48 011 läst ·
129 svar
48k läst
129 svar
Projekt: Bastu, spabad, trädäck
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat taket. Jag fick isolering förstörd trots att det var inplastat så det var en lärdom. Väder, vind och getingar gjorde hål i några buntar. Hur som köpte jag mer men tänkte inte på att det skiljer. Om någon undrar varför viss isolering är gul alltså
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten översiktsbild utifrån som det ser ut just nu. Ska på plåttak och även lite plåt runt fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började med eldragning idag. Här får jag hjälp så det inte blir fel. Men jag har en bra elkille som säger åt mig vad jag ska göra både när han är här och vad jag ska göra tills han kommer nästa gång. Klockrent! Jag vill ju lära mig det basala i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har känt att detta fönster inte blev riktigt bra. Tog tag i det idag och gjorde om det och det var lite som behövde justeras faktiskt. Riktigt nöjd att jag inte sket i det och lättare att göra nu än när bastun är klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar bli mycket skruv, grejer och verktyg nu. Och när man håller på i trångt utrymme får man fan i mig ägna halva tiden åt att flytta runt saker som är i vägen. Ägnade några minuter idag åt att skruva ihop en enkel bänk. Riktigt skönt! Både att kunna flytta runt allt samlat och att det blev bra arbetshöjd. Får se om denna duger eller om det blir en uppdatering senare.
Ja. Just nu går det bra. Elen ska på plats och sedan blir det tak, väggar och golv. Jag sitter inte fast utan har mycket att göra
Någon input i hur jag ska ventilera boden? Alltså det utrymme som inte är bastu.
Förutsättningar: golvvärme som skruvas upp vid behov, annars underhållsvärme. Kommer hänga rätt mycket Där ute är min gissning och det kommer också användas som gäststuga då och då. Viktigt att det är fräscht med andra ord!
Förutsättningar: golvvärme som skruvas upp vid behov, annars underhållsvärme. Kommer hänga rätt mycket Där ute är min gissning och det kommer också användas som gäststuga då och då. Viktigt att det är fräscht med andra ord!
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Blir efter lite diskussion med mer kunnigt folk än mig att köra på följande:
Tilluft: ventil vid bastuaggregatet som går ut i yttervägg.
Frånluft 1: i andra hörnet inne i bastun högt upp.
Frånluft 2: en ventil i relaxrummet på motsatt vägg som bastudörren.
Med en glipa på 1-2cm under bastudörren så testar jag detta koncept. Borde fungera. I värsta fall är det ju bara att komplettera med en till ventil/fläkt senare.
Tilluft: ventil vid bastuaggregatet som går ut i yttervägg.
Frånluft 1: i andra hörnet inne i bastun högt upp.
Frånluft 2: en ventil i relaxrummet på motsatt vägg som bastudörren.
Med en glipa på 1-2cm under bastudörren så testar jag detta koncept. Borde fungera. I värsta fall är det ju bara att komplettera med en till ventil/fläkt senare.
Vi bygger just nu ett garage med en bottenplatta på 130 kvm, och tro mig, det är hela tiden saker i vägen där också. Ju större man bygger desto mera grejer som ska vara där inne!M mickeselvin skrev:
Så vitt jag förstått så är att ha tilluft nere vid aggregat och frånluft i motsatt takhörn en kvarleva från vedeldade spisar. Där hjälper de termiska drivkrafterna som uppstår syretillförseln till aggregatet.M mickeselvin skrev:Blir efter lite diskussion med mer kunnigt folk än mig att köra på följande:
Tilluft: ventil vid bastuaggregatet som går ut i yttervägg.
Frånluft 1: i andra hörnet inne i bastun högt upp.
Frånluft 2: en ventil i relaxrummet på motsatt vägg som bastudörren.
Med en glipa på 1-2cm under bastudörren så testar jag detta koncept. Borde fungera. I värsta fall är det ju bara att komplettera med en till ventil/fläkt senare.
Det dumma med detta sätt (i mina ögon) är att du får en stor temperaturdifferens mellan nere och uppe då man hjälper skiktningen att bli ännu starkare. För jämnaste bastuklimat bör man ha tilluft strax ovanför aggregatet och frånluft nere vid golv i motsatt hörn, detta gör att kall inkommande luft faller ner på aggregatet för att möta den varma luftströmmen på väg uppåt, och så åker luften ut vid golv vilket gör att den varma luften blir jämnt fördelad i bastun.
Detta borde kunna uppnås med en frånluftsfläkt vid golv, för suger man ut där borde uteluft komma in vid ventil vid aggregatet.
