Projekt bygga in källartrappen

887 läst  4 svar

1. T
    Medlem · Nivå 10
    Jag har en ful trappa med en trist döpta under, dessutom har jag behov av mer förvaring. Dessa borde kunna kombineras till en mindre ful trapp med förvaring.

Tanken är att sätta igen sättstegen enligt konstens alla regler och sedan sätta en dörr till vänster. Pinnarna under planstegen satte jag dit för att hindra barn att komma in för Ett par år sedan. De måste bort.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180424_164607.jpg
    20180424_164632.jpg

2018-04-24 16.55.49.jpg
    2018-04-24 16.57.55.jpg

Jag stör mig extra mycket på de svängda vangstyckena och hur de sitter på mittpelaren. Det ena försvinner i garderoben men det andra behöver jag ansluta en vägg mot.

Hur kan jag enklast göra en slät vägg rakt upp från vangstycket utan att det spricker direkt i skarven? Planen just nu är en slät målad trävägg när allt är klart

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Ganska exakt ett år senare är det dags att ta tag i detta igen. Sättstegen blir av 18mm stavlimmad furu. Hittade hyllplan på 20cm bredd som kommer bli bra.

• Trappstegen mättes och märktes upp i bakkant och vinklarna mallades av med smygvinkel.
    • Därefter kapades alla utom två vinklar som var för spetsiga med kap och gersågen. De spetsiga vinklarna handjagades med fogsvans.
    • Sedan var det dags att nominera överkanten på sättstegen för att minska knarret.
    • Först en linje 3mm in från överkanten som riktmärke och ett sreck mitt på
    • Sedan slipa mjuk båge med bandslipen
    Hoppas hinna montera några steg ikväll. Tanken är att böja upp planstegen så att de sedan ligger hårt mot sättstegen och inte rör sig. Montagelim och skruv håller allt på plats.
    15553210955631780559207927271098.jpg

15553217018128589133588204515164.jpg

15553218005574907308101266456122.jpg

3. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Ska bli roligt att följa.
    Jag tror att det svängda vagnstycket inte kommer märkas så mycket när du reglat upp en ny garderobsvägg

Skandal att du inte fick några hurra-rop för ett år sedan.

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Efter att ha mätt lite noggrannare och funderat en vända till kommer det bli en stavlimmad skiva på 30 cm över vagstycket. Tanken är få materialen så homogena som möjligt för att minska sprickrisken. Därefter slipar jag av färgen på ovansidan så att limmet fäster ordentligt och skruvlimmar skivan. En annan tanke var att fräsa ett spår i vangstycket där skivan passar men det blir nog mycket jobbigare.

Det blir också ganska lagom att sätta en regel på väggen till vänster och därefter en 9x20 dörr. Får beställa en ny till rummet bredvid på en gång så att det blir enhetligt.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Nu är sättstegen på plats. Hål förborrades i nederkanten för att undvika sprickor och en sträng essve esstack easy applicerades. Väldigt skönt med lim som inte stinjer när man bygger inne.

Sedan drogs sättsstegen fast med 5-7st 6x60. Max 20cm mellan skruvarna så länden fick avgöra antalet skruv.

"Gungbrädan" fungerade utmärkt med en 7åring som motvikt.

Som en bonus har trappen slutat knarra! Jag har stört mig på det i 12år, men nu är det äntligen tyst!

Sen blir det kvistlack, grundning och målning innan bygget fortsätter med dörren.

IMG_20190417_203132.jpg
    IMG_20190417_203125.jpg

Springan är verkligen inte stor men det räcker för att sätta planstegen i spänn och bara ge en kontaktpunkt
    IMG_20190417_203059.jpg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: