Då är det snart dags att påbörja sommarens stora projekt. Uppregling av nytt tak ovanpå det gamla eternittaket från 50-talet samt installation av solceller. Jag kommer försöka uppdatera tråden med foton efterhand som projektet fortskrider.
Förutsättningar idag:
ca 550 m2 eternittak från 50-talet
Skruvat i läkt om 100x100 mm
Inget tätskikt
Isolerat snedtak och kattvindar direkt under eternittaket, ingen råspont
3 skorstenar, 1 på södertaket,1 på norrtaket och en på östra taket.
2 utlopp för badrum och kök, södra och norra taket
10 meter av södra och norra taket utbytt 2012 efter en brand, taktäckning fibercementskivor.
2 ränndalar
45 graders lutning
Takbredd: 5,6 m
Inga läckage idag
Tänkt konstruktion av nya taket:
70x45 tryckta reglar stående i bottnen på eterniten, skruvad ner genom eterniten i underliggande läkt. CC 1200 mm
45 mm isolering mellan de nya reglarna för att skapa bättre klimat på kattvindarna (tidigare problem med fukt och vitmögel)
Diffusionsöppen duk över isolering och reglar
Ströläkt på varje regel för att fästa duken samt skapa luftspalt till bärläkten, 45x28 mm trykt virke
Bärläkt, 45x45 mm tryckt virke, CC enligt taktillverkarens specifikation
Takbeklädnad, TP20 0,5 mm på södra taket för att underlätta montering av solcellsmoduler och "takpanneplåt" på övriga tak.
Några funderingar:
Skruvning av reglar genom eterniten. Woody rekommenderar förborrning med 5 mm borr och galvade skruvar 160x6 mm. Jag hade föredragit en själborrande skruv men de hävdar att det inte finns i den här storleken för utomhusbruk. Någon som känner till en bättre skruv?
Infästning av strö och bärläkt:
Woody rekommenderar skruvning framför spikning, jag hade från början tänkt köpa Dewalts batteridrivna spikpistol och kört med 90 mm spik i bärläkten och 70 mm i ströläkten. Vad tycker forumet? Skruv är håller säkert bättre men spik går betydligt fortare.
Någon som har erfarenhet av att bygga så här och har lite tips?
Takskiss
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Södra taket
Norra taket
Östra taket
Västra taket
8 998 läst · 16 svar
9k läst
16 svar
Projekt, nytt plåttak över eternittaket samt installation av solceller
Sida 1 av 2
-
18 maj 2018 21:17 #1
- Laddar…
-
13 aug 2018 22:58 #2
Här kommer en liten uppdatering av hur det gått hittills.
Det blev tillslut stående 45x70 tryckta reglar skruvade ner i sparren med 160 mm skruv. Isolering med skivor av glasull mellan reglarna. Diffusionsöppen duk följt av tryckt ströläkt 45x28 och bärläkt 45x45. Ströläkten har skruvats med 70 mm skruv och bärläkten med 100 mm.
Det har tagit nästan 4 veckor att få klart södra, norra och östra taket. Har nu bara västra taket kvar.
Det var ingen höjdare att sitta på det södra taket från morgon till kväll när det var som varmast..... Har nog druckit uppåt 4 liter vatten om dagen.
Uppregling av södra taket
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Tog bort huven för badrummets frånluftsfläkt, drog ner det till takfoten istället.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Isolering och dukläggning påbörjad på södra taket
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Första vändan ströläkt och lite bärläkt
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Några varv till
Följt av norra och östra sidan
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Skorstenarna ska plåtas in så de matchar skorstenen på södra taket.
Södra taket är ordentligt vågigt i horisontalled. Här behöver en uppriktning göras göras, har precis köpt en rätskiva i aluminium på 6 meter tänkte lägga den på bärläkten mellan de högsta punkterna, lossa skruvarna till bärläkten och palla under tills rätt nivå uppnås. Någon som har några bättre förslag?
Det som är kvar att göra:
- Lägga isolering och duk på västra taket (ca 70 m2)
- Läkta västra taket
- Uppriktning av södra taket
- Kapa bärläkten som sticker ut på gavlarna längs befintliga vindskivor
- Montera ränndalsplåt
- Montera nya taket
- Vindskivor + plåt
- Genomföringar
- Plåtning av skorstenar
- Ny panel på vindskupan
- Beställa och montera solceller.....
En positiv effekt som vi inte räknat med var temperaturen på ovanvåningen. Vi flyttar ner vårt sovrum på sommaren då det blir olidligt varmt uppe på sommaren. Kattvinden under södra taket blir en riktig bastu och ovanvåningen inte långt därefter. Så fort vi fått på isoleringen så sjönk temperaturen till samma som bottenvåningen jag uppskattar minskningen till närmare 10 grade(känsla, ej uppmätt.) Även en så här varm sommar så går det nu att sova på ovanvåningen.- Laddar…
-
13 aug 2018 23:14 #3
Imponerande arbete.
Vad fick beslutet att behålla.eternittaket under? Kostnad?
Är väll inte så populärt med tanke på asbest annars på ev framtida jobb eller om man måste sälja. Vissa ser asbest som kryptonit ::
Själv gjort samma jobb men tog då bort eterniten men det var inte lika stort jobb, ca 300m2.- Laddar…
-
14 aug 2018 12:37 #4
Snyggt jobbat! Hur många solcellspanler blir det är ju snyggast med fulla tak
?
