Byggahus.se

Projekt, nytt plåttak över eternittaket samt installation av solceller

1. D
    Medlem · Skåne · 167 inlägg

Diablito

Medlem
    Då är det snart dags att påbörja sommarens stora projekt. Uppregling av nytt tak ovanpå det gamla eternittaket från 50-talet samt installation av solceller. Jag kommer försöka uppdatera tråden med foton efterhand som projektet fortskrider.

Förutsättningar idag:
    ca 550 m2 eternittak från 50-talet
    Skruvat i läkt om 100x100 mm
    Inget tätskikt
    Isolerat snedtak och kattvindar direkt under eternittaket, ingen råspont
    3 skorstenar, 1 på södertaket,1 på norrtaket och en på östra taket.
    2 utlopp för badrum och kök, södra och norra taket
    10 meter av södra och norra taket utbytt 2012 efter en brand, taktäckning fibercementskivor.
    2 ränndalar
    45 graders lutning
    Takbredd: 5,6 m
    Inga läckage idag

Tänkt konstruktion av nya taket:
    70x45 tryckta reglar stående i bottnen på eterniten, skruvad ner genom eterniten i underliggande läkt. CC 1200 mm
    45 mm isolering mellan de nya reglarna för att skapa bättre klimat på kattvindarna (tidigare problem med fukt och vitmögel)
    Diffusionsöppen duk över isolering och reglar
    Ströläkt på varje regel för att fästa duken samt skapa luftspalt till bärläkten, 45x28 mm trykt virke
    Bärläkt, 45x45 mm tryckt virke, CC enligt taktillverkarens specifikation
    Takbeklädnad, TP20 0,5 mm på södra taket för att underlätta montering av solcellsmoduler och "takpanneplåt" på övriga tak.

Några funderingar:
    Skruvning av reglar genom eterniten. Woody rekommenderar förborrning med 5 mm borr och galvade skruvar 160x6 mm. Jag hade föredragit en själborrande skruv men de hävdar att det inte finns i den här storleken för utomhusbruk. Någon som känner till en bättre skruv?

Infästning av strö och bärläkt:
    Woody rekommenderar skruvning framför spikning, jag hade från början tänkt köpa Dewalts batteridrivna spikpistol och kört med 90 mm spik i bärläkten och 70 mm i ströläkten. Vad tycker forumet? Skruv är håller säkert bättre men spik går betydligt fortare.

Någon som har erfarenhet av att bygga så här och har lite tips?

Takskiss
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takskiss Lyckebovägen 161-15.jpg

Södra taket
    Södra taket.JPG

Norra taket
    Husets norrsida.jpg

Östra taket
    Östra taket.JPG

Västra taket
    Västra taket.JPG

2. D

Diablito

Medlem
    Här kommer en liten uppdatering av hur det gått hittills.
    Det blev tillslut stående 45x70 tryckta reglar skruvade ner i sparren med 160 mm skruv. Isolering med skivor av glasull mellan reglarna. Diffusionsöppen duk följt av tryckt ströläkt 45x28 och bärläkt 45x45. Ströläkten har skruvats med 70 mm skruv och bärläkten med 100 mm.

Det har tagit nästan 4 veckor att få klart södra, norra och östra taket. Har nu bara västra taket kvar.

Det var ingen höjdare att sitta på det södra taket från morgon till kväll när det var som varmast..... Har nog druckit uppåt 4 liter vatten om dagen.

Uppregling av södra taket
    IMG_0669.JPG
    IMG_0670.JPG

Tog bort huven för badrummets frånluftsfläkt, drog ner det till takfoten istället.
    IMG_0672.JPG

Isolering och dukläggning påbörjad på södra taket
    IMG_0706.JPG
    IMG_0705.JPG

Första vändan ströläkt och lite bärläkt
    IMG_0707.JPG
    IMG_0708.JPG
    IMG_0709.JPG

Några varv till
    IMG_0711.JPG

Följt av norra och östra sidan
    IMG_0744.JPG
    IMG_0755.JPG
    IMG_0765.JPG
    IMG_0767.JPG
    IMG_0765.JPG
    IMG_0764.JPG

Skorstenarna ska plåtas in så de matchar skorstenen på södra taket.

