I
hsd skrev:
Yepp
en solstorm kan orsaka en emp som ödelägger alla digitala minnen
men det stora problemet är att om x antal år så finns inga kort/usb läsare
hur många har kvar floppydiskläsare i dag
Jag har.:rolleyes:
Har ett tiotal diskar också. Blir svårt att bestämma sig för vilka 2 bilder jag ska spara på dem, om det ens är möjligt.

Redigerat av moderator:
I
Du menar att allt ska sparas i servrar hos operatörer på nätet. Just nu är det väl gratis eller billigt, men ser en fara att det kommer att kosta i framtiden. Kunderna ska bara vänjas vid att nyttja deras tjänster i stället för egen lagring.
Ungefär som bankerna. När jag började jobba fick man lönen kontant i kuvert, sen kom bankerna och ville man skulle ha lönekonto, därefter skulle man inte behöva hämta pengar på banken utan man fick checkhäfte som senare blev belagt med avgift så att vi skulle välja kort istället och hämta pengar i automat. Det sista är väl att man ska betala direkt med hjälp av internet, samtidigt ryktas det om negativ ränta, de ska alltså ha betalt för att de lånar mina pengar. Det gäller att skapa ett behov utan alternativ sen kan man göra hur som helst.
En sån där NAS skulle man kanske satsa på.

I
anders07 skrev:
Tråkigt... alltid surt när det händer. :(

För framtiden så skulle jag rekommendera att inte lita på ett SD kort, eller externa hårddiskar. Jag jobbar med IT och tyvärr så sjunker kvalitén pålagring ser vi tydligt på de billigare lagringslösningarna, just SD och Extern USB disk i de billigare segmenten.

Skaffa en on-line lagrings lösning. När du använt kameran och SD kortet så för över bilderna så snabbt som möjligt till datorn så de lagras till "molnet" (=online lagring).

Det finns många lösningar, för bilder t.ex. DropBox eller Google Drive. Microsoft har OneDrive. "Problemet" som jag ser det med dessa varianter är att de baseras på att lagra "filer" inte backups men de är rätt enkla att använda och rätt billiga.

Jag kör Crashplan på mina datorer ([länk]). För drygt 5 dollar i månaden har jag ALLT på mina 3 datorer lagrat på ett säkert sätt. Om någon disk ryker, intern eller extern vet jag att allt finns kvar i Crashplan och jag kan återställa därifrån när jag monterat en ny disk (eller köpt en ny extern disk).
Fördelen med en sådan "backup" lösning är att allt (man vill) åker iväg dit och då vet man att det är kvar. Jag behöver inte fundera om jag kom ihåg att kopiera in bilderna i "backup katalogen" eftersom alla kataloger på datorn backas upp... :)
Jag använder OneDrive till en del bilder, det var dit de förlorade skulle. Det finns ju alltid en svag länk.
Kanske hade det varit bättre att ha flera små SD än ett stort.

Det handlar väl nu om en digitalkamera antar jag, och då måste ju bilderna först hamna på ett minneskort innan man kan få in dem i nån molntjänst eller annat. Det är inte så många som har direkt internetuppkoppling från kameran.

Pajar då minneskortet på vägen från kamera till dator är det ju svårt att göra så mycket åt det.

hsd
ion skrev:
Du menar att allt ska sparas i servrar hos operatörer på nätet. Just nu är det väl gratis eller billigt, men ser en fara att det kommer att kosta i framtiden. Kunderna ska bara vänjas vid att nyttja deras tjänster i stället för egen lagring.
Ungefär som bankerna. När jag började jobba fick man lönen kontant i kuvert, sen kom bankerna och ville man skulle ha lönekonto, därefter skulle man inte behöva hämta pengar på banken utan man fick checkhäfte som senare blev belagt med avgift så att vi skulle välja kort istället och hämta pengar i automat. Det sista är väl att man ska betala direkt med hjälp av internet, samtidigt ryktas det om negativ ränta, de ska alltså ha betalt för att de lånar mina pengar. Det gäller att skapa ett behov utan alternativ sen kan man göra hur som helst.
En sån där NAS skulle man kanske satsa på.
jag menar inte att man ska lagra i molnet men den digitala världen är bräcklig
Hmmm jag funderar på en NAS men den bör stå skyddat med UPS, helst i skärmad miljö.....och så får man inte glömma den , alla digitala system utvecklas och gör de gamla omoderna med kommande lässvårigheter...........