Är ruggigt smidigt att montera dessa på TRP plåttak
Hittade du några bra skruvar till de tryckta reglarna? Ty galvaniserat brukar ju inte gilla salterna som finns i tryckt virke i kombination med fuktig utomhusluft eller tror man att det inte är någon risk med korrission när det blir helt inbyggt? -
Byggveteran · Åland · 1 812 inlägg 14 aug 2018 17:5214 aug 2018 17:52 #5
-
14 aug 2018 18:26 #6
Kommer att bli ännu svalare på övervåningen när solpanelerna är på plats! då dom kommer att skugga taket och skapa en liten luftspalt så kommer takplåten under panelerna att bli tämligen sval trots gassande solsken
Har själv solpaneler på svart tr20 plåttak och det blev en väldans skillnad.
-
14 aug 2018 20:53 #7
Det blir 94 stycken paneler över hela södra taket. Om du använder samma alias på solcellsforum magneten så har du svarat på en del frågor i min tråd där.
Anledningen till att jag behåller eterniten är att det varken finns duk eller råspont under och jag vill inte blotta isolering och innertak för vädret under så lång tid. Plus att jag inte vill riva så mycket eternit eller ta kostnaden för deponeringen. Får dessutom världens säkraste tak då eterniten när den är skyddad har oändlig livslängd. Skulle tak och duk fallera så har jag en sista line of defence så att säga.- Laddar…
-
16 aug 2018 21:41 #8
Mycket imponerande arbete, vi har ungefär samma förutsättningar med våra tak, dock står vinden hos mig oinredd och jag planerar också att behålla eterniten under vid en eventuell renovering!
Myclet bra kämpat, svarar mest här för att få uppdateringarna -
17 aug 2018 19:28 #9
Här kommer foton på gårdagens och dagens arbete. Hoppas på att bli klar med det sista taket imorn.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
20 aug 2018 22:34 #10
Helgens övningar blev att isolera, lägga duk och läkta den sista delen runt ränndalen i väster.
Idag har jag påbörjat uppriktningen av det södra taket.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Högsta uppmätta nivåskillnaden hittills är 74 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
1 sep 2018 22:19 #11
Det tog ett flertal dagar men tillslut var det södra taket uppriktat i tisdags kväll, färdig i regnet när det började mörkna. Högsta nivåskillnaden blev 87 mm.
Onsdag kom farsan och brorsan på besök för att hjälpa till med plåttaket, var rätt knäckt när vi slutade runt fem-tiden och enbart fått upp 18 av de 70 plåtarna som går åt till det södra taket. Södra taket utgör ca 1/3 av totalen så jag såg en omöjlig uppgift framför mig att få klart allt.Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Torsdag regnade det hela dagen, tur det då jag haft en fruktansvärd värk i vänster hand och fot. Är högerhänt så inte van vid att hantera en tung skruvdragare med vänstran samt så får vänster fot bära upp all tyngd när jag hänger över plåten för att skruva i skruvarna längs vänstra kanten.....
Kändes bättre efter fredagen då vi fick upp 30 plåtar på samma tid som 18 dagen innan, har fått upp ett bra tempo samt minskat lite på mängden skruv efter diskussion med Woody. Brorsan fick skruva fast de sista två plåtarna medan jag fota lite.
Fredag kväll var både mina och frugans föräldrar här på middag med övernattning så jag satte alla i arbete idag och är nu nästan helt klar med taket. Satan vad lång tid det tog för att få det rätt vid skorstenen.....
Tyvärr så hade Woody felberäknat materialåtgången så det saknades två plåtar, detta upptäckte jag redan i onsdags så får hem mer plåt nu i veckan när takpanneplåten till de andra taken kommer.
Har tyvärr gjort en egen felmätning, mätte takhöjden på högra sidan av taket och tänkte inte på att det var lägre där jämfört med resten. Därför räcker inte 2x3 meter utan har fått beställa till 30 stycken plåtar om 0,5 meter för att sätta längst upp mot nocken. Får montera dessa från andra sidan nocken innan det taket läggs.
Har även fått in en offert från en lokal plåtslagare på att plåta in de två äldre murade skorstenarna, 22.500 efter ROT. Rätt saftigt tycker jag men offert nummer två var ett par tusen högre så det är väl inte extremt då.....- Laddar…
-
2 sep 2018 02:40 #12
Vad var det som gjorde att du valde att bygga in tryckt virke?
-
15 okt 2018 12:00 #13
Såg att det var ett tag sedan som jag gjorde något inlägg här. Började jobba igen 1/9 så det har bara blivit jobb på helgerna sedan dess.
Status nu: Södra taket helt färdiglagt, hängrännor och vindskivor återstår. Östra, västra och norra taket lagt fram till ränndalarna.Ränndalrna monteras med tätning efter hand som vi lägger "sida 2" på respektive byggnadsdel. Tar en jäkla tid....
Södra taket färdigt, nock ej monterad vid fototillfället
Västra taket lagt fram till ränndalen
Östra taket lagt fram till ränndalen.
Norra taket lagt fram till ränndal. Vad tid det tar runt takkupa och skorstenar....
Solcellerna anlände i torsdags, montörerna kom i morse och har nu påbörjat monteringen
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
15 okt 2018 21:46 #14
Efter första dagen har de fem montörerna monterat byggställningen plus 40 av 88 paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
16 okt 2018 18:51 #15
Då var själva montaget klart och nu väntar vi bara på elektrikern som kommer nästa vecka, samt nätbolaget när nu de kommer.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…