Innertak under isolering med synliga träreglar, grå och gul mineralull samt fönster med plastskynke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat taket. Jag fick isolering förstörd trots att det var inplastat så det var en lärdom. Väder, vind och getingar gjorde hål i några buntar. Hur som köpte jag mer men tänkte inte på att det skiljer. Om någon undrar varför viss isolering är gul alltså :)

Översiktsbild av ett grått hus under renovering med exponerat tak och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten översiktsbild utifrån som det ser ut just nu. Ska på plåttak och även lite plåt runt fönstren.

Renoveringsprojekt med isolering i väggar och tak, synliga trästommar och elinstallationer i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med eldragning idag. Här får jag hjälp så det inte blir fel. Men jag har en bra elkille som säger åt mig vad jag ska göra både när han är här och vad jag ska göra tills han kommer nästa gång. Klockrent! Jag vill ju lära mig det basala i alla fall.

Inre vägg med isolering i ett pågående byggprojekt, trästomme och fönster med utsikt till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har känt att detta fönster inte blev riktigt bra. Tog tag i det idag och gjorde om det och det var lite som behövde justeras faktiskt. Riktigt nöjd att jag inte sket i det och lättare att göra nu än när bastun är klar.


Enkelt byggt arbetsbord utomhus belamrat med verktyg och byggmaterial, omgivet av cykel och trämöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hörn av byggprojekt med gul isolering, verktyg, en arbetsbänk och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det börjar bli mycket skruv, grejer och verktyg nu. Och när man håller på i trångt utrymme får man fan i mig ägna halva tiden åt att flytta runt saker som är i vägen. Ägnade några minuter idag åt att skruva ihop en enkel bänk. Riktigt skönt! Både att kunna flytta runt allt samlat och att det blev bra arbetshöjd. Får se om denna duger eller om det blir en uppdatering senare.

Ja. Just nu går det bra. Elen ska på plats och sedan blir det tak, väggar och golv. Jag sitter inte fast utan har mycket att göra :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Renoveringsarbete i rum med isolering i väggarna, plasttäckt tak och diverse verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket plastat och glesat också! :)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Någon input i hur jag ska ventilera boden? Alltså det utrymme som inte är bastu.

Förutsättningar: golvvärme som skruvas upp vid behov, annars underhållsvärme. Kommer hänga rätt mycket Där ute är min gissning och det kommer också användas som gäststuga då och då. Viktigt att det är fräscht med andra ord!
 
En badrumsfläkt för att få ut "gammal" luft. Typ Intellivent eller Pax.

Inluft från annan ventil kanske?
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Blir efter lite diskussion med mer kunnigt folk än mig att köra på följande:

Tilluft: ventil vid bastuaggregatet som går ut i yttervägg.
Frånluft 1: i andra hörnet inne i bastun högt upp.
Frånluft 2: en ventil i relaxrummet på motsatt vägg som bastudörren.

Med en glipa på 1-2cm under bastudörren så testar jag detta koncept. Borde fungera. I värsta fall är det ju bara att komplettera med en till ventil/fläkt senare.
 
M mickeselvin skrev:
Och när man håller på i trångt utrymme får man fan i mig ägna halva tiden åt att flytta runt saker som är i vägen.
Vi bygger just nu ett garage med en bottenplatta på 130 kvm, och tro mig, det är hela tiden saker i vägen där också. Ju större man bygger desto mera grejer som ska vara där inne! :p

M mickeselvin skrev:
Blir efter lite diskussion med mer kunnigt folk än mig att köra på följande:

Tilluft: ventil vid bastuaggregatet som går ut i yttervägg.
Frånluft 1: i andra hörnet inne i bastun högt upp.
Frånluft 2: en ventil i relaxrummet på motsatt vägg som bastudörren.

Med en glipa på 1-2cm under bastudörren så testar jag detta koncept. Borde fungera. I värsta fall är det ju bara att komplettera med en till ventil/fläkt senare.
Så vitt jag förstått så är att ha tilluft nere vid aggregat och frånluft i motsatt takhörn en kvarleva från vedeldade spisar. Där hjälper de termiska drivkrafterna som uppstår syretillförseln till aggregatet.
Det dumma med detta sätt (i mina ögon) är att du får en stor temperaturdifferens mellan nere och uppe då man hjälper skiktningen att bli ännu starkare. För jämnaste bastuklimat bör man ha tilluft strax ovanför aggregatet och frånluft nere vid golv i motsatt hörn, detta gör att kall inkommande luft faller ner på aggregatet för att möta den varma luftströmmen på väg uppåt, och så åker luften ut vid golv vilket gör att den varma luften blir jämnt fördelad i bastun.
Detta borde kunna uppnås med en frånluftsfläkt vid golv, för suger man ut där borde uteluft komma in vid ventil vid aggregatet.

