Nybyggt trädäck med en såg och verktyg i förgrunden, redo för staketbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då ska sågen göra lite nytta :)

Nybyggt trädäck i en trädgård med verktyg och byggmaterial spridda på ytan.
Skapa konto

Ja det blev ju rätt bra!!! Var lite nervös där men det blev kanon. Jag är nöjd!

Nylagt trätrall för en altan med verktyg och skruvar synliga, gränsande till en trädgård.
Skapa konto

Nytt trädäck med uteplats och möbler framför ett hus, omkringbyggd med bostäder och bilar.
Skapa konto

Det börjar ta sig! Känns bra att trädäcket typ är klart så man kan börja använda det. Nu blir det att fixa lite staket plus det invändiga såklart!

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
En ofärdig träaltan med synliga reglar och verktyg på grusunderlag.
Skapa konto

Någon som har tips på snygg avslutning här?

M mickeselvin skrev:
[bild]
Någon som har tips på snygg avslutning här?
Kapa reglarna och frisen jäms med yttersta trallbrädan sen gör du en kjol där första brädan ligger i nivå med trallen

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Du skulle gerat frisen 45 grader mot de som ligger horisontellt i bilden.

• Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Nybyggd träterrass vid hus, med trädgårdsslang ansluten, bredvid grusgång och buskage, utomhus i dagsljus.
Skapa konto

Ja kanske skulle gering varit bättre men jag orkade helt enkelt inte. Tycker det här blev bra också.

Gul slang ansluten till vattenkran och elledningar i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto
Slitna betongstenar, en kaninformad vattenspridare kopplad till en orange slang, en färgglad boll och träaltan i bakgrunden.
Skapa konto

Elen och så drog jag in vatten med simpel teknik. Kopplar helt enkelt på från min andra slang när jag ska använda stugan och på vintern bär jag ut vatten inifrån eller dricker öl.

Använd sticksåg av märket Festo som är lite sliten men väl underhållen, ligger i sin förvaringslåda.
Skapa konto

Tvungen att visa mitt fynd också. Min förra sticksåg gick sönder och jag hade turen att ropa in denna på en auktion för 200kr. Sjukt bra såg! Lite sliten men välskött. Den går nog några år till :)

Vy över en halvfärdig uteplats med omonterad grill och gul vattenslang vid en trädgård.
Skapa konto

Jaja, ångrar jag mig denna lösning så går det ju åtgärda senare. Nu är jag i alla fall så långt jag hade tänkt komma före nästa lördag då jag och min sambo gifter oss och det vankas bröloppsfest hemma! Så nu blir det paus från bygget några dagar och i stället köra fullt fokus på att få ordning på festligheterna!

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
Har haft lite stiltje på byggandet. Blev lite trött då jag körde på så hårt som jag gjorde med deadline till 1/6. Men nu har jag vilat och smyger igång igen.

Halvfärdigt bygge av ett litet gråmålat trädhus med takstolar och grundmålade brädor, under en molnig himmel.
Skapa konto

Börjat att bygga in takstolarna och det var lite meck men blev OK till slut.

Nygrundmålade takfotsbrädor och knutbrädor på pall vid hus under uppbyggnad, skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto
Grundmålade takfotsbrädor och knutbrädor lagrade under tak på byggarbetsplats.
Skapa konto

Takfotsbrädor och knutbrädor grundmålade. Blir att greja med detta i morgon. Började såklart regna så fort jag inhandlat brädorna så jag fick köra så gott det gick under tak :)

Fönster och dörr är också beställda. När det blir helt tätt har jag en del att syssla med på insidan. Ska försöka bli hyfsat klar utvändigt nu så länge.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nybyggt grått träskjul med pågående arbete, utan dörr och fönster, på en altan.
Skapa konto

Hörnet på en nybyggd träkonstruktion med utvändig panel klart, med en obehandlad trädörröppning och fönsterutrymme.
Skapa konto

Nybyggt utvändigt trähus i grått före målning med synlig isolering i ett fönsteröppning och tom dörröppning.
Skapa konto

Några dagars pilljobb. Klar med i princip allt träjobb utvändigt. Ska bara måla och därefter väntar fönster, dörr och så ska det fixas med taket som blir av plåt. Underbart!!!! Och det mesta blev som tänkt dessutom. Något litet mindre missöde men det är ju sådant som man bara själv ser

Träaltan med gering på hörnet, intill grönskande växter och en svart uteplatsmöbel.
Skapa konto

Fixade hörnet också. Men det blev för bökigt att få bort yttersta kanten. Den får vara. Men markant bättre med gering!

Redigerat:
Sådär. Allt målat minst en gång. Nästan för varmt idag egentligen för målning men jag var tvungen. Hur som helst är jag supernöjd så här långt. Tycker jag har lyckats bra med att kopiera designen på stora huset!

