Microkatten
Ozean, tack för den bleck-idén! Så frågan är vilket som är enklast att göra - en fals (eller en not/dado kanske det blir),en millimeter djup, eller ett spår. Hmmmm...

Microkatten
Nu när vi är inne på tätning, en sak jag gått och grunnat på är hur man bäst får till luftombytet i utrymmet mellan ytter- och innerbåge för att undvika kondens.

Innerbågen skall vara tätad, men hur gör man egentligen med ytterbågen? Det skall ju inte dra in kall luft heller. Täta även ytterbågen och ha luftningshål i karmen?

Jag har ju betydligt modernare fönster än dig men på mina ser det ut så här:
Mellan innerbåge och karm ligger det 5-8mm ull-list. Mellan bågarna sitter det en 3mm linsnöre som tillåter visst luftbyte men inte fullt drag. Är en springa mellan ytterbågen och karmen där luften kan cirkulera.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Vad menar du, Frustrator, mina fönster är så moderna att de inte ens har blivit producerade! :)

Du kör alltså med den moderna uppfinningen kopplade fönster tolkar jag det som. Om man skulle översätta det till separat ytter- och innerbåge så har även (kommer att ha) mina fönster springor mellan ytterbåge och karm, men det går inte att ha 3mm linsnöre mellan ytter- och innerbåge som du har.

Man kan ju köra helt utan tätning för ytterbåge, men det jag är lite rädd för är att det blir lite väl mycket inblås då, om inte bågen sitter tight mot karmfalsens lilla kant mot insida.

Skall man ändå satsa på ett tight mått på karmens fals för ytterbåge (d.v.s. 30mm fals för 30mm tjock båge) eller skall man ge ett par mm spel vilket gör att man kan lägga in en "lagom" tätning som motsvarar ditt 3mm linsnöre? Eller täta ordentligt och göra separata ventilationshål i karmen för möjlighet till mer kontrollerad ventilation (fast det går lite mot traditionen)?

Mina 3mm linsnöre blir ca 1mm tjockt när man klämmer igen fönsterna, som är kopplade japp.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag hade nog avvaktat med att hyvla en smyg i bottenstycket. Dels är det svårt att komma till, dels så kommer du antingen bara att kunna ta på mitten, eller (om du går på med tex stämjärn hela vägen ut) så kommer du att exponera ändträ i sidorna på bottenstycket, vilket jag skulle säga är ett större problem.
Det går att justera falsen i en ihopsatt karm med en simshyvel.
Hand håller en simshyvel som används för att justera en träkarm, med spån och träbitar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inmatningssulan är bara någon cm lång. Den går att plocka bort helt och då går det att hyvla ända in i ett hörn. Jag brukar sällan göra så. Jag börjar med att hugga ur hörnen till rätt djup med ett stämjärn. Sedan har jag något att gå efter när jag hyvlar resten ;).
Den lilla bullnose planern (som det heter over there) är lite av en favorit.

Mvh Findus

PS.Jag kan ha missförstått problemet. Om man hyvlar upp falsdjupet någon mm för att få plats med större tätlist (läs någon alls) exponeras inget ändträ. Måste hela falsen hyvlas för att bågen skall passa in är det en annan sak. DS

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Nu när vi är inne på tätning, en sak jag gått och grunnat på är hur man bäst får till luftombytet i utrymmet mellan ytter- och innerbåge för att undvika kondens.

Innerbågen skall vara tätad, men hur gör man egentligen med ytterbågen? Det skall ju inte dra in kall luft heller. Täta även ytterbågen och ha luftningshål i karmen?
Mina fönster ser likadana ut som de du nu ska göra. Ytterbågarna ska ju vara otäta för att du ska få luften att cirkulera. Mina ytterbågar är från 1850-1900 nångång och insatta i en ny karm med nya innanfönster. De har samma beslag som dina. Snickaren som gjorde dessa satte bara in dem på plats och det funkar utmärkt. Innanfönstren har jag tätat med ull lister som jag häftat dit. Ingen kondens överhuvudtaget. Tror inte du ska mixtra med tätningar och lufthål i karmen, sätt dem bara på plats då det ska vara otätt.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Findus: (min citering blir skum o din text försvann)

Lite missförstånd var det nog. Vad jag talade om var att hyvla fram en sluttande vinkel på falsen (kallas åtminstone häromkring för en smyg/smygad fals). Detta enbart i understycket (normalt sett har vi smygade falser även i sidostyckena fast det behövs inte för enkelbågar, speciellt om bågen inte är väldigt smal - smygen behövs på kopplade bågar för att de inte ska ta in när man öppnar/stänger.). Om man på en karm för enkelbåge hyvlar smyg i efterhand kommer man att få en triangel med blottat ändträ (på understycket) i varje sida. Längst ner, verkligen inget jag rekommenderar.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Ozean, är då din karms ytterfals lika djup som ytterbågens tjocklek? Och djupet för karmens innerfals är innerbågens tjocklek plus 2-3mm för tätningen?

Ozean, är då din karms ytterfals lika djup som ytterbågens tjocklek? Och djupet för karmens innerfals är innerbågens tjocklek plus 2-3mm för tätningen?
Jag är inte hemma just nu. Ska mäta när jag kommer hem till helgen igen.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Nu har jag mätt och den är lika djup som ytterbågarna. Innerbågarna ser ut som på bilden.
Vy genom öppet fönster som visar innerbågarna lika djupa som ytterbågarna på en altan.
Skapa konto

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Tack så hemskt mycket Ozean! Det finns inte falser för innerbågarna på karmens sidostycken heller? Hur sitter innerbågarna mot sidostyckena, och är de med gångjärn?

Tack så hemskt mycket Ozean! Det finns inte falser för innerbågarna på karmens sidostycken heller? Hur sitter innerbågarna mot sidostyckena, och är de med gångjärn?
Jag har gångjärn med lös sprint

Gångjärn med uttagen sprint på en vit fönsterkarm, utomhusvy synlig genom fönstret.
Skapa konto
Fönstergångjärn på vitmålad träkarm med en synlig lös sprint och öppen fönsterlucka.
Skapa konto

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Aha! En sista nyfiken i en strut-fråga - hur djup är den falsen jämfört med innerbågens tjocklek?

Aha! En sista nyfiken i en strut-fråga - hur djup är den falsen jämfört med innerbågens tjocklek?
Det skiljer 2 mm. Bågen är 26 och falsdjupet 28.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.