AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur kan du inte gilla Linq. Mycker mer läsbar kod :D
Om man inte förstår vad en variabel har för datatyp eller att det är relevant för att förstå koden så behöver koden skrivas om för att vara mer läsbar.
Likadant med kommentarer, behöver koden kommentarer så bör den skrias om så den är mer förstålig. Nu skrev jag två kommentarer ovan för detta är inte produktionskod utan en snabb snippet jag skrev.

Om nan måste skriva en kommentar så ska det vara varför man gjorde en viss grej inte hur. Hur är koden.
Efter detta släpper jag det, har inget med bostadsköp att göra, men håller med till 100%, behöver man kommentera är inte koden bra, undantag finns så klart, när man vet med sig att detta är inte det bästa men det funkar. Hatar dessa men det händer. Tyvärr använder våra nya programmerare kommentarer till förbannelse och överdriver allt för att göra det "lättläst". Vilket gör att det går inte att läsa. Keep it simple men inte överdrivet åt andra hållet heller. En rad på 100 tkn som gör allt möjligt är ju kort och koncis men obegriplig att förstå vad den gör.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Skickade för övrigt koden genom bing (chat gpt / openai) och den missade både uppskjuten vinst och jag glömt dra bort försäljningskostnaden från ingående kapitalet.

Man kan verkligen inte lita på ai

H hempularen skrev:
Du får kanske förklara lite hur du tänker (saknar kommentarer i koden).

tax, där bör du väl göra avdrag för lagfartsavgifter som du betalade när du köpte.

Vad har pantbrev och lagfart med moneyFromOldEstate att göra? Borde väl läggas till remainingToPay?
Gjorde som du sade med lagfart och pantbrev men kom då på varför jag gjorde som jag gjorde för då kan jag se hur mycket pengar som blir kvar och hur mycket jag måste tillskjuta. Får komma på bättre namn på variabeln istället 😀

Gäller att inte lita för mycket på sina program...

Min son köpte ny lägenhet för ett tag sedan. Han hade tillträde en vecka innan han släppte sin förra lägenhet och behövde alltså dels låna till en del av kontantinsatsen tillfälligt och även ett brygglån.

På kvällen innan tillträdet kom det ett mail från banken att det saknades medel i likvidberäkningen. Hans handläggare på banken hade missat att handpenningslånet får man bara ha fram till tillträde, så brygglånet borde täcka även den summan. Det var ca 200 000 som saknades inför tillträdet som skulle vara kl 09 dagen efter. Han fick tag i bankens telefon kundservice som har öppet 24/7, men telefontjänsten kunde inte göra något på natten, bankens huvudkontor i city öppnar kl 08, även om de inte släpper in kunder förrän vid 9. Så han fick mailkontakt med sin handläggare kl 08, och han stod då redan utanför bankens kontor, blev insläppt via en bakdörr ocjh kunde skriva på det nya brygglånet typ 08.10, och sedan direkt åka till mäklarens kontor för att avsluta affären.

Men det var nervöst. När jag hörde att det höll på att lösa sig, var jag lite orolig över om handläggaren skulle kunna fixa det själv så tidigt på morgonen, typ att det måste godkännas av någon chef som kommer in senare.

Jag var på gång att skicka över pengar, råkade ha en större summa kontant på mitt konto till en stor betalning ca 3 dagar senare. Men var orolig att min överföring inte skulle synas på hans konto förrän minst ett dygn senare.

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skickade för övrigt koden genom bing (chat gpt / openai) och den missade både uppskjuten vinst och jag glömt dra bort försäljningskostnaden från ingående kapitalet.

Man kan verkligen inte lita på ai
chatGPT är ju verkligen usel att svara på nåt. Brukar roa mig ibland på kvällarna i soffan med att diskutera diverse , ofta får man rätt roliga svar, men oroväckande ofta direkta felaktigheter. Borde jag inte ha nåt bättre liv, jo, men sambon ligger och sover i soffan och jag har inget bättre för mig annat än att glo på TV:n med 1000 streamingtjänster men inget jag vill se.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Gäller att inte lita för mycket på sina program...

