Kapar en hel del virke (reglar, läkt, panel) där jag hela tiden får manuellt räkna ut vilka bitar som ska kapas från rätt planka/regel/etc för att minimera spillet. Men borde det inte finnas ett program som kan räkna ut detta? Eller någon funktion i Excel?

Bara mata in alla mått man har och vilka summor man vill nå?

Polyene skrev:
Du kan ju titta här:
[länk]
Kanon när man har ett flertal plankor av samma dimension, vilket man ju ofta har. Och vilket jag hade tidigare under dagen när jag löste det manuellt med Excel.
Nu när jag har flera olika längder på plankor och vill använda dem alla fungerande det sämre.

Men för det mesta lär det fungera alldeles utmärkt, tack för länken.

T
För att det ska kunna lösas prgrammatiskt måste du nog i så fall kunna ange exakt alla bitar du ska kapa från början och sen varje brädas/regels/läkts längd (om du inte har enhetliga längder) och efter det måste programmet börja testa alla möjliga kombinationer av bitar du ska ha mot varje enskild bräda/regel/läkt osv och sen räkna ut vilket som ger bästa utfallet.
Många kombinationer blir det...

När den beräkningen är klar(givet att det är ett lite större projekt) kommer du med en normal "hemmadator" att ha hunnit bo länge i huset.

Det är iofs bara min kvalificerade gissning utan att ha grävt ner mig i problemet men med några års erfarenhet inom programvaruutveckling.

Jag gissar att du själv kommer att göra den uppskattningen snabbare och med godtagbart resultat än en dator kommer att kunna ge dig.

Om du ritar upp projektet i Sketchup så bör du kunna använda Cutlist.
Men känns lite som överkurs för detta. Är inne på Testarns åsikt om att det är för komplicerat för nyttan.

Testarn skrev:
För att det ska kunna lösas prgrammatiskt måste du nog i så fall kunna ange exakt alla bitar du ska kapa från början och sen varje brädas/regels/läkts längd (om du inte har enhetliga längder) och efter det måste programmet börja testa alla möjliga kombinationer av bitar du ska ha mot varje enskild bräda/regel/läkt osv och sen räkna ut vilket som ger bästa utfallet.
Många kombinationer blir det...

När den beräkningen är klar(givet att det är ett lite större projekt) kommer du med en normal "hemmadator" att ha hunnit bo länge i huset.

Det är iofs bara min kvalificerade gissning utan att ha grävt ner mig i problemet men med några års erfarenhet inom programvaruutveckling.

Jag gissar att du själv kommer att göra den uppskattningen snabbare och med godtagbart resultat än en dator kommer att kunna ge dig.
Skulle nog säga att det ostört sett inte skulle ta någon tid alls att beräkna, inte ens med en mobiltelefonskapacitet i dagens läge. Men att skriva det skulle nog ta en liten stund. Nästa så man måste prova.

Det är ju i stort sett löst med programmet i länken ovan. Bara det att man behöver skriva in antalet bitar av de olika längderna.

S
blir lite väl mycket beräknar vilket är tid som skulle behövas på byggnation/renoveringen.
mycket av virke går till konstruktion ändå. klossar på 10-150mm blir det ju

Pröva appen Stockwood ( finns gratis på AppStore och Google Play) . Där kan man lägga in upp till 24 olika kaplängder, upp till 3m längd och få kaplängderna anpassade till de lagerlängder som levarantören erbjuder. Spillet med denna beräkning blir ofta under 5 %. Det är nog den bästa optimeringen man kan nå för tillfället

Har sett erbjudanden om optimeringsprogram många gånger. De har kostat pengar och har inte varit bättre än den enklaste metoden.

Jag är snickare och har från början lärt mig att göra kapnota. En sådan är en lista på alla detaljer i projektet som skall tas fram. Om listan görs i excel. Då kan den sorteras så att alla reglar av en viss dimension grupperas från de längsta till de kortaste.

Det virke som skall användas längdsorteras om det är fallande längder.

Därefter börjar du från de längsta. Kapar till från den kortaste regeln som räcker. Är det inte exakt rätt går du förbi tills frånkapet räcker till någon av de bitar som är längre ner i listan. Därmed är det troligt att inget spill blir längre än de snuttar du ändå vill kapa bort för att slippa ändsprickor.

Erfarenhetsmässigt i projekt med många varierande längder på bitar (typ hela hus) så blir det ungefär 2-3% spill utöver sådant jag ändå vill kapa bort (se ovan om ändsprickor).

Om projektet är tusen lika långa pinnar och allt virke har samma längd. Då finns det inget som ett optimeringsprogram kan göra bättre.
Finns annan tänkbar systematik som kan öka spillet. Typ att ingen bit är kortare än ett visst mått. Inget som optimeringsprogram kan göra åt det heller.

Mvh Findus

PS. Det tar samma tid att upprätta kapnota och sortera virket som det tar att lägga in alla uppgifter som ett optimeringsprogram behöver. Metoden ovan får samma eller bättre resultat. DS.

PPS. Att räkna med typ 10% spill är acceptabelt. Behöver man handla 50 skivor av någon särskild sort till en inredning. Då betyder 3% spill istället för 10 att det förhoppningsvis blir 3 hela skivor över när jobbet är klart.
Hur som helst så kan en anställd som grovsågar lätt slösa bort mer än så bara på sågmån. Räkna lite på det. Det är omvälvande. DS.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 skrev:
Idag stod alla stjärnor och planeter rätt. Så då lade jag en timme på att riva de gamla garderobsstommarna i det tidigare lönnrummet.
Knackade lite på putsen på den uppmurade rökkanalen och den verkar inte allt för avancerad att knacka ner.
Tror du postat i fel tråd.

Sorry har raderat nu. Måste scrollat för långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.