edit: Kanske skall tillägga vad jag skall göra i projektet. Flytt av avlopp, byte av golvspån då tidigare var spikat och "gnekade", golvvärme, flytspackling, våtrumstätning och sist klinker i tvättstuga. Sedan följer pannrummet direkt inpå dock med annan teknik då där är betongsula under.
Hämtade allt(?) material igår förrutom avloppsdelarna och golvvärmen.
Började öppna upp golvet lite försiktigt idag och sprang direkt på problem.
När jag bryter lös spånskivan så fastnar delar av spånskivan på reglarna, hur löser man detta på enklaste sätt? Nuvarande fundering är att köpa hem 45x45 och lägga på åsen, se bild.
Idag sitter en 35(?)x95 spikad mot åsen och det är den som det sitter fast golvspånrester. Limmar jag fast en 45x45 på "huvudåsen" så får jag ju nytt slätt material att limma nya skivorna mot, klokt?
Provar bifoga en bild för första gången.
Spiken som håller prisolröret sitter på "huvudåsen".
Hämtade allt(?) material igår förrutom avloppsdelarna och golvvärmen.
Började öppna upp golvet lite försiktigt idag och sprang direkt på problem.
När jag bryter lös spånskivan så fastnar delar av spånskivan på reglarna, hur löser man detta på enklaste sätt? Nuvarande fundering är att köpa hem 45x45 och lägga på åsen, se bild.
Idag sitter en 35(?)x95 spikad mot åsen och det är den som det sitter fast golvspånrester. Limmar jag fast en 45x45 på "huvudåsen" så får jag ju nytt slätt material att limma nya skivorna mot, klokt?
Provar bifoga en bild för första gången.
Spiken som håller prisolröret sitter på "huvudåsen".
Ah, nu förstår jag. Det kommer säker funka utmärkt, men du kanske får kila emellan och greja en del med 45x45orna för att få dem i våg och i samma nivå. När man spikar så på sidan så är det ofta för att justera vågräthet och höjd på ett enkelt sätt.
Jag hoppas att du har fel och att de höjde golvet för att slippa dra vattenrören under trossen/alt slippa borra hål. Men det lär ju visa sig direkt jag har fått bort alla bef. spånskivor. Tar bara sådan tid när man har småbarn som somnar 19:00 på kvällen..... Återkommer med mer under arbetets gång.
Vet inte om detta blir fel, men det rör mitt projekt som rubriken antyder....
Skall ju flytta ett av två avlopp i tvättstugan, tanken var att jag bara tar bort befintliga ner till y-kopplingen och vrider om y-kopplingen något(rörkrökarn sa att "lite kan gå justera") å sedan sätter på 2x45g alternativt en 90gradare(något lägre bygghöjd antar jag, dock sämre ur ränssynpunkt har jag förstått)). Sedan en pipa mot nya stället som ligger 1-1,2m bort. Skall dock passera två stycken golvbjälkar och vet ännu inte om de går med fall osv...
"
edit: obra med 90grader där jag är men säg en 45+30 eller liknande
"
Nu är vi vid poängen....
Kan jag plugga Y-kopplingen med vanlig 75 plugg utan risk att den lossnar om jag får stopp i avloppet?
Tanken är då att jag kopplar på mig på andra brunnet som ligger bättre till ur synpunkten "antal golvåsar som skall passeras".
Vidare skall pipan (1-1,2m) isoleras? (trossbotten)
Skall ju flytta ett av två avlopp i tvättstugan, tanken var att jag bara tar bort befintliga ner till y-kopplingen och vrider om y-kopplingen något(rörkrökarn sa att "lite kan gå justera") å sedan sätter på 2x45g alternativt en 90gradare(något lägre bygghöjd antar jag, dock sämre ur ränssynpunkt har jag förstått)). Sedan en pipa mot nya stället som ligger 1-1,2m bort. Skall dock passera två stycken golvbjälkar och vet ännu inte om de går med fall osv...
