Vi vill bygga pool men bor på ett berg. Vi vill gärna att polen är i nivå med altanen eller kanske max något trappsteg upp. Den får inte sticka upp mer än 1,10 meter vilket är bygglovsfritt där jag bor. Har tillslut hittat ett lämpligt ställe där jag behöver ta bort minimalt med berg. Gjorde en hel del efterforskningar om det är rimligt att ta bort så mycket berg själv, hittade lite trådar som hjälpte i rätt riktning. Syftet med detta tråd är att dela med mig av mina erfarenheter och lärdomar om någon i framtiden står inför en liknande situation och behöver ta bort berg.
Men vi tar det från början...
Men vi tar det från början...
Började med att borra med ett armeringsjärn på de ställen på tomten där det skulle vara lämpligt att ha en pool ur sol-läge. På de flesta ställen kom jag bara 5-15 cm ner. Lämpligt nog visade det sig att det bästa stället ur sol-synpunkt också var det ställe där jag kom djupast när jag borrade. Här är också förutsättningarna bra för att altanen runt poolen kan vara i nivå med gästhuset som är ca 75 cm ovan marken.
När lämpligaste platsen var funnen gjorde jag ett rutnät och borrade varje meter över hela ytan och lät Chatgpt analysera bilden och estimera hur mycket berg som skulle behöva tas bort. För att jämna till berget ner till den djupaste punkten behöver uppskattningsvis 13,2 m³ berg tas bort. Vill jag däremot ner till ett djup på 1,80 meter behöver 25,2 m³ berg tas bort. Huruvida detta är rimligt att göra vet jag inte…
Kollade runt vad det skulle kosta att spränga bort berget efter Chatgpts beräkning och fick ett estimat på ca 170-200k över telefon. Vi har 9 hus som skulle behöva besiktas runt om och bara det blir 90k så gissningsvis skulle det bli ännu dyrare… Alldeles för mycket pengar för att bygga en pool. Men är van att göra allt själv, så tankarna har hela tiden varit att detta går kanske att göra själv?
Fortsättning följer…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När lämpligaste platsen var funnen gjorde jag ett rutnät och borrade varje meter över hela ytan och lät Chatgpt analysera bilden och estimera hur mycket berg som skulle behöva tas bort. För att jämna till berget ner till den djupaste punkten behöver uppskattningsvis 13,2 m³ berg tas bort. Vill jag däremot ner till ett djup på 1,80 meter behöver 25,2 m³ berg tas bort. Huruvida detta är rimligt att göra vet jag inte…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kollade runt vad det skulle kosta att spränga bort berget efter Chatgpts beräkning och fick ett estimat på ca 170-200k över telefon. Vi har 9 hus som skulle behöva besiktas runt om och bara det blir 90k så gissningsvis skulle det bli ännu dyrare… Alldeles för mycket pengar för att bygga en pool. Men är van att göra allt själv, så tankarna har hela tiden varit att detta går kanske att göra själv?
Fortsättning följer…
Det finns en del trådar om just liknande projekt som du tänker börja med och ta in dom tipsen och låt det smälta in så det är nog bästa tipset och lycka till.R random_name skrev:Började med att borra med ett armeringsjärn på de ställen på tomten där det skulle vara lämpligt att ha en pool ur sol-läge. På de flesta ställen kom jag bara 5-15 cm ner. Lämpligt nog visade det sig att det bästa stället ur sol-synpunkt också var det ställe där jag kom djupast när jag borrade. Här är också förutsättningarna bra för att altanen runt poolen kan vara i nivå med gästhuset som är ca 75 cm ovan marken.
[bild]
[bild][bild]
Fortsättning följer…
Skulle sikta på att överkant pooldäck blir i samma höjd som färdigt golv i huset. Då får du ett definitivt mått att förhålla dig till i alla fall.
Försök med rivar firmor om de kan såga bort berget eller firmor som jobbar med att spräcka berget.
Försök med rivar firmor om de kan såga bort berget eller firmor som jobbar med att spräcka berget.
Nej besiktningen av husen kostar inte 90tkr jag skulle gissa runt 10-15tkr för alla om det går att samordna så alla görs vid samma tillfälle..R random_name skrev:Började med att borra med ett armeringsjärn på de ställen på tomten där det skulle vara lämpligt att ha en pool ur sol-läge. På de flesta ställen kom jag bara 5-15 cm ner. Lämpligt nog visade det sig att det bästa stället ur sol-synpunkt också var det ställe där jag kom djupast när jag borrade. Här är också förutsättningarna bra för att altanen runt poolen kan vara i nivå med gästhuset som är ca 75 cm ovan marken.
[bild]
[bild][bild]
Fortsättning följer…
En vän här i krokarna hyrde en kompressor och en rejäl bergspräckarborr. Ägnade en sommar i sin grop och sen hösten med ryggskott istället för att betala 100k till någon annan.
Det är tungt som fasen, dammar och låter så hela området blir less på dig. Men kör om du vill.
Det är tungt som fasen, dammar och låter så hela området blir less på dig. Men kör om du vill.
Okej, det var det pris jag fick iaf, 10k per fastighet. Men ska jag vara ärlig lät det inte som att han ville ha jobbet så det kanske var sockrat...J Jansson69 skrev:
Det är den nivån jag siktar på. Får se om det är realistiskt.Grylf skrev:
Snigel ja7ender skrev:
Jag har alltså kommit längre än jag hunnit posta. Har borrat upp större delen av berget och ska börja spräcka framöver, om det inte blir för kallt.
inte en chans.. Den gången vi sprängde nådens år 2015 kostade besiktning med vibrationsmätning av två grannfastigheter 18700 totalt. Iofs i Dyrholm men det var 10 år och 33.8 % inflation senJ Jansson69 skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 656 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 656 inlägg
Jag byggde en balk till grävaren som hammaren satt på för att borra med, spara mycket kropp på det, körde vatten på min hammare med så inte det damma för grannarna.
Tror jag la 2 dagar på borrning
Tror jag la 2 dagar på borrning
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Kör med simplex och slipp besiktning 👍
Semestern inleddes med att med barnens hjälp riva altanen.
Klipper ner buskar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klipper ner buskar
Logga in