47 408 läst ·
129 svar
47k läst
129 svar
Projekt: Bastu, spabad, trädäck
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ska sågen göra lite nytta
Logga in
Skapa konto
Ja det blev ju rätt bra!!! Var lite nervös där men det blev kanon. Jag är nöjd!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det börjar ta sig! Känns bra att trädäcket typ är klart så man kan börja använda det. Nu blir det att fixa lite staket plus det invändiga såklart!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Logga in
Skapa konto
Ja kanske skulle gering varit bättre men jag orkade helt enkelt inte. Tycker det här blev bra också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elen och så drog jag in vatten med simpel teknik. Kopplar helt enkelt på från min andra slang när jag ska använda stugan och på vintern bär jag ut vatten inifrån eller dricker öl.
Logga in
Skapa konto
Tvungen att visa mitt fynd också. Min förra sticksåg gick sönder och jag hade turen att ropa in denna på en auktion för 200kr. Sjukt bra såg! Lite sliten men välskött. Den går nog några år till
Logga in
Skapa konto
Jaja, ångrar jag mig denna lösning så går det ju åtgärda senare. Nu är jag i alla fall så långt jag hade tänkt komma före nästa lördag då jag och min sambo gifter oss och det vankas bröloppsfest hemma! Så nu blir det paus från bygget några dagar och i stället köra fullt fokus på att få ordning på festligheterna!
Redigerat:
Har haft lite stiltje på byggandet. Blev lite trött då jag körde på så hårt som jag gjorde med deadline till 1/6. Men nu har jag vilat och smyger igång igen.
Börjat att bygga in takstolarna och det var lite meck men blev OK till slut.
Takfotsbrädor och knutbrädor grundmålade. Blir att greja med detta i morgon. Började såklart regna så fort jag inhandlat brädorna så jag fick köra så gott det gick under tak
Fönster och dörr är också beställda. När det blir helt tätt har jag en del att syssla med på insidan. Ska försöka bli hyfsat klar utvändigt nu så länge.
Logga in
Skapa konto
Börjat att bygga in takstolarna och det var lite meck men blev OK till slut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Takfotsbrädor och knutbrädor grundmålade. Blir att greja med detta i morgon. Började såklart regna så fort jag inhandlat brädorna så jag fick köra så gott det gick under tak
Fönster och dörr är också beställda. När det blir helt tätt har jag en del att syssla med på insidan. Ska försöka bli hyfsat klar utvändigt nu så länge.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några dagars pilljobb. Klar med i princip allt träjobb utvändigt. Ska bara måla och därefter väntar fönster, dörr och så ska det fixas med taket som blir av plåt. Underbart!!!! Och det mesta blev som tänkt dessutom. Något litet mindre missöde men det är ju sådant som man bara själv ser
Logga in
Skapa konto
Fixade hörnet också. Men det blev för bökigt att få bort yttersta kanten. Den får vara. Men markant bättre med gering!
Redigerat:
Sådär. Allt målat minst en gång. Nästan för varmt idag egentligen för målning men jag var tvungen. Hur som helst är jag supernöjd så här långt. Tycker jag har lyckats bra med att kopiera designen på stora huset!
Nu väntar jag på fönster och dörr som förhoppnings kommer inom ett par veckor. Jag ska också nu när jag är bortrest en vecka fundera på om jag ska unna mig plåt över hela taket eller om jag kör bara på kanterna och så papp. Men känner jag mig själv rätt så blir det plåt över hela
Nu väntar jag på fönster och dörr som förhoppnings kommer inom ett par veckor. Jag ska också nu när jag är bortrest en vecka fundera på om jag ska unna mig plåt över hela taket eller om jag kör bara på kanterna och så papp. Men känner jag mig själv rätt så blir det plåt över hela
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter semester och väntan på fönstren blev det äntligen lite framsteg! Fick lite hjälp att komma igång då jag aldrig satt fönster men det gick ju det med!
Upptäckte att jag mätt fel på ena luckan och det var en regelbredd för tight. Måste ha slarvat på något sätt. Så det blev att modifiera lite.
Inga större konstigheter. Men ett par timmars onödigt jobb
Sådär. I morgon blir det foder och tätning om det inte ösregnar. Måste ju måla lite. Men shit vilken skön känsla att få upp detta. Blev grym skillnad! Nu när det är tätt ska det jobbas på allvar på insidan också!
Logga in
Skapa konto
Upptäckte att jag mätt fel på ena luckan och det var en regelbredd för tight. Måste ha slarvat på något sätt. Så det blev att modifiera lite.
Logga in
Skapa konto
Inga större konstigheter. Men ett par timmars onödigt jobb
Logga in
Skapa konto
Sådär. I morgon blir det foder och tätning om det inte ösregnar. Måste ju måla lite. Men shit vilken skön känsla att få upp detta. Blev grym skillnad! Nu när det är tätt ska det jobbas på allvar på insidan också!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Drevade fönstren, mätte till och målade foder och började med innergolvet.
Logga in
Skapa konto
Vatten och rör där ”huvudelen” ska dras in. Men jag kom på nu att vattenslangen ska såklart sitta utanför innerväggen. Får fixa det i morgon
Logga in
Skapa konto
Första två skivorna på plats. nu är jag trött men nöjd. God natt!
Logga in
Skapa konto
Ritade på golvet för att planera bastun. Funkade bra! Eller ja. Vi får hoppas det
Logga in
Skapa konto
Kör mitt beprövade koncept att bygga vägg liggandes.
Logga in
Skapa konto
Japp. Funkade denna gång också!
Logga in
Skapa konto
Taket reglat.
Logga in
Skapa konto
Isolerat.
Logga in
Skapa konto
Folien i taket fick bli helgens sista insats. Kommer inte ha någon taklampa i bastun utan bara på väggen. Det tar sig!
Jag hade planerat frånluften högt upp på väggen och rakt ut i det fria. Nu läser jag rekommendationer på att frånluften ska ledas tillbaka till samma rum som tilluften tas ifrån. Ska jag göra så nu blir det lite bökigt men det går såklart. Men jag har bastat många gånger i bastu där luckan går rakt ut. Vad säger ni? Ska jag köra ventil i taket och fixa ett rör som leds ut till "relaxdelen"? Eller funkar det bra med en ventil rakt ut?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Har svårt att tro att det spelar någon roll i en friggebod. Det är nog mer inne i vanliga hus man ska tänka på det för att balansera tryckförändringar. Så länge du inte bygger boden för tät är det nog lugnt. 
I praktiken så kommer ju den delen som inte är bastu mestadels så med öppen dörr under de stunder vi bastar. Kanske inte mitt i vintern men i alla fall med öppet fönster.
Men som sagt. På vissa ställen (exempelvis byggbeskrivningar) står det att frånluften INTE ska ledas ut i det fria. Och på andra ställen står det iofs tvärtom. Men jag håller med i tanken. En fristående friggebod ... hur fel kan det bli liksom?
Men som sagt. På vissa ställen (exempelvis byggbeskrivningar) står det att frånluften INTE ska ledas ut i det fria. Och på andra ställen står det iofs tvärtom. Men jag håller med i tanken. En fristående friggebod ... hur fel kan det bli liksom?