Hej,

Jag tänkte dela med oss av vårt projekt med att bygga en glaslucka till en matkällare i vår gäststuga som till en början inte alls var så trevlig att vistas i när vi förvärvade vår fastighet juli 2022.

Projektet påbörjades Maj 2023 som egentligen innefattar en hel del mer än att bara göra en ny golvlucka. Golvluckan har jag snickrat ihop själv i form av tillverkningsritningar åt svärsfars kontakter som erbjöd sig att svetsa ihop alla lösa bitar åt mig. Glaset beställde vi från lokal firma och montaget gjorde vi själva på plats.

Följ med nedåt i tråden för att se slutresultatet. Lägger upp något inlägg per dag om tid finns i kronologisk ordning.

Maj 2023

Utgångsläget är alltså en gäststuga med två rum och en matkällare där bilden nedan visar "hallen" med en tillhörande golvlucka. Golvet i sig bestod av uppreglat golv på cirka 100mm betong och sedan en härlig fuktig spånskiva. Det fanns även misstanke om att syllen mot gångjärnsidan kunde vara dålig. Mer om det längre fram.

Befintlig golvlucka hade en hel del påväxt då matkällaren under var rätt fuktig samt att luckan inte var tät. Det kan även ses i taket då stugan förmodligen inte haft tillräckligt med ventilation över en längre tid.

Hörs imorgon.

• IMG_5971.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6060.jpg
    Skapa konto
  • IMG_6059.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
djanlov och 7 till
  • Laddar…
Glaslucka till källaren! Så himla coolt! *följer*

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det behöver vara extra tjockt glas som tål att man går (även hoppar, stampar, ramlar) på det utan att gå sönder vilket skulle bli livsfarligt. Kan dock bli väldigt coolt, själv lite sugen på detta i vardagsrummet för att få ner ljus i källaren under:

https://interglas.se/shop/golvglas-33-mm-991p.html

• Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det behöver vara extra tjockt glas som tål att man går (även hoppar, stampar, ramlar) på det utan att gå sönder vilket skulle bli livsfarligt. Kan dock bli väldigt coolt, själv lite sugen på detta i vardagsrummet för att få ner ljus i källaren under:

[länk]
Precis, det löste glasleverantören vilken tjocklek som behövdes med de mått och förutsättningar vi hade. Det blev förstås härdat och laminerat glas med folie.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Juni 2023
Det var relativt självklart att vi var tvungna att göra rent hus innan vi kunde börja med något nytt. Bjälklaget revs ned till betongvalvet och vi upptäckte nu att syllen behövde bytas.
IMG_6061.jpg
Skapa konto

Juli 2023
Sagt och gjort så öppnades väggen upp och gaveln på stugan hissades upp 2-3cm med en vanlig domkraft. Kunde säkert gjort det på annat vis men detta var vad hjärnkapaciteten räckte till just då.
IMG_6246.jpg
Skapa konto
IMG_6248.jpg
Skapa konto

Samtidigt här så började vi spana av marketplace vad gäller klinker.
Det landade i ett parti av dessa "klinker". Som vi kom över billigt, tror det var drygt 300kr/kvm.

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Juli 2023
Efter byte av syll så valde vi att fylla upp med EPS och sedan flyspackla till rätt nivå. Det var första gången vi flytspacklade och nog blev det någon dal och topp men överlag så tillräckligt bra för att lägga plattor senare.

IMG_6264.jpg
Skapa konto
IMG_6267.jpg
Skapa konto

Augusti 2023
Vi valde även att sätta in ett nytt fönster i samband med detta. Fyndades på en återbyggsdepå i närheten för 50kr. Väggen gipsades med lite överbliven gips på logen.

IMG_6326.jpg
Skapa konto
IMG_1742.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
3D-modell
Parallellt med rivning och återuppbyggnad så ritade jag på själva luckan. Jag hade en ide på hur den skulle se ut efter att lagt några timmar på instagram som fick vara inspirationskällan.

Den består egentligen av en ram som läggs på bjälklaget där luckan sedan blir nedfälld i.
Screenshot_1.png
Skapa konto

Screenshot_3.png
Skapa konto
Screenshot_4.png
Skapa konto
Screenshot_5.png
Skapa konto

Nu var det även dags att börja kika på montagematerial i form av gasdämpare, gummilist för glaset och pianolist.
Om någon har förslag på en smidig elektrisk gasdämpare så vore det en fin uppgradering framöver.

Redigerat:
  • Gilla
ptlf och 6 till
  • Laddar…
Hur stor tempereraturskillnad räknar du med att ha ? Finns ju risk för kondens på glaset om källaren väsentligt mycket kallare än rummet.

