854 867 läst ·
2 047 svar
855k läst
2,0k svar
Projekt källare
Relevant fråga. Nej, jag har inte gjort en radonmätning nu. Däremot mättes det mycket riktigt upp en del radon där innan jag började på allvar (typ 2015) när vi skulle åtgärda resten av huset (blåbetong i väggarna). Jag ska ta tag i det när jag har dammat färdigt eftersom jag tänker mig att sån spårfilm inte gillar damm i den utsträckning som det blir där nere.
Jag tror inte att det är något större risk med den tiden jag spenderar där nere men det är en tanke jag haft. Oftast har jag skyddsmask med P3-filter när jag är nere så det tar i alla fall det dammbundna. Det finns också en viss ventilation i och med avfuktaren som skapar ett konstant undertryck där nere och därmed drar in friskluft hela tiden.
Jag tror inte att det är något större risk med den tiden jag spenderar där nere men det är en tanke jag haft. Oftast har jag skyddsmask med P3-filter när jag är nere så det tar i alla fall det dammbundna. Det finns också en viss ventilation i och med avfuktaren som skapar ett konstant undertryck där nere och därmed drar in friskluft hela tiden.
Tack för alla glada tillrop hörni!
Nu fattar jag också varför det rasslade in massa kommentarer, tråden ligger på förstasidan
Med bild och allt...
Mitt bokmärke till BH går direkt till bevakningar så jag passerar aldrig startsidan, så jag har missat det.
Nu fattar jag också varför det rasslade in massa kommentarer, tråden ligger på förstasidan
Mitt bokmärke till BH går direkt till bevakningar så jag passerar aldrig startsidan, så jag har missat det.
Det är min frus idé att vi ska renovera upp det husetL larka742 skrev:
"så du har nåt att göra när vi är här ute".
Hon förstår mig
Jag har sett denna tråd fladdra förbi i "flödet" ibland, men inte riktigt orkat ta tag i att börja följa den...
Men nu har jag börjat, från början , kanske kommer till slutet nån gång ikväll, jag kommer bara hoppa in och läsa någon gång då och då under dagen, i vissa luckor.
Men jag kan redan kommentera att det ser ju ut som att en elektriker bor där, ni vet det där med skomakarens barn.

Det såg ganska likadant ut på hela min övervåning, nu i bara den halva som fortfarande är oinredd ...

Men nu har jag börjat, från början , kanske kommer till slutet nån gång ikväll, jag kommer bara hoppa in och läsa någon gång då och då under dagen, i vissa luckor.
Men jag kan redan kommentera att det ser ju ut som att en elektriker bor där, ni vet det där med skomakarens barn.
Det såg ganska likadant ut på hela min övervåning, nu i bara den halva som fortfarande är oinredd ...

