16 943 läst ·
29 svar
17k läst
29 svar
Program för att rita enkel 3d-ritning?
Jag lyckades genom att först placera den i ett hörn och sedan flytta ut den ett visst antal cm åt höger (genom att skriva i "measurement boxen". Kanske är så man får göra.gavagai skrev:Och så har jag ännu en fråga. När jag flyttar en component i vanliga fall, så klickar jag i ett hörn och drar den till ett hörn på en annan component, så "klickar den i" precis, men jag lyckas inte placera en component så att säga mitt på en annan component. Anta att jag i bilden nedan vill ha in regeln (som ser ut att vara för stor men inte är det) 65 cm (eller annat specificerat mått) från vänstra kanten av det som ser ut som ett upp-och-ner-vänt bord. Hur placerar jag den där? Och jag är verkligen enormt tacksam för all hjälp jag får här.
[bild]
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det verkar finns folk med koll i denna tråd så jag snor lite plats om det är Ok?
Ponera att jag vill byta fasad och fönster på mitt hus, jag tänker också bygga en altan.
Jag vill kunna rita upp detta så jag kan bestämma storlek på fönster, liggande/stående panel, storlek på altan mm.
Går detta i sketch-up och om det går, är det möjligt för någon som är kass på datorer att lyckas?
Ponera att jag vill byta fasad och fönster på mitt hus, jag tänker också bygga en altan.
Jag vill kunna rita upp detta så jag kan bestämma storlek på fönster, liggande/stående panel, storlek på altan mm.
Går detta i sketch-up och om det går, är det möjligt för någon som är kass på datorer att lyckas?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vad får man betala för sådant?JKrister skrev:
Det behöver inte vara så detaljerat som på ett foto.
Vill bara slippa sitta med papper och penna för att kunna se proportionerna.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Verkar som det gått vägen för dig gavagai, men det finns flera olika tekniker för att flytta objekt. Att få centrum mot centrum brukar jag antingen flytta till ett hörn och sedan, som du nu gjorde(?), flytta in ett känt mått genom att ange en numeriskt tal. Ofta kan man dock först dra från mitten (av tex en linje på objektet man vill flytta) till mitten av en linje på objektet man vill flytta till.
Brukar ganska ofta använda stödlinjer (använd "gradverktyget"/proactor om jag kommer ihåg rätt). Väldigt bra när man skapar/flyttar/vrider objekt. Kan med fördel skapas på eget lager som man senare döljer.
Brukar i princip alltid rita mina projekt i Sketchup - inklusive altan, altanräcke - som sista frågan delvis gällde. Inget vanligt 3D program men otroligt bra för enklare projekt.
Brukar ganska ofta använda stödlinjer (använd "gradverktyget"/proactor om jag kommer ihåg rätt). Väldigt bra när man skapar/flyttar/vrider objekt. Kan med fördel skapas på eget lager som man senare döljer.
Brukar i princip alltid rita mina projekt i Sketchup - inklusive altan, altanräcke - som sista frågan delvis gällde. Inget vanligt 3D program men otroligt bra för enklare projekt.
Ytterligare tips är att lära sig de mest vanliga knappar som gäller för olika verktyg. Tror tex det är O för att rotera kameravinkel, M för att flytta osv
Sedan använder jag piltangenterna för att låsa vilken axel jag vill flytta objekt.
Finns mycket - kolla/googla på deras tutorials också.
Sedan använder jag piltangenterna för att låsa vilken axel jag vill flytta objekt.
Finns mycket - kolla/googla på deras tutorials också.
Eftersom jag fått så mycket bra hjälp här så kanske någon av er har lust att titta på mitt senaste loft-förslag, som jag ritat i SketchUp. Jag tar tacksamt emot alla synpunkter på om det skulle vara vettigt att bygga ett sådant eller hur man skulle kunna förbättra det. En länk till SketchUp-filen finns i den här trådstarten: http://tinyurl.com/oe2q8gq
Klicka här för att svara