Nu väntar jag på fönster och dörr som förhoppnings kommer inom ett par veckor. Jag ska också nu när jag är bortrest en vecka fundera på om jag ska unna mig plåt över hela taket eller om jag kör bara på kanterna och så papp. Men känner jag mig själv rätt så blir det plåt över hela :)

Nymålat grått litet byggnadsprojekt med öppen dörröppning i en trädgård, bredvid ett större hus och altan.
Skapa konto

Ny målad grå friggebod i trädgård med väderskydd på fönsteröppning och rödfärgat hus i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålad yttervägg på en byggnad med synlig isolering, i en trädgård med utsikt över ett större, gråmålat hus.
Skapa konto

Nymålad grå träkonstruktion med taköverhäng, mot bakgrund av en trädgård och ett större hus.
Skapa konto

Ny målad träpanel och takutsprång på ett husbygge mot en himmel med moln.
Skapa konto

Nymålad träfasad med synliga penseldrag och stor vit byggnad med mörkt tak i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålat grått friggebod under konstruktion på trädäck med stege och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Nybyggt gråmålat friggebod under konstruktion utan fönster och dörr på en solig dag.
Skapa konto

Nymålat litet uthus på träaltan i bakgård, byggmaterial runtomkring, med bostadshus i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålat trädgårdsskjul i grått som matchar huvudbyggnaden i bakgrunden, väntar på fönster och dörr.
Skapa konto

• Gilla
andthe och 1 till
  • Laddar…
Efter semester och väntan på fönstren blev det äntligen lite framsteg! Fick lite hjälp att komma igång då jag aldrig satt fönster men det gick ju det med!

Nyligen installerat fönster i byggkonstruktion med utsikt över gröna omgivningar.
Skapa konto

Upptäckte att jag mätt fel på ena luckan och det var en regelbredd för tight. Måste ha slarvat på något sätt. Så det blev att modifiera lite.

Nyinstallerat fönsteröppning i trähus med utsikt över trädgård och grå himmel.
Skapa konto

Inga större konstigheter. Men ett par timmars onödigt jobb :)

Nyinstallerade fönster och en dörr på ett gråmålat trähus med en träterrass.
Skapa konto

Sådär. I morgon blir det foder och tätning om det inte ösregnar. Måste ju måla lite. Men shit vilken skön känsla att få upp detta. Blev grym skillnad! Nu när det är tätt ska det jobbas på allvar på insidan också!

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Renoveringsprojekt med isoleringsarbete, delvis lagt golv och vattenrör inomhus under konstruktion.
Skapa konto

Inre del av pågående renoveringsprojekt med isolerade väggar och inledningsarbetet på trägolvet synligt.
Skapa konto

Drevade fönstren, mätte till och målade foder och började med innergolvet.

Vattenledning och elkablar installerade i vägghörn med isolering och två golvgipsplattor på plats.
Skapa konto

Vatten och rör där ”huvudelen” ska dras in. Men jag kom på nu att vattenslangen ska såklart sitta utanför innerväggen. Får fixa det i morgon :)

Renoveringsarbete med oslaget golv och verktyg framför isolerade väggar med fönster och dörrar.
Skapa konto

Första två skivorna på plats. nu är jag trött men nöjd. God natt!

• Gilla
Danne_W och 1 till
  • Laddar…
Ritningar på ett bastugolv med markerade väggar och bänkar i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Ritade på golvet för att planera bastun. Funkade bra! Eller ja. Vi får hoppas det :)

Uppmätta träreglar ligger på golvet för planering av en bastu, med isolering synlig på väggarna.
Skapa konto

Kör mitt beprövade koncept att bygga vägg liggandes.

Pågående bygge av bastu med reglade och isolerade väggar utan taklampa, folie i taket syns.
Skapa konto

Japp. Funkade denna gång också!

Påbörjad bastukonstruktion med reglat tak och väggar isolerade med stenull, inga taklampor, en stege i bakgrunden.
Skapa konto

Taket reglat.

Reglade väggar och tak i en bastu under konstruktion, isolering synlig, ingen takbelysning.
Skapa konto

Isolerat.

Inbyggnadssteg av en bastu med isolering mellan reglar på väggar och i tak, ingen taklampa, endast väggbelysning planeras.
Skapa konto

Folien i taket fick bli helgens sista insats. Kommer inte ha någon taklampa i bastun utan bara på väggen. Det tar sig!

• Svart bastuugn fylld med gråa lavastenar.
    Skapa konto
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Jag hade planerat frånluften högt upp på väggen och rakt ut i det fria. Nu läser jag rekommendationer på att frånluften ska ledas tillbaka till samma rum som tilluften tas ifrån. Ska jag göra så nu blir det lite bökigt men det går såklart. Men jag har bastat många gånger i bastu där luckan går rakt ut. Vad säger ni? Ska jag köra ventil i taket och fixa ett rör som leds ut till "relaxdelen"? Eller funkar det bra med en ventil rakt ut?

Har svårt att tro att det spelar någon roll i en friggebod. Det är nog mer inne i vanliga hus man ska tänka på det för att balansera tryckförändringar. Så länge du inte bygger boden för tät är det nog lugnt. (y)

Kan inte tänka mig att det är en bra idé att ha fuktig varm luft återcirkulerande in i byggnaden? Låter fel i mina öron, men jag kan inget om bastuteknik heller.

I praktiken så kommer ju den delen som inte är bastu mestadels så med öppen dörr under de stunder vi bastar. Kanske inte mitt i vintern men i alla fall med öppet fönster.

Men som sagt. På vissa ställen (exempelvis byggbeskrivningar) står det att frånluften INTE ska ledas ut i det fria. Och på andra ställen står det iofs tvärtom. Men jag håller med i tanken. En fristående friggebod ... hur fel kan det bli liksom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.