Sen finns det ju de som vill ha stor skiktning, för att kunna ha kallare nertill för hundar, barn eller mesiga vänner - det beror alltså på hur man vill ha det.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kände mig som Dexter när jag slutförde folien i bastun
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råkade spänna lite fel och fick snitta upp den och sedan laga ihop med en extra bit. Funkar bra med den tejpen som är till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått upp läkt också och det var skönt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hämtade panelen i helgen. Köpte av en gubbe med egen såg så jag fick färdigkapat i rätt längder för ändå mycket billigare än normalt. Klockrent!
Nu väntar eljobb, täcka väggar och kanske få in golvet i veckan eller möjligen i början av nästa. Vi får se. Finns att göra ... vore ju fantastiskt om jag hann klart så långt innan aggregatet kommer. Väntar leverans av det från Saunainter. Hoppas det dyker upp ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här tänkte jag köra på någon form av sten. Blir nog bra för att bryta av mot trät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönheten har anlänt. Riktig pjäs och precis så gedigen och mäktig som jag hade föreställt mig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och bastudörr i samma linje. Harvia Legend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte bara finjobb inne under tak. Detta var lite jävligt men vad gör man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade elgubben här igen. Jag förberedde alla rör så drog han i tråden. Perfekt lösning!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu kunde jag äntligen börja med innerväggarna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir troligen denna platta i hela boden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lampor här och ett uttag.
Ja. Planen framöver nu är så lång att jag inte orkar skriva ut den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppsättning av skivor. Lite trixigt här och där men det gick väl bra för att vara första gången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades slutföra gipsningen också. Skööönt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på utrymmet jag gjort till bastuns ”hjärta”. Här står den enhet man kopplar in/ut ström till aggregatet och temperaturgivaren inne i bastun. Från denna går sedan en datakabel till en display på väggen där allt styrs. Kommer ha någon form av lucka på denna så att det går lätt att komma åt vid behov.
Sjukt bra dokumenterat allt du har gjort än så länge och till bra hjälp för oss andra 

Varför använder man bastufolie istället för tjock byggplast som fuktspärr
Vissa är av den uppfattningen att man inte ska använda någon fuktspärr alltså och även av de stora bastuföretagen/byggföretagen
???
Varför använder man bastufolie istället för tjock byggplast som fuktspärr
Vissa är av den uppfattningen att man inte ska använda någon fuktspärr alltså och även av de stora bastuföretagen/byggföretagen
M mickeselvin skrev:[bild] [bild]
Kände mig som Dexter när jag slutförde folien i bastun
[bild]
Råkade spänna lite fel och fick snitta upp den och sedan laga ihop med en extra bit. Funkar bra med den tejpen som är till.
[bild] [bild] [bild]
Fått upp läkt också och det var skönt!
[bild]
Hämtade panelen i helgen. Köpte av en gubbe med egen såg så jag fick färdigkapat i rätt längder för ändå mycket billigare än normalt. Klockrent!
Nu väntar eljobb, täcka väggar och kanske få in golvet i veckan eller möjligen i början av nästa. Vi får se. Finns att göra ... vore ju fantastiskt om jag hann klart så långt innan aggregatet kommer. Väntar leverans av det från Saunainter. Hoppas det dyker upp ...
Tack! Ja det är kul för min egen del också att dokumentera och kan någon annan ha nöje av det så är det ännu roligare.Nobbe_1 skrev:
Ja, jag förstår din fråga. När man gör research så hittar man alla möjliga varianter och det beror säkert också på förutsättningarna. Jag kör med elaggregat och jag vet inte om det påverkar beslutet. I mitt fall när boden är isolerad och uppvärmd så är ju någon form av fuktspärr i alla fall inget att orda om och jag gjorde helt enkelt så att jag följde den byggbeskrivning som Harvia hade i sin bruksanvisning för det aggregat jag köpte från dem.
https://harvia.fi/wp-content/uploads/2016/10/PO_FISVENDERUET.pdf (sidan 9)
Men som sagt. Det är möjligt att dina förutsättningar kräver annan lösning.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veckan som gått har gått till grundarbete och lite finlir runt fönster och dörrar. Klart för tapet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon form av betongmöster var vi tidigt inne på. Efter mycket funderande blev det en enkel tapet från Rusta. Blev bra tycker vi! Särskilt för det priset jämfört med vissa andra alternativ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann med att spika upp taket också. Bortsett från att jag lyckades borra fel för det enda hålet i taket gick det väl ok! Försökte tänka till så att det skulle bli minst en halv bräda på slutet men den planen höll inte. Jaja. Blev OK! I alla fall supernöjd med utseendet av taket!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastupanel inburen. Blir kommande veckas projekt!
Ska också försöka få hit elektrikern och även kanske börja med golvet om jag har tur.