Sen finns det ju de som vill ha stor skiktning, för att kunna ha kallare nertill för hundar, barn eller mesiga vänner - det beror alltså på hur man vill ha det. :)
 
Redigerat:
Uppspänd aluminiumfolie på bastuväggar och tak, lagad med tejp, med synliga träläkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en bastu under renovering med isoleringsfolie på väggarna och en öppning blickar ut mot en person utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kände mig som Dexter när jag slutförde folien i bastun

Folie i bastu med reparationstejp och uppsatt läkt klar för panelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råkade spänna lite fel och fick snitta upp den och sedan laga ihop med en extra bit. Funkar bra med den tejpen som är till.
Bastubygge med väggar täckta av ångspärrfolie och träreglar, vy mot byggmaterial utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i bastu klädd med reflekterande ångspärrsfolie och träreglar redo för vidare isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerad bastu under konstruktion med folie på väggarna, läkt, och träpanel längs golvet synlig genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått upp läkt också och det var skönt!
Man tar selfie med en last av uppsågad bastupanel i längder i bilens bagageutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hämtade panelen i helgen. Köpte av en gubbe med egen såg så jag fick färdigkapat i rätt längder för ändå mycket billigare än normalt. Klockrent!

Nu väntar eljobb, täcka väggar och kanske få in golvet i veckan eller möjligen i början av nästa. Vi får se. Finns att göra ... vore ju fantastiskt om jag hann klart så långt innan aggregatet kommer. Väntar leverans av det från Saunainter. Hoppas det dyker upp ...
 
  • Gilla
seafarer och 5 till
  • Laddar…
Pågående isolering av innervägg med synliga träreglar och ett markerat område för framtida bastudörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tänkte jag köra på någon form av sten. Blir nog bra för att bryta av mot trät.

En ny Harvia Legend bastuugn på ett golv inne i ett hem, redo för installation i bastun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönheten har anlänt. Riktig pjäs och precis så gedigen och mäktig som jag hade föreställt mig!

Oskarp bild på en byggplats med en nyinstallerad bastudörr av modellen Harvia Legend i en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och bastudörr i samma linje. Harvia Legend.
Grävd gång med gult skyddsrör bland upptagna stenplattor vid husgrund, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte bara finjobb inne under tak. Detta var lite jävligt men vad gör man.
Installation av elledningar och elkablar i en oisolerad vägg med trästomme under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade elgubben här igen. Jag förberedde alla rör så drog han i tråden. Perfekt lösning!

OSB-vägg med utstickande kablar, stege och en oöppnad låda indikerar pågående innerväggsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu kunde jag äntligen börja med innerväggarna!

Stengolvplatta i en byggkonstruktion med isolering och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir troligen denna platta i hela boden.

Grå träfasad med glasdörr, avsatser för bastudörrens installation, byggmaterial och en stege framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två lampor här och ett uttag.

Ja. Planen framöver nu är så lång att jag inte orkar skriva ut den :) men drömmen om att värma sig i bastun före vintern kvarstår!
 
  • Gilla
Danne_W
  • Laddar…
Svart glasdörr under installation i ett byggprojekt med isoleringsfolie och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite bättre bild på dörren
 
  • Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
OSB-skiva med utsågat hål och verktyg som sticksåg och slipmaskin på arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg klädd med OSB-skivor med utskurna öppningar för eluttag och ett fönster, verktygsstege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg täckt med OSB-skivor i ett rum under renovering med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppsättning av skivor. Lite trixigt här och där men det gick väl bra för att vara första gången.

Gipsvägg under uppsättning mot en OSB-skiva med synlig isolering och trästomme, en stege till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg i ett rum under renovering där gipsskivor har monterats runt ett fönster, med OSB-skivor synliga på en annan vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyuppsatta gipsskivor med utskärningar för elinstallationer och kablar som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nymonterade gipsskivor på väggen och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades slutföra gipsningen också. Skööönt!
 
