Vänta nu......nu blev det "tilt" i min hjärna. Tolkade det som CCPusher skrev som om man tappar kroppen "som man brukar göra" så går det bra att limma om man bara limmar tapparna. Men det kanske var en feltolkning?

Att det inte får vara sugpassning i längsled begriper jag, men hur menar du jag ska få fast foten i kroppen? Skruv?

Eller ska jag bara köra med Dominon, för då kan man ställa in den på långa hål så det kan rör sig. Och sen skulle man limma bara tapparna och inte de stora ytorna. Eller ska man skruva ändå?

Nu har jag lite platsbrist för att fixa till foten och kroppen i några dagar till. Har använt bordet till upplag av virke till bordsskivan.

DSC03061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mindre smart virkesupplag.

Däremot får jag ta mig ann långhålsborrning av tvärsregeln så man kan få i kilen. Som jag nämde tidigare har jag bara 16 mm borr men hålet ska vara ca 19,5 mm om kilen är 19 mm. Tror det kan bli ganska bra för då blir hålet lite "tillplattat" i änden. För att det ska bli symetriskt i båda ändena av regeln så måste man ha en borrjigg och den inställd på 7 grader.
DSC03056.jpg
Skapa konto

16 mm långhålsborr i MF30 fräsen. Jiggregeln är fastspänd i X-Y bordet med 7 graders lutning. Nederst syns en provborrning jag gjort.

Kilen gjorde jag i 19 mm träbit. Rundade av ena sidan och plattslipa den något. Sen gjorde jag en sågjigg oxå på 7 grader.

DSC03054.jpg
Skapa konto

Sågjiggen på 7 grader.

Tyckte det blev kanon om jag får säga det själv. Perfekt passning på både ovan och undersidan. Och nu står även bena vinkelrätt mot golvet.

DSC03064.jpg
Skapa konto

Ovansidan.

DSC03063.jpg
Skapa konto

Undersidan.

DSC03067.jpg
Skapa konto

Profil.

Börjat limma iläggsskivan i 30 cm bredder. Sen skickar jag det genom hyveln. Men sen när jag har 3 st 30 cm skivor så blir det svårt att hyvla. Vad tror ni om man använder kexmaskinen för att få maximal passning. Borde gå ganska bra att slipa då tycker jag.

DSC03062.jpg
Skapa konto

Limmning av del till iläggsskiva.

Redigerat:
Kan, kan du väl, men man ska aldrig limma ihop två saker där fiberriktningen går åt olika håll, iaf inte över för stora ytor. Det är ju en grundläggande regel vad gäller sammanfogningar. I det här fallet så krymper och sväller ex din bordsskiva mycket mer än de tvärgående reglar du har under, limmar eller fäster du då regeln i ytterkant på skivan så får du problem. Vändlimmning har inte med sprickbildning att göra, i alla fall inte i detta fall. I ditt fall med kvinnokroppen och foten så kan du alltså inte limma tapparna, utan tapparna styr bara in det hela och håller det på plats i ett plan. En eller två skruvar som du beskrev innan håller foten i riktningen mot kvinnokroppen.

Snyggt jobbat förresten, och du verkar vara en juste vän som snickrar bord åt dina polare.

Dr_Jerkyll skrev:
I ditt fall med kvinnokroppen och foten så kan du alltså inte limma tapparna, utan tapparna styr bara in det hela och håller det på plats i ett plan. En eller två skruvar som du beskrev innan håller foten i riktningen mot kvinnokroppen.
Ursäkta, jag måste tänka som fryst sirap. Jag köper det du säger, men det ska fästas med en eller två skruvar säger du. Men det är ju så jag har gjort nu. Det enda jag inte gjort är att använda en lös tapp, men det är ju bara för styrningen i en riktning.

DSC03068.jpg
Skapa konto

Kvinnokroppen är 28 cm vid basen. 17 cm är cc mellan skruvarna. Ska skruvarna sitta smalare?

