Nu har jag fått hjälp att bära bordet upp på fräsbordet och fräsa till det. Upptäckte också en konstruktionsmiss på iläggsskivan. Iläggsskivan ska nämligen vara 24 mm smalare än bordsskivan, annars stämmer det inte i skarven mellan skivorna. Men det var lätt fixat genom att såga bort 24 mm mitt på skivan med sänksågen och sedan kexa ihop den igen. Och det bliv inte mycket putsande heller.:)

Det mest imponerade med fräsen var att jag kunde spänna fast bordsskivan på ca 25 kg på det lilla X-Y bordet med en tving utan något stöd trots att den stack ut ca 1 meter.

Efter att rundat av kanterna på bägge skivorna så gick det hur lätt som helst att bära skivan själv.

La upp bägge skivorna på MFT bordet för att se hur det passade. Det blev ju kanon om jag får säga det själv.;)

DSC03120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lilla fjantiga X-Y bordet på 50x34 cm och en tving.

DSC03118.jpg
Skapa konto

Fräsen med bordsskivan framifrån utan något som helst stöd.
Bara fastklämd med tvingen på X-Y bordet.

DSC03117.jpg
Skapa konto

Första hörnet klart!!

DSC03124.jpg
Skapa konto

Skarven mellan bordsskivorna i närbild. Ingen tråkig IKEA rakskarv.:)
OBS! det finns ca 5 mm i krympmån för iläggsskivan som inte framgår av denna bild.

DSC03125.jpg
Skapa konto

Båda skivorna på avstånd.

DSC03098.jpg
Skapa konto

När jag ändrar från långhålsborrning/pinnfräsar till 30 mm fräsar skiftar jag spindlar. Närmast är för 30 mm fräsar med 3 st remskivor och varven 3000/6000/9000 v/min.
Den övre är spindeln för långhålsborr/pinnfräs och den har 4 st remskivor. Den 4:e (den "lille" som danskarna säger) ger 14000 v/min.

Hur gör ni på era kombimaskiner. Är det samma spindel för båda typerna eller skiftar ni spindlar?

DSC03114.jpg
Skapa konto

Den lilla halvtrånga vävellådan.

Nu måste jag ta mig an tvärsreglarna undet bordsskivan. Sen måste jag tillverka utdragsskenorna för iläggsskivan. Börjar närma mig slutet nu iaf.:)

Redigerat:
Snorunge skrev:
"Det mest imponerade med fräsen var att jag kunde spänna fast bordsskivan på ca 25 kg på det lilla X-Y bordet med en tving utan något stöd trots att den stack ut ca 1 meter. "

"Det lilla fjantiga X-Y bordet på 50x34 cm och en tving."

"Fräsen med bordsskivan framifrån utan något som helst stöd.
Bara fastklämd med tvingen på X-Y bordet."

"När jag ändrar från långhålsborrning/pinnfräsar till 30 mm fräsar skiftar jag spindlar. Närmast är för 30 mm fräsar med 3 st remskivor och varven 3000/6000/9000 v/min.
Den övre är spindeln för långhålsborr/pinnfräs och den har 4 st remskivor. Den 4:e (den "lille" som danskarna säger) ger 14000 v/min."

"Hur gör ni på era kombimaskiner. Är det samma spindel för båda typerna eller skiftar ni spindlar?"

:)

Yada yada yada......detta skriver du bara för att reta oss andra för att vi inte har en MF30 :mad: ;)

Ska du måla nån del av bordet? Eller hur blir ytbehandlingen?

bax skrev:
Yada yada yada......detta skriver du bara för att reta oss andra för att vi inte har en MF30 :mad: ;)

Ska du måla nån del av bordet? Eller hur blir ytbehandlingen?
Hehe, säger jag som är malligast i byn.:D

Eftersom hans stolar redan är strykna med linolja så blir det nog likadant med bordet också.

Nu börjar det verkligen ta sig.:) Dominofräste tvärsregeln på 40 mm och bordsskivan precis som jag gjorde med benen och drog fast det med 3 st skruv. Nu sitter även benen fast i bordsskivan med hjälp av 4 st vagnsbultar tvärs genom bägge reglarna. Han även hyvla bägge utdragsskenorna. Nu får jag klura ut hur ändarna på skenorna ska se ut. Det blir nån form av greppvänlig avslut på skenan tror jag iaf.

DSC03127.jpg
Skapa konto

Dominofräser långhål i bordsskivan.

DSC03128.jpg
Skapa konto

....och så här blev det.

DSC03133.jpg
Skapa konto

Benen sitter fast med vagnsbultar i regeln som är skruvad i skivan. Nu ska bara skenorna fixas.

Det som sen "bara" återstår är 2 st tunna (12 mm) tvärsreglar under iläggsskivan. Även nån form av styrning av skenan mitt under bordet. Hoppas jag blir klar till helgen.;)

Ser grymt snygg ut.
BRA JOBBAT!!!

Äntligen blev det klart!!!

Hade funderat ut ett stilig ände på skenorna som är greppvänlig. Problemet är att få det symetriskt. Minsta avvikelse är hemsk att se. Och då är det borrjigg som gäller. Då kommer farfars gamla verktyg till pass. Sen behövdes även en fräsmall till för avrundning av skenan i profil. Slutresultatet blev ganska bra iaf.:)

Två skenhållare för skenan mitt under bordsskivan behöver tillverkas också.