Jo, jag vet. Ska ta tag i det där vilket år som helst... Jag skrev ju redan då att anledningen var att det i huvudsak är jag som är där nere. Nu funderar jag på om jag vågar lämna det sådär tills plattan är gjuten. det blir nämligen väldigt mycket lättare att komma åt då. Att balansera en stegpall på sprängsten är inte det lättaste.
Äh, känn dig som en riktig elektriker istället, bara ...tommib skrev:
Jo, jag vet. Ska ta tag i det där vilket år som helst... Jag skrev ju redan då att anledningen var att det i huvudsak är jag som är där nere. Nu funderar jag på om jag vågar lämna det sådär tills plattan är gjuten. det blir nämligen väldigt mycket lättare att komma åt då. Att balansera en stegpall på sprängsten är inte det lättaste.
Kul! Gjort samma, under vår betong-altan till en verkstad. Största problemet va att leda bort vattnet som sipprade in via berget. Kör du med kil och bleck eller snigeldynamit?
Du måste hela tiden slipa ner kormanten. Då kan du ha borret länge. Men det kanske du gör?tommib skrev:
Jag har börjat med kortborret
400 mm för att vara exakt. Den på bild är 1200 mm.
Tyvärr körde jag slut på 600 mm borren idag, gängorna var helt körda. Därför kom jag inte åt den sista raden hål, det gick helt enkelt inte att få ner borr och maskin.
Jag har också ägnat ganska mycket tid åt att rycka upp borret ur de färdiga hålen. I detta avseende är nog IDS bättre då de inte har något hak som fastnar.
Det är ju mina borr så jag väljer själv, men jag började med gängade stänger så nu är jag lite fast i det. Är nästan klar ändå, får se vad som är kvar efter den här omgången.
Apropå maskin med vatten så är det anledningen till att jag hyr på det stället jag gör, trots att det har strulat lite.
Fick också lämna en bit som jag ville göra. Frun hade Skypemöte 1400 och dessutom var minstingen hemma pga att han gjort illa foten så jag hänger med honom framför TVn nu i väntan på att min fru ska bli klar så att jag kan plocka ihop grejerna och lämna tillbaka dem.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vad är kormant?M Måke skrev:
Det heter hårdmetall, visserligen så sålde Sandvik sina produkter under varumärket Coromant tidigare, men det var länge sedan. Jag kommer inte ihåg när man bytte varumärke, men har sett lite gamla ritningar med imsmidd Coromant-logo istället för Sandvik.
Sen brukar man sällan slipa småkronor, i alla fall inte för gruvdrift/stenbrott.
Kör man helstångsborr/IDS så får man ju slipa, det finns tolkar för både stiftkronor och IDS.
Du tappar ju borrsjunk när stiften tappar formen och riskerar stiftbrott pga snake-skin(mikrosprickor som uppträder i ytan på hårdmetallen)...
Men att gängorna blivit kassa beror troligen på att Tommi kört med lösa gängor, då slits de snabbt och energin ner i berget minskar...
Precis, därför det är viktigt att hela tiden slipa cormanten. Se bild nedan.richardtenggren skrev:
Vad är kormant?
Det heter hårdmetall, visserligen så sålde Sandvik sina produkter under varumärket Coromant tidigare, men det var länge sedan. Jag kommer inte ihåg när man bytte varumärke, men har sett lite gamla ritningar med imsmidd Coromant-logo istället för Sandvik.
Sen brukar man sällan slipa småkronor, i alla fall inte för gruvdrift/stenbrott.
Kör man helstångsborr/IDS så får man ju slipa, det finns tolkar för både stiftkronor och IDS.
Du tappar ju borrsjunk när stiften tappar formen och riskerar stiftbrott pga snake-skin(mikrosprickor som uppträder i ytan på hårdmetallen)...
Men att gängorna blivit kassa beror troligen på att Tommi kört med lösa gängor, då slits de snabbt och energin ner i berget minskar...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Men nu kör han ju inte IDS?
Borrkronor brukar man köra elektrolys för att få bort stålet på, men det förekommer väl kanske bara på riktiga slipstationer. Gissar att vinkelslip används en hel del också.
Men tror inte någon anstränger sig så mycket på småkronor, man byter krona istället. Men klart man får hålla koll så diametern över stiften är större än över stålet.
Borrkronor brukar man köra elektrolys för att få bort stålet på, men det förekommer väl kanske bara på riktiga slipstationer. Gissar att vinkelslip används en hel del också.
Men tror inte någon anstränger sig så mycket på småkronor, man byter krona istället. Men klart man får hålla koll så diametern över stiften är större än över stålet.
jag körde med slipsten. Tror inte det är bra med vinkelslip då det blir för varmt?richardtenggren skrev:
Men nu kör han ju inte IDS?
Nej, jag kör ju inte med IDS. En anledning är som jag sagt tidigare att jag inte har lust att investera i sliputrustning för borrar. Att gängorna pajade beror nog på att det var min äldsta borrstång, den har gått ganska hårt. Möjligen satt också kronan på lite löst, det vet jag inte. En tanke är att jag vridit lös den lite på föregående hål när jag behövt "jucka" upp den ur hålet.