Södra taket är ordentligt vågigt i horisontalled. Här behöver en uppriktning göras göras, har precis köpt en rätskiva i aluminium på 6 meter tänkte lägga den på bärläkten mellan de högsta punkterna, lossa skruvarna till bärläkten och palla under tills rätt nivå uppnås. Någon som har några bättre förslag?

Det som är kvar att göra:
    • Lägga isolering och duk på västra taket (ca 70 m2)
    • Läkta västra taket
    • Uppriktning av södra taket
    • Kapa bärläkten som sticker ut på gavlarna längs befintliga vindskivor
    • Montera ränndalsplåt
    • Montera nya taket
    • Vindskivor + plåt
    • Genomföringar
    • Plåtning av skorstenar
    • Ny panel på vindskupan
    • Beställa och montera solceller.....
    Detta var ett riktigt hästjobb och det kännas som att det mesta är kvar att göra. Tydligen så använder man helt andra muskler vid klättring på tak än normalt, träningsvärken de första dagarna var inte av denna värld :cool:

En positiv effekt som vi inte räknat med var temperaturen på ovanvåningen. Vi flyttar ner vårt sovrum på sommaren då det blir olidligt varmt uppe på sommaren. Kattvinden under södra taket blir en riktig bastu och ovanvåningen inte långt därefter. Så fort vi fått på isoleringen så sjönk temperaturen till samma som bottenvåningen jag uppskattar minskningen till närmare 10 grade(känsla, ej uppmätt.) Även en så här varm sommar så går det nu att sova på ovanvåningen.

3. T
    Medlem · Sö · 1 939 inlägg

TheGame

Medlem
    Imponerande arbete.
    Vad fick beslutet att behålla.eternittaket under? Kostnad?
    Är väll inte så populärt med tanke på asbest annars på ev framtida jobb eller om man måste sälja. Vissa ser asbest som kryptonit ::
    Själv gjort samma jobb men tog då bort eterniten men det var inte lika stort jobb, ca 300m2.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Västra götalands län · 851 inlägg

magnetens

Medlem
    Snyggt jobbat! Hur många solcellspanler blir det är ju snyggast med fulla tak :) ?

Är ruggigt smidigt att montera dessa på TRP plåttak :)

Hittade du några bra skruvar till de tryckta reglarna? Ty galvaniserat brukar ju inte gilla salterna som finns i tryckt virke i kombination med fuktig utomhusluft eller tror man att det inte är någon risk med korrission när det blir helt inbyggt?

5. S
    Byggveteran · Åland · 1 812 inlägg

seniorkonsult

Byggveteran
    Går nog bra om man tänker sig för. Ett företag jg känner till hade en liknande lada med oisolerat eternittak och och höskulle under. Hantverkarna borrade fast reglar utifrån och det medförde en stor volym under kontanimerad med asbestdamm. Hela lokalen fick saneras. Tyvärr.

6. M
    Medlem · Västra götalands län · 851 inlägg

magnetens

Medlem
    Kommer att bli ännu svalare på övervåningen när solpanelerna är på plats! då dom kommer att skugga taket och skapa en liten luftspalt så kommer takplåten under panelerna att bli tämligen sval trots gassande solsken :) Har själv solpaneler på svart tr20 plåttak och det blev en väldans skillnad.

7. D

Diablito

Medlem
    Det blir 94 stycken paneler över hela södra taket. Om du använder samma alias på solcellsforum magneten så har du svarat på en del frågor i min tråd där. :)

Anledningen till att jag behåller eterniten är att det varken finns duk eller råspont under och jag vill inte blotta isolering och innertak för vädret under så lång tid. Plus att jag inte vill riva så mycket eternit eller ta kostnaden för deponeringen. Får dessutom världens säkraste tak då eterniten när den är skyddad har oändlig livslängd. Skulle tak och duk fallera så har jag en sista line of defence så att säga. :)

8. B
    Medlem · Halland · 111 inlägg

Bering

Medlem
    Mycket imponerande arbete, vi har ungefär samma förutsättningar med våra tak, dock står vinden hos mig oinredd och jag planerar också att behålla eterniten under vid en eventuell renovering!

