Har under tid fnulat på vad man kan göra av ett outnyttjat hörn under tak där maskiner för länge sedan förvarades. Vill gärna skapa ett stort mysrum eller liknande där man kan sitta och njuta av utsikten och ha ett skrivbord och skriva.

Av bilderna framgår var jag tänkt ingångar till befintliga rum. Det nya rummet (eller vad det nu blir) kommer bli det sammanlänkar två separata bostadsdelar.

Ibland har jag tänkt att jag ska bygga en pytteliten röd stuga, dvs. fristående, men med gångar till de andra delaran, men mer troligt blir ett försänkt rum, dvs. att golvet i nya rummet kommer ligga någon meter lägre än golven i de anslutande rummen och ha fina enkla trappsteg ner. Sedan tänker jag mig stora fönster mot utsikten.

Underlaget i utrymmet är betong. Jag måste så klart fixa alla ev. sprickor m.m. så inga växter kan ta sig upp, men hur ska jag sedan tänka. Är det bäst att bygga motsvarande en utbyggnad på plintar med bärlinor och golvbjälkar osv. eller ska jag lösa det på något annat sätt?

Hur ansluter jag nya delen mot befintlig tegelvägg på ena sidan och tråpanel på andra sidan?

Är allmänt ganska händig och kommer att ta mig an allt som jag får göra. El kommer jag t.ex. inte göra. VVS är inte aktuellt.

Alla förslag och tips är välkomna. Och detta är ett lååååångtids projekt. Vi pratar flera år.

• Outnyttjat hörn under rödmålad byggnad med tegel och trädetaljer, betongfundament och lite snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av röd stuga och tegelbyggnad med betonggolv och plankor, potentiellt ombyggnadsprojekt.
    Skapa konto
  • Outnyttjat utomhusrum under ett rött trähus, med betonggolv, tegelvägg, träplankor och utsikt över snötäckt landskap.
    Skapa konto
  • Flygbild över fastighet med markerade områden för potentiellt renoveringsprojekt och nya rumskonstruktioner.
    Skapa konto
  • Utsikt från outnyttjat hörn under tak med grusmark, en vit bil, och sjö i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.