"
edit: obra med 90grader där jag är men säg en 45+30 eller liknande
"
Nu är vi vid poängen....
Kan jag plugga Y-kopplingen med vanlig 75 plugg utan risk att den lossnar om jag får stopp i avloppet?
Tanken är då att jag kopplar på mig på andra brunnet som ligger bättre till ur synpunkten "antal golvåsar som skall passeras".
Vidare skall pipan (1-1,2m) isoleras? (trossbotten)
Då var befintliga golvspånet borttaget och jag fick tyvärr fel... Golvbjälkarna var ju inte direkt i samma höjd och de påspikade 35/45x95 satt ju lite si och så..... Så nu är min fråga till er där ute, hur skulle ni gjort?
Just nu känns det som jag sliter bort de befintliga och köper 45x120 som jag spikar/limmar/skruvar på ungefär nuvarande nivå men lite stabilare.
Vidare om man ser på bilden så var det ont om regel vid dörren, hur gör man där på ett vettigt sätt? Just nu lutar det åt att "tömma" det facket och försöka dra fast 2st 45x120 mot golvbjälkarna och sedan trixa dit en 45x120 just framför vägen mellan 45x120orna, skruva allt med ankarspik och regelhållare. Andra förslag mottages varmt....
Just nu känns det som jag sliter bort de befintliga och köper 45x120 som jag spikar/limmar/skruvar på ungefär nuvarande nivå men lite stabilare.
Vidare om man ser på bilden så var det ont om regel vid dörren, hur gör man där på ett vettigt sätt? Just nu lutar det åt att "tömma" det facket och försöka dra fast 2st 45x120 mot golvbjälkarna och sedan trixa dit en 45x120 just framför vägen mellan 45x120orna, skruva allt med ankarspik och regelhållare. Andra förslag mottages varmt....
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Har nu sovit på saken och kommer göra följande.
"Rensar" nuvarnde reglar på spånskiverester och limrester mha vasst stämjärn och sedan sätter jag in kortlingar vid vägg då spånskivan förespråkar kortlingar vid vägg. Har hemma contifloor spånskivor, och i deras monteringsanvisning står det, "Skivorna skall stöjas av regel eller kortling längst alla väggar".
Har konstaterat att merparten av befintliga reglar sitter bra, ett fåtal "vrider" sig när man ställer sig på dem och en rör sig synligt neråt. Så det är bara till att försöka fixera så gott som möjligt, observera att det är enbart den påspikade 35x70(tidigar benämnd 35x95) som rör sig. Golvbjälkarna är stumma(ser ingen rörelse iaf)
Så sedan skall jag sätta in två extra reglar mellan golvbjälkarna vid dörren och på så sätt få något att fästa en ny regel närmast dörren. Jag rymmer en 45x95 regelsko så jag skruvar dessa med ankarskruv och borrfluga. En hel del spån och isolering som måste flyttas först bara, sedan måste jag göra uttag mm för alla prisolrör som går typ "genom" dörröppningen där man går som mest....
Nu återstår bara att köpa lite regelvirke och se till så man har balkskor mm så det räcker när man väl startar.
En annan sak som förbryllar är "10mm rörelsefog mot väggen", hur gör man då när man flytspacklar, måste ju lixom vara tätt så det inte rinner ner i golvbjälklaget antar jag..
"Rensar" nuvarnde reglar på spånskiverester och limrester mha vasst stämjärn och sedan sätter jag in kortlingar vid vägg då spånskivan förespråkar kortlingar vid vägg. Har hemma contifloor spånskivor, och i deras monteringsanvisning står det, "Skivorna skall stöjas av regel eller kortling längst alla väggar".