Eller ska jag sätta dit lösa tappar och inte dra åt skruvarna så hårt?

Snorunge skrev:
Den möjligheten vill jag utnyttja.:)

Nu förstår jag inte vad det är för skillnat på att göra tapparna i ståndarna direkt eller att dominofräsa ur ett spår och göra en lös tapp i samma material och dessutom göra den i samma fiberriktning som ståndaren.
Om du gör tappen direkt i ståndaren så håller foten ihop stavarna i ståndaren, jämför med att du har en tving som griper om ståndaren i "breddled", alltid.
Snorunge skrev:
Så du menar att man kan limma fast lösa tappen och strunta i skruv?
Det borde gå, jag menar, spricker det så spricker det, oavsett om du limmar eller skruvar.
Om du dock kan leva med sprickor i ståndarna men vill behålla foten på plats så bör du skruva.
Om du väljer att limma med lös tapp så hade jag valt att göra tappen i samma fiberriktning som fotstycket.
På så vis så minimerar du svällningsproblematiken till bara ståndarna och där har du ju redan ett potentiellt problem.
Därmed inte sagt att det kommer att bli problem.
Snorunge skrev:
Tänkte även vidare på det här som jag har nu med 2 försänkta skruvar. Om jag borrar med ett tex.10 mm borr i foten ca 3 cm djupt så kan skruven "svaja" om nu foten vill röra sig i förhållande till ståndaren.
Nja, väljer du att skruva så hade jag kört på spårtekniken som förespråkats tidigare.
Spåret i fotstycket lika brett som skruvens hals och endast skruvens hals genom fotstycket, dvs inga gängor i fotstycket.
Bricka under skruvskallen och lämplig spårlängd ca 8-10mm + diametern på skruvens hals.
Snorunge skrev:
Nu är det inget vardagsrum. Det är en byggarbetsplats.:p
.
Jodu, den där försökte jag på min flickvän också men hon envisades med att ställa soffor och soffbord och tv-apparater och annat bös i min verkstad så jag fick flytta... :p

CCPusher skrev:
Om du gör tappen direkt i ståndaren så håller foten ihop stavarna i ståndaren, jämför med att du har en tving som griper om ståndaren i "breddled", alltid. Det borde gå, jag menar, spricker det så spricker det, oavsett om du limmar eller skruvar.
Men om ståndaren krymper då? Då är det ju kört ändå.

CCPusher skrev:
Om du dock kan leva med sprickor i ståndarna men vill behålla foten på plats så bör du skruva.
Så du menar att foten rammlar av om man inte skruvar och bara limmar?

Det här med att limma är ju tvärtemot vad Dr_Jerkyll skrev.

När det blir dags med att fästa den smalare överliggaren i bordsskivan kommer jag nog att dominofräsa med bredare hål än deras plugg och inte limma alls. För att överliggaren ska sitta fast så kör jag som nu med försänkt skruv i ena ändan och i andra änden kör jag med spårtekniken som du skrev tidigare, och bara dra åt väldigt försiktigt.

Det kan man nog långhålsborra med 6 mm borr och även borra så man kan försänka även brickan så inte skruvskallen syns från sidan.

Nu när jag tänker efter så kanske jag ska göra lika på foten och överliggaren. Bara 1 st dominoplugg med långhål för styrningens skull och sen spårtekniken på den andra skruven.

Det är inte lätt när man får olika bud från olika håll...
För att inte göra dig mer förvirrad så säger jag bara: riktigt roligt projekt och det ser riktigt bra ut, din bom och tapp sammanfogning ser helt fantastisk ut! :)

Keep on keeping us posted!

CCPusher skrev:
Det är inte lätt när man får olika bud från olika håll...
Tror snarare det beror på att jag är helt förvirrad och trögtänkt.:D

Ojdå, här ramlar skotten in tätt...