Min son köpte ny lägenhet för ett tag sedan. Han hade tillträde en vecka innan han släppte sin förra lägenhet och behövde alltså dels låna till en del av kontantinsatsen tillfälligt och även ett brygglån.

På kvällen innan tillträdet kom det ett mail från banken att det saknades medel i likvidberäkningen. Hans handläggare på banken hade missat att handpenningslånet får man bara ha fram till tillträde, så brygglånet borde täcka även den summan. Det var ca 200 000 som saknades inför tillträdet som skulle vara kl 09 dagen efter. Han fick tag i bankens telefon kundservice som har öppet 24/7, men telefontjänsten kunde inte göra något på natten, bankens huvudkontor i city öppnar kl 08, även om de inte släpper in kunder förrän vid 9. Så han fick mailkontakt med sin handläggare kl 08, och han stod då redan utanför bankens kontor, blev insläppt via en bakdörr ocjh kunde skriva på det nya brygglånet typ 08.10, och sedan direkt åka till mäklarens kontor för att avsluta affären.

Men det var nervöst. När jag hörde att det höll på att lösa sig, var jag lite orolig över om handläggaren skulle kunna fixa det själv så tidigt på morgonen, typ att det måste godkännas av någon chef som kommer in senare.

Jag var på gång att skicka över pengar, råkade ha en större summa kontant på mitt konto till en stor betalning ca 3 dagar senare. Men var orolig att min överföring inte skulle synas på hans konto förrän minst ett dygn senare.
vi verkar landa under 50% belåning så det ska nog lösa sig :D
Men håller med. Måste både dubbel, trippel och kvadrupel kolla uträkningen :P Men ska heller aldrig ta för mycekt av sina besparningar in i nya boendet. Måste ha bra buffert.

Sonen var övertygad om att han hade järnkoll. Men svårt att som privatperson fatta att handpenningslånet måste omvandlass till mer brygglån. Båda var ju bara tillfälliga för en vecka. Mer upprörande att inte bankmannen visste det. Han är ju kanppast den första som får ett brygglån vid bostadsbyte.

H hempularen skrev:
Sonen var övertygad om att han hade järnkoll. Men svårt att som privatperson fatta att handpenningslånet måste omvandlass till mer brygglån. Båda var ju bara tillfälliga för en vecka. Mer upprörande att inte bankmannen visste det. Han är ju kanppast den första som får ett brygglån vid bostadsbyte.
Enklare i mitt fall. Inga brygglån osv. Mer orolig för jag gjort något annat fel eller missat någon kostnad eller avdrag

C
H hempularen skrev:
På kvällen innan tillträdet kom det ett mail från banken att det saknades medel i likvidberäkningen. Hans handläggare på banken hade missat att handpenningslånet får man bara ha fram till tillträde
Svettigt... Jag råkade ut en gång för att banken helt enkelt förde över för lite pengar till säljaren mot vad som stod i likvidavräkningen. Nu var det bara 5 000 kr, så vi löste det med ett skratt och en vanlig överföring. Men kontentan är att det inte alltid blir rätt när banken skall göra något heller.

Mer på ämnet kan jag tipsa om att det finns kalkylprogram. T.ex. Excel om man gillar microsoft. 😉

C cpalm skrev:
Mer på ämnet kan jag tipsa om att det finns kalkylprogram. T.ex. Excel om man gillar microsoft. 😉
Sådant är för ekonomer.. urk

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hur hanterar du uppskov?
Eventuell vinst som du använder vid nytt köp behöver du betala vinstskatt på samt uppskovsränta.

L Loxxx skrev:
Hur hanterar du uppskov?
Eventuell vinst som du använder vid nytt köp behöver du betala vinstskatt på samt uppskovsränta.
Relevant kod nedan

var saleCosts = <insert>m;
var postponedAmount = 3000000m; var improvementCosts = <insert>m;

var tax = (soldFor - purchasePriceOld - saleCosts - improvementCosts-postponedAmount) * 0.22m;

Edit: uppskovsräntan är borttagen. Men lär återvända när rövhattarna är tillbaka vid makten

• Gilla
Loxxx
  • Laddar…
Glömde ju återrapportera här. Banktjejen på SEB som administerade vår låneansökan var väldigt impad av hur exakt och korrekt vår egna utrräkning av lånet var :D

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.