Tänkte att jag lägger mitt bygge här. Har ju blivit inspirerad av andra byggtrådar här så jag kanske kan inspirera nån annan med mitt bygge :)

Det är en "byggd för platsen" hylla där vi ville ha TV, förvaring och hyllor och som skulle ha lite gammaldags stil.

Allt började med en ritning. Blev ganska många iterationer innan det kändes rätt. 4,2m bred och typ 2m hög.
Lite svårt att få till symmetri och proportioner när en stor TV behöver vara där men så är det :) Gjorde så att det går få dit en 75" TV men är en 65" nu.

3D-renderad ritning av en inbyggd hylla med TV-utrymme, förvaringsskåp och öppna hyllor. Storlek angiven som 4200 mm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen började bygget. Limfog och planhyvlat av furu användes för det mesta. Byggde den i 4 delar, 2 underdelar och 2 överdelar. Kunde då bygga hela i garaget och sen bära in den i delar till huset.
Trähylla under konstruktion i verkstad med furuplankor, arbetsbänk och verktyg, belyst av taklampor, mot en gul vägg.
Skapa konto

Verkstadsmiljö med en del av en träkonstruktion i processen att byggas, tvingar används för att hålla ihop delarna.
Skapa konto

Trästomme av byggd platshylla under konstruktion i ett garage, med en täckt bil i bakgrunden och verktyg synliga på golvet.
Skapa konto

Bakstycket är 6mm poppelplywood. Satte även dit 15mm furuply bakom TVn
Bygge av trähylla i färdiga sektioner i ett garage, med öppna fack och träramar för TV och förvaring.
Skapa konto

Platsen den ska bo på. Gjorde en enkel ram av 120x45 som sockel
Bredd vägg med monterad TV över ett bygge av en hylla med inbyggd sockel, trädetaljer och elektriska enheter, i ett rum med trägolv och takpanel.
Skapa konto

Grön, inbyggd hylla med 65" TV, förvaring och hyllor i ett rum med trägolv och rottingmöbler. Julgran synlig i TV-skärmen.
Skapa konto

Luckor gjordes av 25mm furu och 6mm poppelplywood. Använde fräsbits från Cobolt för luckprofilen. Använde Blums gångjärn med 86 graders öppningsbegränsning. Luckorna är något insänkta i hyllan så de går max öppna 90 grader.

Träpanel tillverkad av furu och poppelplywood visas framför en grönmålad platsbyggd hylla med en del av en TV i bakgrunden.
Skapa konto

Och sen var det typ klart :)
Allt fick samma lister som resten av rummet ska ha och är målat i vagnsgrön linoljefärg.

Grönmålad platsbyggd hylla med TV i mitten, omgiven av förvaringshyllor och skåp i trä, dekorerad med böcker och prydnader.
Skapa konto

Grön måttbygghylla med TV-utrymme och hyllor, gjord av furu och ply, mot mönstrad tapet.
Skapa konto

Grönmålad inbyggd hylla med öppna sektioner och skåp, integrerad TV och detaljer i klassisk stil. Blommönstrad vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Eftersom väggar lutar, allt är snett i vårt gamla hus, så blev det ganska breda passbitar på sidorna. Även golvet var lite bananformat så var lite orolig över golvsockeln. Men det gick som tur var böja den lite trots att det är en ganska rejäl list.
Allt är i alla fall klart nu så blir väl en lite paus innan väggpanelen görs. Men det får bli en annan tråd.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
HHHGF och 72 till
  • Laddar…
Snyggt :)

Hur djupa bokhyllor resp skåp byggde du?
Vilken tjocklek på limfog?
Är hyllorna på fast avstånd eller flyttbara?

Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt :)

Hur djupa bokhyllor resp skåp byggde du?
Vilken tjocklek på limfog?
Är hyllorna på fast avstånd eller flyttbara?
Tack.
Vill minnas att hyllplanen är 32,5cm djupa och hyllan är 36cm. De är faktiskt flyttbara, gjorde vad som känns som 1000 borrhål 🙂Tyvärr är det nog också ganska nära sanningen hur många hål det är. Kapade till 5mm mässingsstav som hyllplugg.

Är 18mm tjock limfog. De smala av de vertikala avdelarna har 2 skivor ihoplimmade. De breda är ihåliga.

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
N natten_ skrev:
Tack.
Vill minnas att hyllplanen är 32,5cm djupa och hyllan är 36cm. De är faktiskt flyttbara, gjorde vad som känns som 1000 borrhål 🙂Tyvärr är det nog också ganska nära sanningen hur många hål det är. Kapade till 5mm mässingsstav som hyllplugg.

Är 18mm tjock limfog. De smala av de vertikala avdelarna har 2 skivor ihoplimmade. De breda är ihåliga.
Och sen furu som kantlist framtill?

