Fick tyvärr inte ut den där metallbiten ur främre fästet.. Fick en idé om att man annars kan limma fast med epoxy, tänk infill-typ. Stålet ser inte så mycket ut för världen men går att få riktigt skärpt.
Men för satan; det är ju ett E A Bergstål! Bättre än så finns inte.
Hmm, ser det. Ska prova att borra ur, dremel etc och se om jag har bättre lycka.
Tack
Mycket intressant och lärorik tråd. Tack till Katten, men även tack till er som svarar. Man lär sig massor av er, och gör att man känner sig mer och mer säker att man själv skulle klara av det.
Jag som gillar att bläddra i böcker osv, någon som har något lektyrtips om man vill förkovra sig i ämnet mer.
Kan bara hålla med Octavianus, verkligen en lärorik tråd som jag kommer ha mycket nytta av. Lärorikt när du lägger upp misstag och tar dig tid att dokumentera allt, applåder! Ser fram emot att tråden lever vidare och får se dina kommande fönster med spröjs, efter dina gamla förlagor
Även applåder till alla proffs som svarar i tråden, så kul att läsa.
Tack, Octavianus och ozean för de fina orden! ozean, kul att du gillar mina misstag! Att skriva om dessa var medvetet eftersom jag tror att det dels kan få någon att undvika samma misstag, dels kan det bara vara skönt att se att misstag händer men att det bara är att fortsätta jobba - det brukar bli ok till slut i alla fall.
Jag vill också passa på att tacka alla som läst, hejat och deltagit med sin kunskap i tråden! Speciellt tack går till Daniel och heimlaga och andra för att så frikostigt dela med sig av sin enorma kunskap! Óch rörd är jag över Frustrators, nanowires och Rönnis hyvelengagemang! Också tack till alla som kontaktat mig personligen för att delge tips, diskutera eller fråga om något.
Aldrig kunde jag tro att det skulle bli en så omfattande och engagerande tråd när jag startade den i maj i år! Jag hoppas den kan inspirera några till att prova på att göra sina egna fönster det är svårare än man tror! Skämt åsido, kan jag göra det så kan de flesta göra det, om man har vilja, tid och möjlighet. Jag har själv lärt mig oändligt mycket av tråden!
Grovdimensionerade karmbitar som en start till två hemmasnickrade kompletta tvåluftsfönster med spröjs och lös innerbåge väntar nu i snickeriet, så jag lär fortsätta uppdatera tråden ibland med något inlägg eller två. Själv är jag nyfiken på hur jag kan snabba upp arbetet samt bli bättre i enskilda moment och få snyggare resultat. Speciellt den manuella karmfogningen sticker ut när det gäller tidsåtgång; det gick åt ett antal timmar för att såga, stämjärna och - den värsta tidstjuven av alla - passa ihop karmbitarna. Problemet här är att man inte kan tjäna tid genom att göra många på en gång, som man kan i maskinella moment. Men lite nyligen inköpa leksaker kanske kan hjälpa till lite
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
...och så skall jag eventuellt prova ut lite nya maskinbaserade idéer. Oavsett så blir förhoppningsvis hela resultatet bättre, och snabbheten ökar, för de kommande fönsterna! Jag skall bara slutföra en husrenovering först...
Fortsätt gärna med inlägg här i tråden och kontakta mig för fler tips, frågor och diskussioner!
Nu har jag funderat ett bra tag på hur man skulle kunna effektivisera fogningen av karmarna. Det var momentet som tog ojämförligt längst tid och var svårast att få bra. Det borde kunna gå att konstruera en jig som förenklar fogningen betydligt.
Jag skulle kunna använda min fräs eller Dominon (bordssågen undvek jag av olika skäl) . Nackdelen med vanlig fräsning är att man ofta får köra i omgångar, medan Dominon "fräser" på någon sekund och så är hålet klart. Så ansatsen är en jig för Dominon.
Det är det gråmarkerade träet i bilden nedan som skall bort:
Logga in
Skapa konto
Dominons maxdjup är 70mm, vilket borde räcka, då karmen är 50-55mm tjock. Idén är att "såga" ut bitarna med dominon vid de rödmarkerade ytorna:
Logga in
Skapa konto
För att vara effektiv är det optimalt om jiggen gör momenten repeterbara - en inställning, många fräsningar.
Den preliminära, förslagna jiggen består av tre delar och visas nedan. Alla kommentarer uppskattas! (här blir det en cliffhanger, då jag tyvärr måste rusa från datorn just nu... ).
På bilderna fräses två stycken karmstycken samtidigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stoppen behövs inte i det visade exemplet, utan används för slits-fräsningen. Fräsdjupet är inte kritiskt eftersom "botten" fräses separat. Om man vill kan man istället lägga karmstyckena ner, men då kan man inte köra flera samtidigt.
Det verkar som om alla blev mållösa av beundran över dessa fantastiska jiggar, så jag kör vidare på detta och börjar med att beställa hem lite Incra-pryttlar!
Är det istället så att ni inte har velat skämma ut mig offentligt genom att påpeka hur kassa eller obegripliga de är, så kan ni kanske pm:a mig så kan jag be moderatorn att diskret plocka bort inläggen!
Skämt åsido, det skall bli spännande och se om detta fungerar eller ej...
Jag är i samma tankar som dig. Dock så har jag ingen Domino så jag använder bordssågen så långt det går och tar sedan resten med japansåg och stämjärn. När du väl fått till dem där jiggarna så bör du få väldigt fina och exakta passningar så jag ser fram emot att se resultatet!
Men för satan; det är ju ett E A Bergstål! Bättre än så finns inte.
Hmm, ser det. Ska prova att borra ur, dremel etc och se om jag har bättre lycka.
Tack
Lite dåligt samvete över att inte fått till detta ännu...☺️
Men det är tanken som räknas... Verkar det vara görligt? Nu när jag läst in mig på hyvlar och börjat hyvla så förstår jag i alla fall vad en nummer 3 är!
Tack! Jiggen behöver ju bara byggas en gång, sedan kommer tiden för varje fogning att minska dramatiskt till ett par minuter, och fönsterkarmar kommer att kunna produceras på löpande band! Nåja, kanske inte, men jiggen är på gång. Får se om den hamnar i snickeriet eller i återvinningen...