Hej!
Nu behöver jag lite input gällande mitt projekt nästa vår.
Altanbygge i anslutning till ett uterum.
Altanens storlek blir ca: 52kvm, 28x120 trall
10st plintar enligt skiss
På grund av att jag kommer ligga nära marknivå, och att gräva ur är inget alternativ, tänkte jag lägga trallen på bärlinorna enligt bifogad skiss.
Vad tror ni jag behöver dimensionera med enligt skiss, räcker det med 45x145?
Visa bilaga Project_12.pdf
Ps Jag har kollat spännvidstabeller, men dem blev jag inte klokare på då de främst är avsedda för bärlinor och golvreglar ihop, och utan kottlingar…? ds
Nu behöver jag lite input gällande mitt projekt nästa vår.
Altanbygge i anslutning till ett uterum.
Altanens storlek blir ca: 52kvm, 28x120 trall
10st plintar enligt skiss
På grund av att jag kommer ligga nära marknivå, och att gräva ur är inget alternativ, tänkte jag lägga trallen på bärlinorna enligt bifogad skiss.
Vad tror ni jag behöver dimensionera med enligt skiss, räcker det med 45x145?
Visa bilaga Project_12.pdf
Ps Jag har kollat spännvidstabeller, men dem blev jag inte klokare på då de främst är avsedda för bärlinor och golvreglar ihop, och utan kottlingar…? ds
- Nu har jag inte spännviddstabellen framför mig men jag har för mig att 45x145 får ha max 1800 mellan plintarna.
- Du verkar ha ett överhäng på ca 600 mm. Verkar för mycket i mina ögon.
- 52m2 kräver minst 470 lm trall, det ger ca 10% spill och kommer man undan med mindre än så har man gjort det j---igt bra. Dessutom ska du väl ha några brädor till inklädnad eller sånt.
- Du verkar ha ett överhäng på ca 600 mm. Verkar för mycket i mina ögon.
- 52m2 kräver minst 470 lm trall, det ger ca 10% spill och kommer man undan med mindre än så har man gjort det j---igt bra. Dessutom ska du väl ha några brädor till inklädnad eller sånt.
Det är sant, jag har specat den exakta åtgången på trall.vojma skrev:- Nu har jag inte spännviddstabellen framför mig men jag har för mig att 45x145 får ha max 1800 mellan plintarna.
- Du verkar ha ett överhäng på ca 600 mm. Verkar för mycket i mina ögon.
- 52m2 kräver minst 470 lm trall, det ger ca 10% spill och kommer man undan med mindre än så har man gjort det j---igt bra. Dessutom ska du väl ha några brädor till inklädnad eller sånt.
Jag kommer ta till lite när jag inhandlar virket.
Personligen tycker jag det är snyggare om trallen går åt samma håll, ev kan man bryta av med några trallbrädor på mitten för att man inte ska bli snurrig av att titta på.
Kottlingar o altaner... Ja använder dessa för att öka vridstyvheten tex om man fäster räcke i reglar, vet inte om det ökar hållfastigheten märkbart.
Kottlingar o altaner... Ja använder dessa för att öka vridstyvheten tex om man fäster räcke i reglar, vet inte om det ökar hållfastigheten märkbart.
Igentligen tycker jag det medNimajneb skrev:Personligen tycker jag det är snyggare om trallen går åt samma håll, ev kan man bryta av med några trallbrädor på mitten för att man inte ska bli snurrig av att titta på.
Kottlingar o altaner... Ja använder dessa för att öka vridstyvheten tex om man fäster räcke i reglar, vet inte om det ökar hållfastigheten märkbart.
Tanken var att slippa skarva.
jag kommer dock bryta med en fetare alt. smalare trallbräda vid övergången (om jag inte tänker om)
Tanken med kottlingarna är att fördela punktlast över flera reglar, men jag kanske tänker fel?