  • Gilla
martin_kaxholmen
  • Laddar…
Närbild på ett öppet elanslutningsutrymme för bastuaggregatet med ledningar och temperaturgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på utrymmet jag gjort till bastuns ”hjärta”. Här står den enhet man kopplar in/ut ström till aggregatet och temperaturgivaren inne i bastun. Från denna går sedan en datakabel till en display på väggen där allt styrs. Kommer ha någon form av lucka på denna så att det går lätt att komma åt vid behov.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Sjukt bra dokumenterat allt du har gjort än så länge och till bra hjälp för oss andra (y)(y)(y)

Varför använder man bastufolie istället för tjock byggplast som fuktspärr:rolleyes:

Vissa är av den uppfattningen att man inte ska använda någon fuktspärr alltså och även av de stora bastuföretagen/byggföretagen:oops::worried:???

M mickeselvin skrev:
[bild] [bild]
Kände mig som Dexter när jag slutförde folien i bastun

[bild]
Råkade spänna lite fel och fick snitta upp den och sedan laga ihop med en extra bit. Funkar bra med den tejpen som är till.
[bild] [bild] [bild]
Fått upp läkt också och det var skönt!
[bild]
Hämtade panelen i helgen. Köpte av en gubbe med egen såg så jag fick färdigkapat i rätt längder för ändå mycket billigare än normalt. Klockrent!

Nu väntar eljobb, täcka väggar och kanske få in golvet i veckan eller möjligen i början av nästa. Vi får se. Finns att göra ... vore ju fantastiskt om jag hann klart så långt innan aggregatet kommer. Väntar leverans av det från Saunainter. Hoppas det dyker upp ...
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Sjukt bra dokumenterat allt du har gjort än så länge och till bra hjälp för oss andra (y)(y)(y)

Varför använder man bastufolie istället för tjock byggplast som fuktspärr:rolleyes:

Vissa är av den uppfattningen att man inte ska använda någon fuktspärr alltså och även av de stora bastuföretagen/byggföretagen:oops::worried:???
Tack! Ja det är kul för min egen del också att dokumentera och kan någon annan ha nöje av det så är det ännu roligare.

Ja, jag förstår din fråga. När man gör research så hittar man alla möjliga varianter och det beror säkert också på förutsättningarna. Jag kör med elaggregat och jag vet inte om det påverkar beslutet. I mitt fall när boden är isolerad och uppvärmd så är ju någon form av fuktspärr i alla fall inget att orda om och jag gjorde helt enkelt så att jag följde den byggbeskrivning som Harvia hade i sin bruksanvisning för det aggregat jag köpte från dem.

https://harvia.fi/wp-content/uploads/2016/10/PO_FISVENDERUET.pdf (sidan 9)


Men som sagt. Det är möjligt att dina förutsättningar kräver annan lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Rum under renovering med oslipade väggar, synliga elledningar och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med fönster och dörr, verktyg och byggmaterial synliga, redo för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Veckan som gått har gått till grundarbete och lite finlir runt fönster och dörrar. Klart för tapet!
Nyuppsatt enkel betongmönstrad tapet från Rusta på vägg med synligt träregelverk och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad enkel betongmönstrad tapet på vägg med eluttag och stege, klart för ytterligare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon form av betongmöster var vi tidigt inne på. Efter mycket funderande blev det en enkel tapet från Rusta. Blev bra tycker vi! Särskilt för det priset jämfört med vissa andra alternativ :)

Oavslutat tak med träreglar och isolering samt vägg med ny grå betongmönstrad tapet och takarmaturförberedelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad paneltak och betongmönstrad tapet på väggar med synlig elledning och två vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat vitt träpaneltak med elektriska ledningar som sticker ut och betongmönstrad tapet på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann med att spika upp taket också. Bortsett från att jag lyckades borra fel för det enda hålet i taket gick det väl ok! Försökte tänka till så att det skulle bli minst en halv bräda på slutet men den planen höll inte. Jaja. Blev OK! I alla fall supernöjd med utseendet av taket!

Nyinstallerad grå betongmönstrad tapet med bastupanel staplade framför i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastupanel inburen. Blir kommande veckas projekt!

Ska också försöka få hit elektrikern och även kanske börja med golvet om jag har tur.
 
  • Gilla
bobbyrune och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.