13 501 läst · 15 svar
14k läst
15 svar
Projekt trädäck09
Sida 1 av 2
Hej på er här på forumet. Tänkte att det var dags för en liten bygglogg så här när man har slutfört projektet förra veckan
Började i maj fundera på om det inte skulle vara mycket bättre med ett trädäck utanför huset. Sagt och gjort.
Lite sketchning i sketchup gav en lovande bild över resultatet.
Bra med en ordentlig ritning för en total nybörjare när det gäller så här stora snickeriprojekt.
Trädgården innan projektet starta, bara en tråd som markerar storleken på det tilltänkta trädäcket
Sen var det bara börja gräva.
När vi ändå vara nere på bottenplattan passade vi på att isolera lite och sen lägga på markduk.
Murade även igen några sprickor i muren på hörnet.
Ett lager grus och sen väga in plattorna.
Började i maj fundera på om det inte skulle vara mycket bättre med ett trädäck utanför huset. Sagt och gjort.
Lite sketchning i sketchup gav en lovande bild över resultatet.
Bra med en ordentlig ritning för en total nybörjare när det gäller så här stora snickeriprojekt.
Trädgården innan projektet starta, bara en tråd som markerar storleken på det tilltänkta trädäcket
Sen var det bara börja gräva.
När vi ändå vara nere på bottenplattan passade vi på att isolera lite och sen lägga på markduk.
Murade även igen några sprickor i muren på hörnet.
Ett lager grus och sen väga in plattorna.
Redigerat:
Reglarna på plats
Med papp under reglarna
En bit på vägen
Tillräckligt klar för att ta upp bordet så man kan sitta och äta
Helt färdigt, sarg och stenar runt. Även Julbelysningen för lite ljus på kvällarna
Soliga södersidan
En sån där detaljbild.
Fakta om trädäcket, trallen är spårad sibirisk lärk 145x27, reglar i tryckimpregnerat 120x45 storleken 36kvm
Får väl se när det blir att skaffa markis, och lite annat som kanske kan behövas på ett trädäck.
Nu hoppas jag bara att sommaren tänkte komma tillbaka så man kan njuta lite mer av bygget.
Med papp under reglarna
En bit på vägen
Tillräckligt klar för att ta upp bordet så man kan sitta och äta
Helt färdigt, sarg och stenar runt. Även Julbelysningen för lite ljus på kvällarna
Soliga södersidan
En sån där detaljbild.
Fakta om trädäcket, trallen är spårad sibirisk lärk 145x27, reglar i tryckimpregnerat 120x45 storleken 36kvm
Får väl se när det blir att skaffa markis, och lite annat som kanske kan behövas på ett trädäck.
Nu hoppas jag bara att sommaren tänkte komma tillbaka så man kan njuta lite mer av bygget.
Redigerat:
en sak påpekar jag i ditt läggande av trall.
mdu har mer lr mindre gjort en generalskarv*nästan* du har lagt varannan trall på samm golvregel å skarva på.
ej snyggt med samma skarvar så...
resten ser kanon ut...
mvh
snickar estwing
mdu har mer lr mindre gjort en generalskarv*nästan* du har lagt varannan trall på samm golvregel å skarva på.
ej snyggt med samma skarvar så...
resten ser kanon ut...
mvh
snickar estwing
Tack för komplimangerna!
@estwing: På grund av brädornas längd, för att undvika spill och minimera antalet skarvar så valde jag att lägga på det här sättet. Är nöjd med resultatet och har svårt att se hur det skulle blivit bättre med att lägga löpande.
@Thomas59: Ja, lite smalt är det kanske (3,09m) men det fick bli en kompromiss för att inte ta bort för stor del av gräsmattan. Om man nu tycker det är för svårt att balansera så kanske det är bättre att använda gräsmattan ändå
@estwing: På grund av brädornas längd, för att undvika spill och minimera antalet skarvar så valde jag att lägga på det här sättet. Är nöjd med resultatet och har svårt att se hur det skulle blivit bättre med att lägga löpande.
@Thomas59: Ja, lite smalt är det kanske (3,09m) men det fick bli en kompromiss för att inte ta bort för stor del av gräsmattan. Om man nu tycker det är för svårt att balansera så kanske det är bättre att använda gräsmattan ändå
varför skulle det bli mer spill?Joye skrev:Tack för komplimangerna!
tycker bara att generalskarv på trall ej e snyggt... men bara du är nöjd.
har vräkt ner hela dan förutom senaste timmen nu.
handlat mat haha...
skall ut nu å göra klart... keep on
mvh
snickar estwing
har vräkt ner hela dan förutom senaste timmen nu.
handlat mat haha...
skall ut nu å göra klart... keep on
mvh
snickar estwing
Ser bra ut,
håller med estwing att det blir snyggare om man lägger trallen löpande så man inte får dessa varannanskarvar.
Verkar åxå som du satt ihop reglarna genom att skruva (spika?) enbart i ändträt. Inte helt optimalt. Skulle det börja vrida på sig kan du ju alltid öppna upp dom yttersta trallraderna och skråskruva istället.
håller med estwing att det blir snyggare om man lägger trallen löpande så man inte får dessa varannanskarvar.
Verkar åxå som du satt ihop reglarna genom att skruva (spika?) enbart i ändträt. Inte helt optimalt. Skulle det börja vrida på sig kan du ju alltid öppna upp dom yttersta trallraderna och skråskruva istället.
Trädgårdsfixare
· örebeo
· 14 inlägg
ser bra ut !
Trädgårdsfixare
· örebeo
· 14 inlägg
hej , jag har en fråga .
trallen - 145x27
reglar - 120x45
sarg -- ?
trallen - 145x27