Redigerat:
Du kan fortfarande bryta av med ett par trallbrädor och sedan fortsätta i samma riktning, lösen dina skarvproblem.
Kottlingarna gör säker lite för punkttrycket men jag tror inte dom påverkar den vanliga tabellen så mycket.
Kottlingarna gör säker lite för punkttrycket men jag tror inte dom påverkar den vanliga tabellen så mycket.
Tänkte om lite baserat på föregående råd.
Jag lägger ner tanken om att slippa skarva samt lägger trallen åt samma håll.
Ökade även upp bärlinorna till 170x45
Vad tror ni?
Visa bilaga Project_12_rel_01.pdf
Jag lägger ner tanken om att slippa skarva samt lägger trallen åt samma håll.
Ökade även upp bärlinorna till 170x45
Vad tror ni?
Visa bilaga Project_12_rel_01.pdf
Visuellt klart bättre.
Har du möjlighet, simulera gärna med att även lägga trallen åt andra hållet och se hur det ser ut och hur det påverkar virkesåtgång på regelverket.
Känns fortfarande lite svajigt ute i kanterna, 80 cm överhäng är mycket, speciellt hörnen riskerar att få lite trampolineffekt. Ska du sätta räcke åxå?
Har du möjlighet, simulera gärna med att även lägga trallen åt andra hållet och se hur det ser ut och hur det påverkar virkesåtgång på regelverket.
Känns fortfarande lite svajigt ute i kanterna, 80 cm överhäng är mycket, speciellt hörnen riskerar att få lite trampolineffekt. Ska du sätta räcke åxå?
Ja, det blir nog inte så tokigt det heller!Nimajneb skrev:Visuellt klart bättre.
Har du möjlighet, simulera gärna med att även lägga trallen åt andra hållet och se hur det ser ut och hur det påverkar virkesåtgång på regelverket.
Känns fortfarande lite svajigt ute i kanterna, 80 cm överhäng är mycket, speciellt hörnen riskerar att få lite trampolineffekt. Ska du sätta räcke åxå?
Beträffande svajigheten, kanske några extra plintar...?
Jag ska kolla senare villken skillnad detta koncept gör metermässigt på reglarna.
Har inte funderat på räcke, men liknande estwings räcke skulle vara smutt!
Visa bilaga Project_12_rel_02.pdf
Redigerat:
Jag har själv lagt det som ditt sista exempel, lite större ocn en stor pool mitt i åxå.
Jag antar att frisen skall sitta i ovankant åxå.
Nackdelen med det sista exemplet är att så långa trall längor blir jobbiga att titta på och med tiden då virket rör sig lite kan det bli lite vågigt. Jag la en brytning mitt i med två trallbrädor, blev liksom två avdelningar av altanen där vi i ena delen har solstolar etc och i andra delen bord o grill osv.
Om du tänker bygga räcke i framtiden så råder jag dig att redan nu tänka till hur det skall fästas, det blir lätt svajigt annars när du har så lång sträcka samt stort överhäng.
Fler plintar eller ej beror nog på vad spännviddstabellen säger. Betr överhänget så har jag inte mer än 30-40cm, men detta har säkert dom mer rutinerade altanbyggarna bättre koll på.
Jag antar att frisen skall sitta i ovankant åxå.
Nackdelen med det sista exemplet är att så långa trall längor blir jobbiga att titta på och med tiden då virket rör sig lite kan det bli lite vågigt. Jag la en brytning mitt i med två trallbrädor, blev liksom två avdelningar av altanen där vi i ena delen har solstolar etc och i andra delen bord o grill osv.
Om du tänker bygga räcke i framtiden så råder jag dig att redan nu tänka till hur det skall fästas, det blir lätt svajigt annars när du har så lång sträcka samt stort överhäng.
Fler plintar eller ej beror nog på vad spännviddstabellen säger. Betr överhänget så har jag inte mer än 30-40cm, men detta har säkert dom mer rutinerade altanbyggarna bättre koll på.