Myclet bra kämpat, svarar mest här för att få uppdateringarna :D (y)

9. D

Diablito

Medlem
    • Laddar…
  10. D

Diablito

Medlem
  11. D

Diablito

Medlem
    Det tog ett flertal dagar men tillslut var det södra taket uppriktat i tisdags kväll, färdig i regnet när det började mörkna. Högsta nivåskillnaden blev 87 mm.

Onsdag kom farsan och brorsan på besök för att hjälpa till med plåttaket, var rätt knäckt när vi slutade runt fem-tiden och enbart fått upp 18 av de 70 plåtarna som går åt till det södra taket. Södra taket utgör ca 1/3 av totalen så jag såg en omöjlig uppgift framför mig att få klart allt.
    IMG_0816.JPG
    IMG_0817.JPG
    IMG_0818.JPG

Torsdag regnade det hela dagen, tur det då jag haft en fruktansvärd värk i vänster hand och fot. Är högerhänt så inte van vid att hantera en tung skruvdragare med vänstran samt så får vänster fot bära upp all tyngd när jag hänger över plåten för att skruva i skruvarna längs vänstra kanten.....

Kändes bättre efter fredagen då vi fick upp 30 plåtar på samma tid som 18 dagen innan, har fått upp ett bra tempo samt minskat lite på mängden skruv efter diskussion med Woody. Brorsan fick skruva fast de sista två plåtarna medan jag fota lite.
    IMG_0821.JPG
    IMG_0822.JPG
    IMG_0823.JPG

Fredag kväll var både mina och frugans föräldrar här på middag med övernattning så jag satte alla i arbete idag och är nu nästan helt klar med taket. Satan vad lång tid det tog för att få det rätt vid skorstenen.....
    Tyvärr så hade Woody felberäknat materialåtgången så det saknades två plåtar, detta upptäckte jag redan i onsdags så får hem mer plåt nu i veckan när takpanneplåten till de andra taken kommer.
    Har tyvärr gjort en egen felmätning, mätte takhöjden på högra sidan av taket och tänkte inte på att det var lägre där jämfört med resten. Därför räcker inte 2x3 meter utan har fått beställa till 30 stycken plåtar om 0,5 meter för att sätta längst upp mot nocken. Får montera dessa från andra sidan nocken innan det taket läggs.
    IMG_0826.JPG
    IMG_0827.JPG
    IMG_0828.JPG

Har även fått in en offert från en lokal plåtslagare på att plåta in de två äldre murade skorstenarna, 22.500 efter ROT. Rätt saftigt tycker jag men offert nummer två var ett par tusen högre så det är väl inte extremt då.....

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Dalarna · 2 859 inlägg

SueCia

Medlem
    Vad var det som gjorde att du valde att bygga in tryckt virke?

13. D

Diablito

Medlem
    Såg att det var ett tag sedan som jag gjorde något inlägg här. Började jobba igen 1/9 så det har bara blivit jobb på helgerna sedan dess.

Status nu: Södra taket helt färdiglagt, hängrännor och vindskivor återstår. Östra, västra och norra taket lagt fram till ränndalarna.Ränndalrna monteras med tätning efter hand som vi lägger "sida 2" på respektive byggnadsdel. Tar en jäkla tid....
    Södra taket färdigt, nock ej monterad vid fototillfället
    IMG_0834.JPG

Västra taket lagt fram till ränndalen
    IMG_0838.JPG
    IMG_0839.JPG

Östra taket lagt fram till ränndalen.
    IMG_0840.JPG

Norra taket lagt fram till ränndal. Vad tid det tar runt takkupa och skorstenar....
    IMG_0872.JPG
    IMG_0874.JPG
    IMG_0875.JPG

Solcellerna anlände i torsdags, montörerna kom i morse och har nu påbörjat monteringen :D
    IMG_0873.JPG

• Laddar…
  14. D

Diablito

Medlem
  15. D

Diablito

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.