Hej på er här på forumet. Tänkte att det var dags för en liten bygglogg så här när man har slutfört projektet förra veckan ;)
Började i maj fundera på om det inte skulle vara mycket bättre med ett trädäck utanför huset. Sagt och gjort.

Lite sketchning i sketchup gav en lovande bild över resultatet.

kdtkbp.jpg

2s7xd8x.jpg

Bra med en ordentlig ritning för en total nybörjare när det gäller så här stora snickeriprojekt.

1124b2h.jpg

Trädgården innan projektet starta, bara en tråd som markerar storleken på det tilltänkta trädäcket

1zzjmls.jpg

Sen var det bara börja gräva.

bdpm45.jpg

När vi ändå vara nere på bottenplattan passade vi på att isolera lite och sen lägga på markduk.

117urdc.jpg

Murade även igen några sprickor i muren på hörnet.

20tgdbs.jpg

Ett lager grus och sen väga in plattorna.

2ue4088.jpg

Redigerat:
Reglarna på plats

15pj11t.jpg
14m41ox.jpg

Med papp under reglarna

2mxn9g6.jpg

En bit på vägen

2598u2w.jpg

Tillräckligt klar för att ta upp bordet så man kan sitta och äta

9tcwlf.jpg

Helt färdigt, sarg och stenar runt. Även Julbelysningen för lite ljus på kvällarna ;)

qovpy9.jpg

Soliga södersidan

22nyif.jpg

En sån där detaljbild.

29yrub5.jpg

Fakta om trädäcket, trallen är spårad sibirisk lärk 145x27, reglar i tryckimpregnerat 120x45 storleken 36kvm

Får väl se när det blir att skaffa markis, och lite annat som kanske kan behövas på ett trädäck.
Nu hoppas jag bara att sommaren tänkte komma tillbaka så man kan njuta lite mer av bygget.

Redigerat:
C
Sniggt, bra jobbat! :D

Det ser kanonfint ut!
Bra jobbat!

en sak påpekar jag i ditt läggande av trall.
mdu har mer lr mindre gjort en generalskarv*nästan* du har lagt varannan trall på samm golvregel å skarva på.
ej snyggt med samma skarvar så...
resten ser kanon ut...

mvh
snickar estwing

Thomas59
Snyggt jobbat och fint inramat.

Ser lite smalt ut dock. Det får inte bli många snapsar till kräftorna om man ska kunna runda borden utan att hamna på gräsmattan.

Tack för komplimangerna!

@estwing: På grund av brädornas längd, för att undvika spill och minimera antalet skarvar så valde jag att lägga på det här sättet. Är nöjd med resultatet och har svårt att se hur det skulle blivit bättre med att lägga löpande.

@Thomas59: Ja, lite smalt är det kanske (3,09m) men det fick bli en kompromiss för att inte ta bort för stor del av gräsmattan. Om man nu tycker det är för svårt att balansera så kanske det är bättre att använda gräsmattan ändå ;)

Joye skrev:
Tack för komplimangerna!

@estwing: På grund av brädornas längd, för att undvika spill och minimera antalet skarvar så valde jag att lägga på det här sättet. Är nöjd med resultatet och har svårt att se hur det skulle blivit bättre med att lägga löpande.

@Thomas59: Ja, lite smalt är det kanske (3,09m) men det fick bli en kompromiss för att inte ta bort för stor del av gräsmattan. Om man nu tycker det är för svårt att balansera så kanske det är bättre att använda gräsmattan ändå ;)
varför skulle det bli mer spill?

estwing skrev:
varför skulle det bli mer spill?
För att jag vägrar lägga brädor som är under 2m ;)

är inte du ute och målar idag när det är sol? ;)

tycker bara att generalskarv på trall ej e snyggt... men bara du är nöjd.
har vräkt ner hela dan förutom senaste timmen nu.
handlat mat haha...
skall ut nu å göra klart... keep on

mvh
snickar estwing

Ser bra ut,

håller med estwing att det blir snyggare om man lägger trallen löpande så man inte får dessa varannanskarvar.
Verkar åxå som du satt ihop reglarna genom att skruva (spika?) enbart i ändträt. Inte helt optimalt. Skulle det börja vrida på sig kan du ju alltid öppna upp dom yttersta trallraderna och skråskruva istället.

ser bra ut !

hej , jag har en fråga .

trallen - 145x27
reglar - 120x45

sarg -- ?

Sargen runt är bara en trallbräda skruvad utanpå.

Hej!

Skall själv bygga i liknande storlek och kommer få materialet betalt .... Vad är ca priset på det material du använde vid detta bygget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.