För att förbli halvt socialt accepterad får man ju hålla kakhålet stängt, men har man problem med självisoleringen har man ju bara för få projekt hemma. Skulle ljuga om jag sa att det inte finns positiva sidor med detta elände för oss som inte har samma sociala behov som många andra OCH kroniskt för lite fri tid.

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Berget är bitvis ganska sprickbenäget så jag vill inte gå för nära. Dessutom hänger grundmurarna på sina ställen i luften
Det är inga problem att bitvis rensa ut under betongväggar om du undergjuter stycke för stycke.
tänk bara på att gjuta de sista 3-4 cm med expanderbetong. Tidskrävande dock, när det måste härda imellan. Men du kan få till en nästan jämn övergång mellan fd berg och bef betongvägg.
Använd inte expander i botten. Den läcker vid minsta öppning o hål. Lite klurighet att forma bara!

MathiasS MathiasS skrev:
För att förbli halvt socialt accepterad får man ju hålla kakhålet stängt, men har man problem med självisoleringen har man ju bara för få projekt hemma. Skulle ljuga om jag sa att det inte finns positiva sidor med detta elände för oss som inte har samma sociala behov som många andra OCH kroniskt för lite fri tid.
Det lustiga är ju att undersökningar har visat att det är de extroverta som mår bäst. De har redan ett nätverk och de som är anpassningsbara (vilket är människans största styrka) har ju inga problem att sköta den delen via chatt/video/röst.

Men som sagt. Jag har en miljard hobbies. OCH är extrovert. Det här har bara gjort att livet fått ett lugnare tempo, jag har fått mer gjort. och hunnit ta upp kontakten med personer som inte bor nära längre.
Har dock ingen källare.... kanske får bygga en.

• Wow
kest
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det lustiga är ju att undersökningar har visat att det är de extroverta som mår bäst.
Är det så? Om jag ser på min omgivning så är det tydligt så att de med ett större socialt behov är mer besvärade av situationen, ungefär som man förnuftsmässigt kan förvänta sig.

tommib
Lite smygskrotning, för att återgå till ämnet.

Betongrum med splittrad malm och markerade stenblock, eventuell svavelkis, och gruvverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det luktar rätt mycket svavel så jag undrar om det inte är en del svavelkis i malmen. Det splittras också väldigt lätt.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
tommib
Berggrund med märkta spricklinjer och stenblock i en utgrävd del under en byggnad, med en metallräcke ovanför.
Skapa konto

Kras kras...

• Gilla
  • Älska
Magnus Löfqvist och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Kras kras...
Med tanke på bilden där du visat hur stor öppningen ner till gruvan är, hur fick du ner stegen som hänger på väggen och vad behöver du den till där nere..:thinking:

Fulkemisten
TeroM TeroM skrev:
hur fick du ner stegen som hänger på väggen och vad behöver du den till där nere..
Spräcka djupare såklart. Det är är etapp 1. @tommib kan nog INTE "sluta när han vill"...

• Haha
  • Gilla
Garningen och 13 till
  • Laddar…
tommib
TeroM TeroM skrev:
Med tanke på bilden där du visat hur stor öppningen ner till gruvan är, hur fick du ner stegen som hänger på väggen och vad behöver du den till där nere..:thinking:
Det är faktiskt två stegar. Den ena fanns i huset när vi köpte det och den ena halvan användes då för att komma ner i krypgrunden. Den andra halvan stod uppe i ett förråd. Den andra stegen är en tremeters enkelstege från Biltema som jag köpte för att ha till krypgrunden så att den andra, längre, stegen kunde användas ute. När jag hade gjort i ordning lite köpte jag den nuvarande tvåmetersstegen till hålet och den som hänger på väggen blev över.

Att de hänger där är för att de fick plats där och är inte i vägen.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Spräcka djupare såklart. Det är är etapp 1. @tommib kan nog INTE "sluta när han vill"...
Grundlösa och illvilliga anklagelser!

• Gilla
  • Haha
Giraffens och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Måste vara svårt att tända av efter fem år. Du kanske kan "knäcka" extra hos någon granne?:crysmile:

• Haha
  • Gilla
Tobbelina F och 4 till
  • Laddar…
Information finns säkert redan i tråden men, vad kommer måtten bli när du är klar?
Takhöjd? LxB? Inredning?

tommib
En hög med stora bergstenar på en byggarbetsplats inuti en byggnad, med en stege och arbetsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Dags för lite bax snart igen.

Berggrund med spräckta stenblock redo för efterspräckning vid byggprojekt.
Skapa konto

Blir visst en del efterspräckning...

Stora stenblock och spräckt berg i en grusig byggarbetsplats som förberedelse för efterspräckning.
Skapa konto

Men det närmar sig

• Gilla
PergolaChristian och 8 till
  • Laddar…
Fyfan, det gäller verkligen att tajma besöken hos dig väl. "Jo, innan du går, kan du hjälpa till med en grej här nere".

• Haha
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
tommib
Heh... Jag gjorde precis det med en kollega som var här för några veckor sedan. Till mitt försvar ska sägas att han hade fått låna ett gäng spräckkilar.

• Haha
  • Gilla
sir_daniel och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Heh... Jag gjorde precis det med en kollega som var här för några veckor sedan. Till mitt försvar ska sägas att han hade fått låna ett gäng spräckkilar.
...Och du nämnde villkoret för att få låna dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.