Snorunge skrev:
Men om ståndaren krymper då? Då är det ju kört ändå.
Krympning är sällan ett så stort problem så att man behöver oroa sig för det om man kör med snickeritort virke.
Såvida du tänker behålla bordet i dalarna och inte exportera det till saharaöknen så bör inte krympningen bli mer än maximalt 1-1,5mm och det ska limmet klara.

Snorunge skrev:
Så du menar att foten rammlar av om man inte skruvar och bara limmar?
Nope.

Snorunge skrev:
Det här med att limma är ju tvärtemot vad Dr_Jerkyll skrev.
Jepp, jag håller delvis med honom, men inte i just det här fallet angående sammanfogning av ståndare och fotstycke.

Snorunge skrev:
När det blir dags med att fästa den smalare överliggaren i bordsskivan kommer jag nog att dominofräsa med bredare hål än deras plugg och inte limma alls. För att överliggaren ska sitta fast så kör jag som nu med försänkt skruv i ena ändan och i andra änden kör jag med spårtekniken som du skrev tidigare, och bara dra åt väldigt försiktigt.
Jag hade fäst gradregeln i bordsskivan med hjälp av gradning, utan lim, men din metod funkar säkert den också.
Annars kan du fästa bordsskivan med hjälp av en glidkloss i trä på insidan av regeln, endast detta blir dock för svajigt så då får du komplettera med en stödlist på andra sidan gradregeln.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Ännu ett alternativ och kanske det lättaste men också det tråkigaste är att fästa bordsskivan mot regeln med möbelvinklar. :)

Snorunge skrev:
Det kan man nog långhålsborra med 6 mm borr och även borra så man kan försänka även brickan så inte skruvskallen syns från sidan.

Nu när jag tänker efter så kanske jag ska göra lika på foten och överliggaren. Bara 1 st dominoplugg med långhål för styrningens skull och sen spårtekniken på den andra skruven.

Snorunge skrev:
Tror snarare det beror på att jag är helt förvirrad och trögtänkt.:D
Det tror jag inte alls!
Det är klart man blir förvirrad när man får olika bud från alla man frågar.

Fin verkstad du har föresten, jag önskar att jag hade samma förutsättningar...

CCPusher skrev:
Krympning är sällan ett så stort problem så att man behöver oroa sig för det om man kör med snickeritort virke.
Såvida du tänker behålla bordet i dalarna och inte exportera det till saharaöknen så bör inte krympningen bli mer än maximalt 1-1,5mm och det ska limmet klara.
Polarn bor i Borlänge och det är ju allt annat än öken.:D

CCPusher skrev:
Jag hade fäst gradregeln i bordsskivan med hjälp av gradning, utan lim, men din metod funkar säkert den också.
Annars kan du fästa bordsskivan med hjälp av en glidkloss i trä på insidan av regeln, endast detta blir dock för svajigt så då får du komplettera med en stödlist på andra sidan gradregeln.
Svajigt blir det nog inte. Kom ihåg att överliggaren som jag sätter i bordsskivan är 40 mm. Överliggaren på benen är 50 mm. Dom 2 sammanfogar jag med 2 st genomgående vagnsbultar. Det vore f-n om det skulle svaja då.:)

Det jag menade var att det blir för svajigt att fästa bordsskivan med enbart glidklossar. :)

I övrigt verkar det vara ett mycket stabilt bygge, lite som en pansarvagn. ;)

CCPusher skrev:
I övrigt verkar det vara ett mycket stabilt bygge, lite som en pansarvagn. ;)
När han plockar med sig damer hem från krogen så brukar dom få ligga på köksbordet. Och då kan man inte ha ett vingligt IKEA bord. Tro mig....:D

Aj aj aj, det där var lite för mycket info! :p

Kanske skulle du ta och lägga bordet på is och börja på en säng åt din stackars vän istället?

CCPusher skrev:
Kanske skulle du ta och lägga bordet på is och börja på en säng åt din stackars vän istället?
Han ska f-n inte han nån säng. Det är jag som ska ha en ny säng. Det är det virket som ligger på golvet i vardagsrummet. Nu vet du vad som blir nästa projekt för mig.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.