Hur upplever du att strukturen blir med linolja på plywooden i spegel +bakre skivan?

Frustrator Frustrator skrev:
Och sen furu som kantlist framtill?

Hur upplever du att strukturen blir med linolja på plywooden i spegel +bakre skivan?
Japp, 21mm furu som kant.
Jag tycker det blir ganska bra med linolja på plywood. Man får lite lagom med ådring och såklart lite spår av penseldrag. Men det var det jag ville ha, en lagom operfekt yta.

• Närbild på plywood med furu och linolja, där ådring och penseldrag syns tydligt på den blanka och lätt ådrade ytan.
    Skapa konto
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
N natten_ skrev:
Japp, 21mm furu som kant.
Jag tycker det blir ganska bra med linolja på plywood. Man får lite lagom med ådring och såklart lite spår av penseldrag. Men det var det jag ville ha, en lagom operfekt yta.
SKa bygga en bokhylla så snart kök/hall/vardagsrum är renoverat. Förhoppningsvis i början av nästa år, så tacksam för all information :)

Fint! Har du använt Cobolt 719 frässet? Kikar på det inför kommande köksbygge.

P pinec0ne skrev:
Fint! Har du använt Cobolt 719 frässet? Kikar på det inför kommande köksbygge.
226-006 är artnr. Är mycket nöjd. Skär riktigt fint. Använder även samma till väggpanelerna eftersom den går att konfiguera om.

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Mikke Sniggt! 👌

Så enkelt det verkar när du beskriver det!
😆

Väldigt snyggt och imponerande!

Hur många timmar tog det?

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
maah maah skrev:
Så enkelt det verkar när du beskriver det!
😆

Väldigt snyggt och imponerande!

Hur många timmar tog det?
Många timmar :)
Jag började September förra året, klar denna sommaren. Den var i princip klar i Januari men tog litet tag med målningen. Sen gjorde jag inte luckorna förrän i våras men de gick ganska snabbt att göra.

N natten_ skrev:
Allt fick samma lister som resten av rummet ska ha och är målat i vagnsgrön linoljefärg.
Snyggt! Vilken linoljefärg använde du?

krillek krillek skrev:
Snyggt! Vilken linoljefärg använde du?
Allbäcks vagnsgröna med lite zinkoxid tillsatt för extra glans och bättre torktid. Men det tog ganska många veckor innan det blev helt klibbfritt. Så i efterhand så hade vanlig vattenfärg varit betydligt smidigare, men man får ju inte samma härliga yta då 🙂

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
N natten_ skrev:
Tänkte att jag lägger mitt bygge här. Har ju blivit inspirerad av andra byggtrådar här så jag kanske kan inspirera nån annan med mitt bygge :)

Det är en "byggd för platsen" hylla där vi ville ha TV, förvaring och hyllor och som skulle ha lite gammaldags stil.

Allt började med en ritning. Blev ganska många iterationer innan det kändes rätt. 4,2m bred och typ 2m hög.
Lite svårt att få till symmetri och proportioner när en stor TV behöver vara där men så är det :) Gjorde så att det går få dit en 75" TV men är en 65" nu.

[bild]

Sen började bygget. Limfog och planhyvlat av furu användes för det mesta. Byggde den i 4 delar, 2 underdelar och 2 överdelar. Kunde då bygga hela i garaget och sen bära in den i delar till huset.
[bild]
[bild]
[bild]

Bakstycket är 6mm poppelplywood. Satte även dit 15mm furuply bakom TVn
[bild]

Platsen den ska bo på. Gjorde en enkel ram av 120x45 som sockel
[bild]

[bild]

Luckor gjordes av 25mm furu och 6mm poppelplywood. Använde fräsbits från Cobolt för luckprofilen. Använde Blums gångjärn med 86 graders öppningsbegränsning. Luckorna är något insänkta i hyllan så de går max öppna 90 grader.

[bild]

Och sen var det typ klart :)

[bild]

[bild]

[bild]

Eftersom väggar lutar, allt är snett i vårt gamla hus, så blev det ganska breda passbitar på sidorna. Även golvet var lite bananformat så var lite orolig över golvsockeln. Men det gick som tur var böja den lite trots att det är en ganska rejäl list.
Allt är i alla fall klart nu så blir väl en lite paus innan väggpanelen görs. Men det får bli en annan tråd.
Väldigt snyggt!!🥰

N natten_ skrev:
Allbäcks vagnsgröna med lite zinkoxid tillsatt för extra glans och bättre torktid. Men det tog ganska många veckor innan det blev helt klibbfritt. Så i efterhand så hade vanlig vattenfärg varit betydligt smidigare, men man får ju inte samma härliga yta då 🙂
Flera veckors torktid är orimligt. Jag skulle välja en annan tillverkare 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.