Ritningar
Utfallet blev två ritningar att lämna över till svärfars kollegor som erbjudit sig svetsa ihop allt för lite %-aktig dryck. Till detta så gjordes även enskilda kapritningar på alla ingående delar.

Har lämnat 5mm tolerans runt bjälklagskanten. Kanten hamnar på yttersta radien på L-stålet, så egentligen är det nolltolerans.

Lämnade även 5mm mellan ram och lucka då jag i det här läget var osäker på hur mycket pianogångjärnet skulle bygga.

Glaset får cirka 21mm fals att ligga på. Det hade varit bra med några mm till men då jag valde ett L-stål så byggde även radien här några mm.

Gl1.png
Skapa konto
Gv1.png
Skapa konto

Typritning på ena "örat"

Single part.png
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
whyman och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Hur stor tempereraturskillnad räknar du med att ha ? Finns ju risk för kondens på glaset om källaren väsentligt mycket kallare än rummet.
Du sätter fingret på något jag var orolig för och visste egentligen inte hur utfallet skulle bli. Men teorin var att glaset kommer värmas upp från rummet och att den kallare betongytan i underkant av valvet skulle få utfällning vilket det varit tidigare år.

Nu i sommar har det funkat bra, källaren håller 7-10 grader ungefär och rummet aktuell lufttemp för dagen + lite buffrat värme. Än så länge ingen utfällning på undersida glas.

Återstår att se i vinter, men då öppnar jag upp alla ventiler till matkällaren så torr luft kommer in vilket bör hjälpa till.

N Nicklas Karlsson skrev:
Du sätter fingret på något jag var orolig för och visste egentligen inte hur utfallet skulle bli. Men teorin var att glaset kommer värmas upp från rummet och att den kallare betongytan i underkant av valvet skulle få utfällning vilket det varit tidigare år.

Nu i sommar har det funkat bra, källaren håller 7-10 grader ungefär och rummet aktuell lufttemp för dagen + lite buffrat värme. Än så länge ingen utfällning på undersida glas.

Återstår att se i vinter, men då öppnar jag upp alla ventiler till matkällaren så torr luft kommer in vilket bör hjälpa till.
Risken för kondens borde uppstå på själva glaset dvs på varma sidan då varm luft möter en kall yta. Risken är väl som största nu under Juli-Sep men kanske främst under Augusti brukar vara som högsta.

Troligtvis håller glasytan tillräckligt hög temp för att kondensutfällning inte skall uppstå. Annars hade man troligtvis behövt någon typ av isolerglas vilket i sig kanske inte hade varit fel då det sparat lite energi och gett ett jämnare klimat i källaren.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Risken är väl som stö
L Liljeros skrev:
Risken för kondens borde uppstå på själva glaset dvs på varma sidan då varm luft möter en kall yta. Risken är väl som största nu under Juli-Sep men kanske främst under Augusti brukar vara som högsta.

Troligtvis håller glasytan tillräckligt hög temp för att kondensutfällning inte skall uppstå. Annars hade man troligtvis behövt någon typ av isolerglas vilket i sig kanske inte hade varit fel då det sparat lite energi och gett ett jämnare klimat i källaren.
Det har du rätt i. Jag var mest orolig för kondens på undersidan då valvet i underkant får en hel del droppar på sig. Men som du säger så värms nog glaset upp tillräckligt mycket så det inte blir ett problem på någon utav sidorna.

Stugan används sporadiskt och matkällaren är tvådelad undertill så rakt under glasluckan förvaras inget egentligen. Men visst skulle det varit bättre med isolerglas. Vill dock inte veta hur mycket mer det hade kostat :)

N Nicklas Karlsson skrev:
Det har du rätt i. Jag var mest orolig för kondens på undersidan då valvet i underkant får en hel del droppar på sig. Men som du säger så värms nog glaset upp tillräckligt mycket så det inte blir ett problem på någon utav sidorna.

Stugan används sporadiskt och matkällaren är tvådelad undertill så rakt under glasluckan förvaras inget egentligen. Men visst skulle det varit bättre med isolerglas. Vill dock inte veta hur mycket mer det hade kostat :)
Då verkar det ju funka. Kommer du montera skyddsfilm på glaset mot repor?

L
Häftigt! För en okunnig, hur gör glasluckan det ljusare när nån är i källaren när luckan ändå lär stå öppen när man är där nere? (dvs om man inte heter Fritzl och är österrikare ;)

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Då verkar det ju funka. Kommer du montera skyddsfilm på glaset mot repor?
Inga planer på en skyddsfilm i dagsläget. Får se om det börjar repa sig allt för mycket, men då är det också redan försent kanske. Har du någon idé på typ av skyddsfilm utifall att?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.