gavagai skrev:
Jag har klickat edit component, men hur gör jag efter det? Jag tycker inte att jag får fram möjligheten att ändra storlek på ett visst mått.
Jo, nu lyckades jag nog. Tack! Men den andra frågan (med bilden) kvarstår.
 
gavagai skrev:
Och så har jag ännu en fråga. När jag flyttar en component i vanliga fall, så klickar jag i ett hörn och drar den till ett hörn på en annan component, så "klickar den i" precis, men jag lyckas inte placera en component så att säga mitt på en annan component. Anta att jag i bilden nedan vill ha in regeln (som ser ut att vara för stor men inte är det) 65 cm (eller annat specificerat mått) från vänstra kanten av det som ser ut som ett upp-och-ner-vänt bord. Hur placerar jag den där? Och jag är verkligen enormt tacksam för all hjälp jag får här. :thumbup:

[bild]
Jag lyckades genom att först placera den i ett hörn och sedan flytta ut den ett visst antal cm åt höger (genom att skriva i "measurement boxen". Kanske är så man får göra.
 
Enklast är att först dra ett nytt sträck från insidan av hörnet och så långt ut du vill ha den. Sen när du flyttar regeln så fäster du den mot änden på det nya strecket.
 
Så där ja! Nu är (det preliminära) loftet ritat. Tack alla för hjälpen! :)

loft5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
loft4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar finns folk med koll i denna tråd så jag snor lite plats om det är Ok?

Ponera att jag vill byta fasad och fönster på mitt hus, jag tänker också bygga en altan.

Jag vill kunna rita upp detta så jag kan bestämma storlek på fönster, liggande/stående panel, storlek på altan mm.

Går detta i sketch-up och om det går, är det möjligt för någon som är kass på datorer att lyckas?
 
ImageUploadedByByggahus.se1388945723.557273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Menar liknande detta.
Bilden hederligt stulen från google och hoppas det är ok att använda här.
 
Jag gjorde detta åt en kund. Det går att ta foton och från dessa måla om fasad, fönster. Blir helt okej.

Det enda man gör är att skapa material med foton man tagit och målar väggen med.
 
JKrister skrev:
Jag gjorde detta åt en kund. Det går att ta foton och från dessa måla om fasad, fönster. Blir helt okej.

Det enda man gör är att skapa material med foton man tagit och målar väggen med.
Vad får man betala för sådant?

Det behöver inte vara så detaljerat som på ett foto.
Vill bara slippa sitta med papper och penna för att kunna se proportionerna.
 
När jag jobbat har det varit timdebitering. Skulle tro att du hittar ngn för 250-350 /h. Beroende på omfattning går det inte mer än en timme eller två
 
JKrister skrev:
När jag jobbat har det varit timdebitering. Skulle tro att du hittar ngn för 250-350 /h. Beroende på omfattning går det inte mer än en timme eller två
Går det så fort??!
Det är ju ungefär lika lång tid det tar för mig att starta datorn :-)
 
hantverkare1 skrev:
Går det så fort??!
Det är ju ungefär lika lång tid det tar för mig att starta datorn :-)
Du har fått ett pm.
Har gjort en väldigt snabbjobb på en kvart till en kompis som ville sätta igen sin garageport.
Har inget intresse i att sälja tjänster vi forumet.
t. richard2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar som det gått vägen för dig gavagai, men det finns flera olika tekniker för att flytta objekt. Att få centrum mot centrum brukar jag antingen flytta till ett hörn och sedan, som du nu gjorde(?), flytta in ett känt mått genom att ange en numeriskt tal. Ofta kan man dock först dra från mitten (av tex en linje på objektet man vill flytta) till mitten av en linje på objektet man vill flytta till.

Brukar ganska ofta använda stödlinjer (använd "gradverktyget"/proactor om jag kommer ihåg rätt). Väldigt bra när man skapar/flyttar/vrider objekt. Kan med fördel skapas på eget lager som man senare döljer.

Brukar i princip alltid rita mina projekt i Sketchup - inklusive altan, altanräcke - som sista frågan delvis gällde. Inget vanligt 3D program men otroligt bra för enklare projekt.
 
Ytterligare tips är att lära sig de mest vanliga knappar som gäller för olika verktyg. Tror tex det är O för att rotera kameravinkel, M för att flytta osv

Sedan använder jag piltangenterna för att låsa vilken axel jag vill flytta objekt.

Finns mycket - kolla/googla på deras tutorials också.
 
Eftersom jag fått så mycket bra hjälp här så kanske någon av er har lust att titta på mitt senaste loft-förslag, som jag ritat i SketchUp. Jag tar tacksamt emot alla synpunkter på om det skulle vara vettigt att bygga ett sådant eller hur man skulle kunna förbättra det. En länk till SketchUp-filen finns i den här trådstarten: http://tinyurl.com/oe2q8gq
 
JKrister skrev:
Du har fått ett pm.
Har gjort en väldigt snabbjobb på en kvart till en kompis som ville sätta igen sin garageport.
Har inget intresse i att sälja tjänster vi forumet.
t.[bild]


hur har du gjort de?

är det svårt? vill prova lite olika fasader på mitt hus....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.