Har konstaterat att merparten av befintliga reglar sitter bra, ett fåtal "vrider" sig när man ställer sig på dem och en rör sig synligt neråt. Så det är bara till att försöka fixera så gott som möjligt, observera att det är enbart den påspikade 35x70(tidigar benämnd 35x95) som rör sig. Golvbjälkarna är stumma(ser ingen rörelse iaf)
Så sedan skall jag sätta in två extra reglar mellan golvbjälkarna vid dörren och på så sätt få något att fästa en ny regel närmast dörren. Jag rymmer en 45x95 regelsko så jag skruvar dessa med ankarskruv och borrfluga. En hel del spån och isolering som måste flyttas först bara, sedan måste jag göra uttag mm för alla prisolrör som går typ "genom" dörröppningen där man går som mest....
Nu återstår bara att köpa lite regelvirke och se till så man har balkskor mm så det räcker när man väl startar.
En annan sak som förbryllar är "10mm rörelsefog mot väggen", hur gör man då när man flytspacklar, måste ju lixom vara tätt så det inte rinner ner i golvbjälklaget antar jag..
Låter bra.
Rörelsefogen mot vägg kan du täta med fogskum eller dreva med mineralull eller liknande. Var noggrann med tätningen. Om du ska byta gips eller sätta en extra skiva så kan man ju göra det så att skivan överlappar springan, alltså i princip hamnar så att den står med tre millimeter in på golvspånet.
Rörelsefogen mot vägg kan du täta med fogskum eller dreva med mineralull eller liknande. Var noggrann med tätningen. Om du ska byta gips eller sätta en extra skiva så kan man ju göra det så att skivan överlappar springan, alltså i princip hamnar så att den står med tre millimeter in på golvspånet.
Nu skall jag tyvärr inte byta väggar men tanken har slagit mig att man kanske skulle gjort det på en gång men det blir fort en höna av en fjäder då... Jag skulle ju "bara" lägga klinker.....
Men nu har vi lånat bort barnen så det kan bli långa nätter nu två dagar på raken..
Men nu har vi lånat bort barnen så det kan bli långa nätter nu två dagar på raken..
Det har jag försökt mig på och det var ett hemskt slitgöra. Kom på efter ett tag att det gick typ 100 gånger fortare och lättare med elhyvel. Ställ in på minsta möjliga hyvlingsdjup när du tar det sista, så följer inte för mycket av regeln med.richardw skrev:
Farzan: Tack för förslaget, gjorde detta fredag kväll och kom faktiskt på samma sak. Körde dock med vanlig handjagare och det gick riktigt fort och bra.
Summering fre-lör arbete....
Fredag: Rensade limrester på fogar och insåg att många av de befintliga reglarna var i dåligt skick, ej själva golvbjälkarna utan de påsåikade 34x70 reglarna var vridna mm. Efter hockeymatchen (Skellefteå AIK- Rögle) påbörjades avloppet, fick efter många om och men in pipan som var 1m under trossbotten utan att plocka upp ett helt fack, men ack den lycka som består. Upptäcker till min förskräckelse att det ligger ytterligare en golvbjälke under golvbjälkarna just där jag skulle dra avloppet. Det blev helt enkelt tvärstopp, kan ju inte så gärna göra ett vattenlås under trossbotten heller. Så nu får avloppet ligga kvar på ungefär samma position och vi får helt enkelt tänka om hur vi skall ha möblerat. Köpte dessutom ett B&D laser instrument idag som jag hoppas skall komma till användning imorgon.
Lör: Halva dagen gick åt till att förstärka och regla om kring dörröppningen, pga av alla prisolrör som går kors och tvärs just här så var detta ett tidskrävande och väldigt irriterande moment. Rensade sedan rummet och mätte upp hur reglarna låg i förhållande till varandra, resultatet var väl sisådär, 5 av 8 ligger inom +-2mm, de tre felaktiga är så pass vridna att det endast är rundningen på regeln som ligger an mot spånskivan. Hann byte en av reglarna påbörjade sedan avlopp nr 1. Tvärnit då jag missat ta med mig anhållet till överhandsfräsen från svärfar, valde därför att åka och hämta det(3,5mil enkel väg) så jag kan köra direkt imorgon på morgonen när barnen dessutom är vakna.
