P Pagno skrev:
Bra svarat, samt att det var bra att ni fick den och inte jag, som lämnade ett skambud på den, hade tänkt att renovera den och sälja den för det dubbla..

Så nu bör jag egentligen ogilla dig, skämt å sido, bra att den kommer att användas mera, av samma personer.

Kan förvisso hända att vi kan bli "grannar", lämnat ett bud på en stuga längre ner, mot gubbmyren.

Hur som helst, ta renoveringen i lagom takt så du hinner ha lite fritid också.

Är du från sälen?
Ha ha världen e liten :D. Jag e fr Västerås, försöker nyttja stugan så ofta som möjligt men hyr ut den när vi inte e på plats. Varit högt tryck i vinter, fantastisk att man kan tjäna pengar på en stuga (bortsett fr värdeökning). Jag har köpt fastigheten långsiktigt så kommer inte att sälja men hoppas på en framtida avstyckning & möjlighet att bygga ytterligare en kåk (y). Lycka till med G-myren!

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det här är inte kritik, men jag undrar hur du tänker att nåt av en ursprunglig skidstuga från gamla Sälenfjällen blir kvar när du byter allt mot material och lösningar som inte användes då? Det enda blir ju att den inte är utbyggd, vilket i och för sig är trevligt.
Sen tycker jag att träfärgad panel är en styggelse! Bort med den!

• Gilla
lambo
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det här är inte kritik, men jag undrar hur du tänker att nåt av en ursprunglig skidstuga från gamla Sälenfjällen blir kvar när du byter allt mot material och lösningar som inte användes då? Det enda blir ju att den inte är utbyggd, vilket i och för sig är trevligt.
Sen tycker jag att träfärgad panel är en styggelse! Bort med den!
Hej, det e nog mer känslan av en gammal fjällstuga fast med en liten twist (kanske ganska ska stor twist ha ha). Det ska vara hållbart (både miljö & slitage), robust, industriellt, modernt & bekvämt/användarvänligt men fortfarande finnas en känsla av att det är en liten ”ski cabin” i Sälenfjällen :D

Typ :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kör igång 1 maj m renoveringen o roar mig nu med att köpa på mig smått och gott...

Kommer byta dörrarna till sovrummen samt till torkskåpet mot ”barndoors”. Bifogar inspo bild. Har köpt rullarna mm från Byggmax och ska måla dom svarta.

Svart "barndoor" skjutdörr på rullsystem öppnar mot ett torkskåp, inspirationsbild för hemrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutdörrsrulle från Habo 900 lämplig för barndoors, maxvikt 75 kg, som ska målas svarta för renovering.
Skapa konto

I köket kommer jag bland annat att ta bort överskåpen och ersätta dom med vintage ”äppellådor”. Blir fem lådor på väggen, typ som i min hall hemma men här har vi bara en låda.
Vintage äppellåda använd som förvaring med hängande accessoarer och smartphone på toppen.
Skapa konto

Hittade en kapsylöppnare som kommer bli kanon att fästa i en låda...
En kapsylöppnare fäst vid en träplanka öppnar en grön glasflaska.
Skapa konto

Även köpt på mig en ny kran. Kommer bli snygg till bänkskivan e betong (y)
Ny kopparfärgad kökskran framför vit kakelvägg som passar till betongbänkskiva.
Skapa konto

Redigerat:
Till badrummet har jag handlar på mig ett nytt handfat i natursten som kommer stå på ett svart skåp m betongskiva & en blandare som matchar m kökets. Även köpt ett mindre svart spegelskåp.

Ovalt handfat i natursten på ett trägolv, grov ytterkant med slät insida.
Skapa konto

Blandare i bronsfinish avsedd för badrum, design som matchar köksinredning.
Skapa konto

Klädförvaringen i sovrummen blir VVS-rör både fristående och på vägg med S-krokar. I ena rummet blir det dubbelsäng som vilar på EU-pallar, ev höjer jag upp pallarna för att underlätta städning. Andra rummet blir en svart våningssäng av trä.

Industriellt klädstång av VVS-rör monterad på vägg med S-krokar och hängande klädesplagg.
Skapa konto

Fristående klädförvaring tillverkad av VVS-rör med S-krokar och hängande klädesplagg.
Skapa konto

Sovrum med dubbelsäng på EU-pallar, vita lampor ovanför och en sängbord med grön lampa.
Skapa konto

lambo lambo skrev:
V-rum bytt ut alla gamla tavlor samt övrig inredning. Sparade soffan för det var för stort jobb att få ut den, blir ny soffa i sommar.

To-do: Riva innertak, isolering, stora svarta fönster m spröjs, drivved väggar, svart golv, sten kamin, ny el mm mm...(y)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Ska bli riktigt kul att följa. Känner att du har verkligen "min smak" på inredningen. Älskar det primitiva i lastpallen och betongplattorna i hallen t.ex. Även lamp valen gillas. Jag blev där nyfiken på var du hittat golvlampan som ser ut som gjord av galvade vattenledningsrör? Jäkligt läcker, och aldrig sett något liknande.

