Byggahus.se
Hej!

Här kommer ett frikylaprojekt som vi gör i samband med att vi bygger på en våning. Vi har sedan tidigare FTX med frikyla från vår bergvärme och i samband med att vi nu bygger på en hel övervåning passar vi på att förse oss med bättre möjligheter till kyla.

Jag väntar på leverans av två stycken Carisma crsl-ecm storlek 24 som ska sitta på var sitt plan. Dessa kommer förse tre kanaler och tre rum var. Styrning kommer ske med hjälp av 0-10v in till EC-fläktarna från en plejd (hade önskat annat men begränsat vad som kan styra 0-10v vettigt).
https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/carisma-crsl-ecm/

Tre av rummen kommer ha spjäll med spjällmotor som styrs av shelly-puckar. Allt kopplat till befintlig hemautomation såklart.

Detta blir inte billigaste sättet att skaffa kyla, och kanske inte enklaste, helt med på det. Det är troligen också överdimensionerat till en början sett till vad vi får ut ur hålet som bara är 140m, men tanken är att vid byte av pump som kommer ske inom några år, så blir det en pump med aktiv kyla. Detta görs för att få en hyffsat hållbar lösning som dessutom är "osynlig" och tyst (förhoppningsvis cheesy.gif). Komfort och estetik är alltså prio.

Fläktkonvektorerna kommer matas med kallvatten via värmeväxlare för att inte leda upp brine inomhus. Tanken är att också eventuellt låta dom vara kopplade till värmesystemet för att slippa extra expansionskärl och för att kunna köra värme i ena på vintern.

Så kommer vi till första funderingarna, lämpligt val av rör? Jag avser att dra rören parallellt hela vägen ner till pumpen i källaren, alltså inte någon skarv på vägen. Aggregaten verkar bara ha dimension benämnt ø1/2"G F (15mm?). Blir det då overkill att ha grövre dimension på rören, eller är det kanske lika bra? Vad jag kan tyda av aggregatet så ligger maxflödet på ca 0,35 l/s. Rördragningen blir ca 15m på ena och 18m på andra.

Rör i rör med utvändig isolering verkar vara att föredra? Egentligen gillar jag inte att isoleringen ligger utanpå tomröret men det kanske är att föredra ändå.

Industriell sensor monterad på metallisk yta, orange och svart, med kablar och elektronisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komponent för luftkonditionering, fastsatt i tak, industriell, ventilationssystem, delvis skuret bildperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har frikyla i hela huset (+200kvm) sedan 2005 och är galet nöjd. MEN har också några lärdomar att dela med mig av. Räkna med 400w kyla/kvm för att den ska orka hålla emot helt på varma sommardagar utan att det blåser styv kuling inomhus. Dra grova rör med kylvätskan(Jag har brine upp i alla konvektorer och skulle bygga som du gör med växlare om jag skulle bygga om. Helt enkelt för att det blir billigare istället för kopparrör hela vägen.

Jag har plusprisolrör med yttre isolering, men trots det har jag fått leda dem med inuti ett heltätt rör för att slippa kondensdropp när det är som varmast och fuktigast på sensommaren.

Tips på fläktkonvektorer för takmontering(Inbyggda) finns på www.kinnan.se

Mvh Rob
 
Robster Robster skrev:
Har frikyla i hela huset (+200kvm) sedan 2005 och är galet nöjd. MEN har också några lärdomar att dela med mig av. Räkna med 400w kyla/kvm för att den ska orka hålla emot helt på varma sommardagar utan att det blåser styv kuling inomhus. Dra grova rör med kylvätskan(Jag har brine upp i alla konvektorer och skulle bygga som du gör med växlare om jag skulle bygga om. Helt enkelt för att det blir billigare istället för kopparrör hela vägen.

Jag har plusprisolrör med yttre isolering, men trots det har jag fått leda dem med inuti ett heltätt rör för att slippa kondensdropp när det är som varmast och fuktigast på sensommaren.

Tips på fläktkonvektorer för takmontering(Inbyggda) finns på www.kinnan.se

Mvh Rob
Det måste blivit en faktor tio fel på 400w/kvm va? Annars behöver vi dra till med industriaggregat för en liten villa :)

Aggregaten är som jag skrev i inlägget redan beställda, det blir två kanalanslutna aggregat som är gjorda för att klara lite mottryck. Dom ska vara överdimensionerade, det som kommer begränsa mig är borrhålet men då planen är att byta bergvärmepumpen inom något år till en med aktiv kyla så löser det sig senare.

Jag vacklar lite på växlaren. I och med att det ska byggas om till ny pump ändå så funderar jag på att kanske ändå koppla på brine och den krets med cirkulationspump som redan finns till kylbatteri till FTXen. Blir ju en del med extra cirkpump och växlare också.

Skulle vilja undvika plusprisol. Dels för att det kostar men sen känns det som att det blir lite jobbigare att få på plats med böjar i bjälklag osv. Intressant att du säger att du får kondens på plusprisolen, ser andra som skrivit liknande. Vad har du för tjocklek på isoleringen på den, och vad har du haft för temperatur på brine när du fått dom problemen?

Lutar åt någon form av alupex men klurar på vad som blir bäst ur isolerings och kondensaspekt.
 
Du har rätt 400w/10kvm ska det vara. Ligger på avd efter operation och hög på morfin så är ursäktad.. :)
7 grader på brine. Plusprisol är ej kondenssäker men jag trodde att den tjockaste isoleringen på 25mm rör skulle räcka, Icke!
Vad du än gör så gör en "luftficka" absolut högst upp i kylkretsen med ventil för att tömma luft och även kunna öka trycksättning efteråt. Det retar jag mig fortfarande på att jag inte gjorde. Har nu 2 konvektorer som högsta punkt och det tar mkt mer tid att lufta dem då och då, istället för att ha gjort en rejäl topp nånstans med avluftning specifikt för sånt.

//Rob
 
Tack för svaren och tipsen @Robster!
Vad gäller avluftningen, tänker att det då borde räcka fint att sätta ett avstick vid översta kopplingen på konvektorn som är högst upp för luftning. Det hade jag nog inte tänkt på annars så tack!

Vet du hur tjock isoleringen var på plusprisolen? För 25mm var rördimensionen gissar jag, så borde ju varit i alla fall 1cm isolering på det?

Vad jag kunde hitta på plusprisol så verkar det som värmeledningsförmågan är högre på deras isolering än exempelvis LKs förisolerade rör, men skillnaden borde inte vara så jättestor.

Mina rör kommer gå både horisontellt i bjälklag och inbyggt i vägg, så frågan är hur man löser kondensrisken bäst.

Nakna rör och sätta egen armaflex 13mm?
Extra lager armaflex på förisolerade rör?
Bygga någon form av dropplåt längs med dragningen som tar eventuell kondensdropp?
Dra rören i 110mm avloppsrör?

Jag har dubbla bjälklag så gott om plats (påbyggd övervåning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.