Tror jag kan klara målet med att ha monterade spånskivor efter helgen trots allt. Barnen kom dessutom hem en dag för tidigt på grund av sjukdom hos anhörig, så lördagen vart något kortare än beräknat.
Bilder kommer senare, nu är det godnatt.
Summering fre-lör arbete....
Fredag: Rensade limrester på fogar och insåg att många av de befintliga reglarna var i dåligt skick, ej själva golvbjälkarna utan de påsåikade 34x70 reglarna var vridna mm. Efter hockeymatchen (Skellefteå AIK- Rögle) påbörjades avloppet, fick efter många om och men in pipan som var 1m under trossbotten utan att plocka upp ett helt fack, men ack den lycka som består. Upptäcker till min förskräckelse att det ligger ytterligare en golvbjälke under golvbjälkarna just där jag skulle dra avloppet. Det blev helt enkelt tvärstopp, kan ju inte så gärna göra ett vattenlås under trossbotten heller. Så nu får avloppet ligga kvar på ungefär samma position och vi får helt enkelt tänka om hur vi skall ha möblerat. Köpte dessutom ett B&D laser instrument idag som jag hoppas skall komma till användning imorgon.
Lör: Halva dagen gick åt till att förstärka och regla om kring dörröppningen, pga av alla prisolrör som går kors och tvärs just här så var detta ett tidskrävande och väldigt irriterande moment. Rensade sedan rummet och mätte upp hur reglarna låg i förhållande till varandra, resultatet var väl sisådär, 5 av 8 ligger inom +-2mm, de tre felaktiga är så pass vridna att det endast är rundningen på regeln som ligger an mot spånskivan. Hann byte en av reglarna påbörjade sedan avlopp nr 1. Tvärnit då jag missat ta med mig anhållet till överhandsfräsen från svärfar, valde därför att åka och hämta det(3,5mil enkel väg) så jag kan köra direkt imorgon på morgonen när barnen dessutom är vakna.
Tror jag kan klara målet med att ha monterade spånskivor efter helgen trots allt. Barnen kom dessutom hem en dag för tidigt på grund av sjukdom hos anhörig, så lördagen vart något kortare än beräknat.
Bilder kommer senare, nu är det godnatt.
Då var den helgen till ända, söndagen resulterade i att båda avloppen kom på plats samt att samtliga reglar hamnade i våg. Hällde tillbaka sågspånet och la sedan på ny isolering på allt ihop.
Skulle sedan påbörja golvläggningen(golvspån) men valde att inte börja med det då hjärnan inte var i topptrim. Men nu ser man ju ljuset i tunnel trots att man knappt kommit ovan trossbotten.....
Känns som att man gjorde lite på söndagen men det tog lika fullt hela dagen, jobbigt med gamla hus där ingenting är rakt eller byggt enligt dagens byggnormer(huset är från 1930)......
Skulle sedan påbörja golvläggningen(golvspån) men valde att inte börja med det då hjärnan inte var i topptrim. Men nu ser man ju ljuset i tunnel trots att man knappt kommit ovan trossbotten.....
Känns som att man gjorde lite på söndagen men det tog lika fullt hela dagen, jobbigt med gamla hus där ingenting är rakt eller byggt enligt dagens byggnormer(huset är från 1930)......
Äntligen är man åter till ruta ett... Golvspånet på plats, dock började limmet att ta slut efter halva golvet så det är bara halva som är limmat och skruvat men allt är utsågat och passformen provad. Imorgon köper jag en till flaska så nuvarande inte tar slut mitt i...
Men som sakt, nu kan man snart på börja sådant som kommer att synas, känns ju lite bättre och hoppas dessutom att det "båsar" lite mindre......
Godnatt för idag
Men som sakt, nu kan man snart på börja sådant som kommer att synas, känns ju lite bättre och hoppas dessutom att det "båsar" lite mindre......
Godnatt för idag