En fundering bara, känns som lite synd att daska in fina attiraljer som belysning och bord innan man börja riva tak och måla t.ex.? Hur resonerar du där? Mest nyfiken.

Lycka till med detta härliga projekt, finns för mycket fula fjällstugor, detta kommer bli grymt. Kontaktar du någon inredningstidning eller så så kommer det finnas intresse om du tyckt att det vore kul. Ska ni fortfarande hyra ut den sen också förresten?

• Gilla
Mandelbrot och 1 till
  • Laddar…
P Putteman skrev:
Ska bli riktigt kul att följa. Känner att du har verkligen "min smak" på inredningen. Älskar det primitiva i lastpallen och betongplattorna i hallen t.ex. Även lamp valen gillas. Jag blev där nyfiken på var du hittat golvlampan som ser ut som gjord av galvade vattenledningsrör? Jäkligt läcker, och aldrig sett något liknande.

En fundering bara, känns som lite synd att daska in fina attiraljer som belysning och bord innan man börja riva tak och måla t.ex.? Hur resonerar du där? Mest nyfiken.

Lycka till med detta härliga projekt, finns för mycket fula fjällstugor, detta kommer bli grymt. Kontaktar du någon inredningstidning eller så så kommer det finnas intresse om du tyckt att det vore kul. Ska ni fortfarande hyra ut den sen också förresten?
Hej & tack för din fina kommentar :love:

Jag ”pimpade” till stugan i höstas innan säsongen så jag har inte släpat in allt nu. Ville sätta lite prägel på kåken redan i höstas. Kommer konka ut allt till förrådet innan vi sätter igång om några veckor.

Kommer absolut att fortsätta hyra ut den. Slöseri att bara ha den tom tycker jag, vill gärna att andra ska få möjlighet att hyra den & hoppas mina gäster kommer uppskatta stugan lika mkt som jag kommer göra. Kommer bygga m material som tål att slitas och som blir snyggare m åren. Vill inte ha nått showrom utan en stuga som verkligen tål att användas :D

P Putteman skrev:

Närbild på lampan, håller med att den e fantastiskt läcker :heart:. Köpt via nätet men kommer tyvärr inte ihåg från vilken sida. Ska kolla om jag hittar ngt kvitto.
Närbild på en industriell designad vägglampa med en glänsande kupol och en synlig glödlampa.
Skapa konto

• Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Det bästa ur miljösynpunkt är ju givetvis att inte riva ut ett fungerande kök etc. ;)
Men det ser ut att bli fint! Gillar du svart och lampor av rördetaljer är här en annan idé - rörlampa

Redigerat:
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det bästa ur miljösynpunkt är ju givetvis att inte riva ut ett fungerande kök etc. ;)
Men det ser ut att bli fint! Gillar du svart och lampor av rördetaljer är här en annan idé - rörlampa
Håller med & jag kommer inte att riva ut hela köket utan använda så mkt som möjligt. Idag e köket inte användarvänligt och det måste jag så klart ändra på, så renoveringen av köket e inte bara estetisk. Tex har köket en låg takhöjd (2m) vilket gör att överskåpen sitter för tajt mot bänkskivan och det blir ergonomiskt hopplöst att jobba i köket. Sen e kvaliten på blandare & vask bedrövlig o måste bytas ut. Kommer även att byta ut bänkskivan men det e helt enkelt för att jag inte riktigt gillar laminatskivor & bänkskivan har en sådan central roll i ett kök. I övrigt kommer jag att behålla köket :D

Kommer att ha en liknande inställning till badrummet och ska transformera det utan att riva ut rubbet (y)

Fantastisk lampa, tack för tipset :love:

Kul projekt att följa, ganska annorlunda stil jämför med min men verkar passa utmärkt för stugan. :) Tror du kommer behöva rätt stora fönster med mörk inredning, men det verkar ju vara en del av planen.

Köksbordet är riktigt snyggt, snickrat själv? Letar liknande virke för att göra hyllor, men verkar svårt att få tag i. :/

• Gilla
lambo
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
Kul projekt att följa, ganska annorlunda stil jämför med min men verkar passa utmärkt för stugan. :) Tror du kommer behöva rätt stora fönster med mörk inredning, men det verkar ju vara en del av planen.

Köksbordet är riktigt snyggt, snickrat själv? Letar liknande virke för att göra hyllor, men verkar svårt att få tag i. :/
Hej, kommer bli stora fönster/partier i vardagsrummet. I övriga rum behåller jag samma storlek men nya fönster. Jepp, jag har gjort bordet själv. Köpt en svart stålstomme och 100-år gamla plank fr Dalarna. Planken kommer att återkomma även i hall (skoställ) o vardagsrum (hylla). :D

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Har plats för en fåtölj, står troligen mellan
corbusier lc4 eller en fladdermus. Nån som har ngn åsikt om vilken jag ska välja eller ett annat alternativ?

Svart Le Corbusier LC4 chaiselongue framför ett modernt vit och rött skåp på en orientalisk matta.
Skapa konto

Ett modernt vardagsrum med fladdermusfåtöljer av läder, trädetaljer och konstverk på väggen.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.