För att iläggsskivan inte ska ramla av skenorna så behövs det "dado" sågas ur 10 mm med vanlig klinga ur skenorna för dess tvärsreglar. Även 2 st träbitar som "vickskydd" som greppar under stora bordsskivan behövs.

DSC03134.jpg
Skapa konto

Det är bra med farfars verktyg om en borrjigg ska tillverkas.;)

DSC03138.jpg
Skapa konto

Med hjälp av en borrjigg så kunde den greppvänliga delen av skenan tillverkas.

DSC03140.jpg
Skapa konto

.....blev ganska bra tycker jag. Men nu måste även den andra sidan rundas av.

DSC03144.jpg
Skapa konto

Med en ny fräsmall frästes en avrundning. Skenan till vänster syns avrundningen i profil och till höger syns skenan underifrån.

DSC03147.jpg
Skapa konto

Monterat dit en av de två skenhållarna mitt under bordsskivan.

DSC03148.jpg
Skapa konto

Måste såga ur 2 st 40 mm breda och 10 mm djupa urtag i skenorna.

DSC03154.jpg
Skapa konto

Iläggsskivans tvärsreglar tillverkades sist. Fick inviduellt hyvla tjockleken så bordsskivorna hamnade i samma nivå.

DSC03160.jpg
Skapa konto

Tvärsreglarna är bara skruvade men 4 st korta (20 mm) skruvar.

DSC03166.jpg
Skapa konto

Slutresultatet i profil.:) Som ni ser är bordet både kort och högt, precis som han hade önskemål om.

DSC03163.jpg
Skapa konto

.....och med iläggsskivan monterad.:) Men med bara 85 cm mellan benen ser det ut som en trampolin.

Och som en absolut sista åtgärd monterades 4 st filttassar.:D
Nu återstår reaktionen från polaren om han godkänner, annars blir det väl ett furubord 2 projekt.

Hoppas ni nu tagit lärdom av hur man kan göra och framförallt inte göra furubord.:rolleyes:

Redigerat:
Snorunge skrev:
När han plockar med sig damer hem från krogen så brukar dom få ligga på köksbordet. :D
Bordet blev fint!

Det skulle ha varit roligt att se när du var hemma hos polaren för att mäta ut den rätta "arbetshöjden" :D

Mycket snyggt! Trevligt med så mycket bilder också!

Daniel_N skrev:
Mycket snyggt! Trevligt med så mycket bilder också!
Kan bara hålla med - snyggt jobbat och en trevlig tråd!

Får väl också tillstå att jag är lite avundsjuk på din maskinpark... speciellt fräsen får mig och min OF1010 att känna sig ganska små ;)

Nån som vet var man kan köpa nya furubord? Verkar vara helt ute med furubord. Skulle vara bra med ett riktpris.:o

Vägde bordet med iläggsskiva och det vägde 50,4 kg. Utan skiva väger det 40,9 kg. Funderar om det verkligen är riktigt torrt. Men det måste det vara.

Redigerat:
Vad är det för anhåll du har till din 744a? Är det bra? Kostar? Från USA antar jag?

Daniel_N skrev:
Vad är det för anhåll du har till din 744a? Är det bra? Kostar? Från USA antar jag?
För att ge dig ett så korrekt svar som möjligt så bifogar jag bilder på underverket. Anhållet heter Incra 2000 och är väl bara ett "Svensson" anhåll i deras serie. Anhållet är väldigt exakt beroende på hur bra du kalibrerat det. Gradskivan har fasta lägen för varje grad. Även för "kufiska" grader som tex. 22,5 grader. Inhandlat i england. Pris har jag ingen aning om. Tror det var 1000 -2000 kr nått sånt.:rolleyes:

Det fina med kråksången är att man kan ställa in glappet i bästa festool klass med flera expanderbara plastbitsstillaståendehjul som man drar åt med en insexskruv enligt bild. En mindre lyckad konstruktion är att några sitter under gradskivan så man kommer inte åt skruvarna. Då måste man skruva bort gradskivan för att komma åt dom, för att sedan kalibrera om anhållet igen. Kanske inte så klyftigt. Men men, man behöver inte göra det så ofta. Märk oxå att dom här expanderbara plastbitsstillaståendehjulen är förbrukningsvara. Men då ska man nog såga väldigt mycket.:)

DSC03170.jpg
Skapa konto

Underverket Incra 2000

DSC03171.jpg
Skapa konto

Här syns de expanderbara plastbitsstillaståendehjulen.

Tyvärr kan jag inte ge ett bättre svar, men jag hoppas det räcker.

Redigerat:
att kunna bli av med glappet är typ det bästa av alltihop. Kan inte fatta att originalskenan är så kass...

Daniel_N skrev:
att kunna bli av med glappet är typ det bästa av alltihop. Kan inte fatta att originalskenan är så kass...
Precision kostar. Och alla vill inte betala det priset. Därför denna valmöjlighet.:rolleyes:

Glidskenan med dom justerbara plasthjulen går att köpa separat, du kanske kan byta ut bara den delen på orginal anhållet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.