel. Min erfarenhet är att de största besparingarna görs i undvikande av fel.

• Gilla
lbs51 och 9 till
  • Laddar…
danve trycker på de ömma punkterna. Man måste vara van at hantera projekt och människor. Jag har lett 4-5 villabyggen och är profisionell projektledare inom verkstads- och fordonsindustrin. Det varsom att gå från atutomatlåda till hätskrinda första gången! Byggbranschen är väldigt efterbliven i projekthantering, organisation, inköp osv. Ta och jämför med hur du agerar när du köper bil. Svaret på din fråga är att du sparar mellan 10%+ och 30% om du själv är byggherre. Men glöm inte att räkna din egen tid. Om man känne att man kan klara det, är det läge att begära tjänstledigt. Det betalar sig, icke minst på kvalitetsidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.