hsd skrev:
jag menar inte att man ska lagra i molnet men den digitala världen är bräcklig
Hmmm jag funderar på en NAS men den bör stå skyddat med UPS, helst i skärmad miljö.....och så får man inte glömma den , alla digitala system utvecklas och gör de gamla omoderna med kommande lässvårigheter...........
Att skydda sin NAS från t.ex. brand kan ju vara bra men varför skulle den behöva ha en UPS?

hsd
Skydd mot störningar på elnätet samt kontrollerad avstängning vid strömavbrott

I
Det finns skrivare av alla de sorter, t o m 3D printers. Skulle det vara helt omöjligt att ta fram en microbildsprinter att lagra dokument och bilder fysiskt på?

hsd
Öhhh

I
hsd skrev:
Öhhh
Jo, jag vet.:o

Samtidigt tänker jag att tekniken är enkelriktad. Varför skulle man inte kunna gå tillbaka till en tidigare fungerande teknik och med nya metoder förbättra den? Det är inte så hemskt länge sedan viktiga saker fanns microfilmade.
Mina husritningar från kommunen var microfilmade och gjordes om till PDF , i höstas.

Redigerat av moderator:
hsd skrev:
Skydd mot störningar på elnätet samt kontrollerad avstängning vid strömavbrott
Fast många, faktiskt "alla", av de billigare UPSer som man skulle använda hemma har inte mycket avstörningsskydd. (De använder inte omformaren vid normaldrift, utan kopplas om när nätet fallerar). Så det måste man speciellt se upp med i så fall.

Sedan så är tumregeln att för varje fil man måste återställa från backup för att en disk kraschat, datorn fipplat till filsystemet pga hård eller mjukvarufel så måste man återställa tio för att någon/man/användaren har fipplat bort den manuellt (t ex genom att ta bort fel fil). Så det skall man ha i åtanke. Att ha sin "backup" lösning monterad/ansluten till sin dator hela tiden skall man därför vara försiktig med, eftersom risken då blir betydligt större att man tar bort eller påverkar grejjor man inte skulle. (Sagt av en som en gång på åttiotalet gjorde "rm x-jobb"... Kan skratta åt det nu, men då var det lättare att hålla sig för skratt... :))

ion skrev:
Jo, jag vet.:o

Samtidigt tänker jag att tekniken är enkelriktad. Varför skulle man inte kunna gå tillbaka till en tidigare fungerande teknik och med nya metoder förbättra den? Det är inte så hemskt länge sedan viktiga saker fanns microfilmade.
Mina husritningar från kommunen var microfilmade och gjordes om till PDF , i höstas.
Jo, fast det ligger en hemskt massa film av olika slag i våra arkiv och ruttnar också. Det är inte trivialt att lagra sådan heller så att den håller i decennier.

Generellt kan man säga att media av vilket slag det vara må, inte håller något vidare (både ur "bitröte"- och tekniskt perspektiv, dvs man måste ha kvar tekniken för att kunna läsa in dem igen, och den måste fungera). Men information som sådan, håller väldigt bra. Att kunna tolka gamla format har vi inte haft alls så stora problem med som man trodde vi skulle få på sjuttiotalet. Så att ha sina data på flera olika ställen i "moderna" digitala format har fungerat bra.

Att bara spara dem på minneskort/dvd-skiva/cd-skiva/extern hårddisk/zip-drive/diskett/QIC-24 band eller vad det vara må, inget vidare i längden.

lars_stefan_axelsson skrev:
Fast många, faktiskt "alla", av de billigare UPSer som man skulle använda hemma har inte mycket avstörningsskydd. (De använder inte omformaren vid normaldrift, utan kopplas om när nätet fallerar). Så det måste man speciellt se upp med i så fall.

Sedan så är tumregeln att för varje fil man måste återställa från backup för att en disk kraschat, datorn fipplat till filsystemet pga hård eller mjukvarufel så måste man återställa tio för att någon/man/användaren har fipplat bort den manuellt (t ex genom att ta bort fel fil). Så det skall man ha i åtanke. Att ha sin "backup" lösning monterad/ansluten till sin dator hela tiden skall man därför vara försiktig med, eftersom risken då blir betydligt större att man tar bort eller påverkar grejjor man inte skulle. (Sagt av en som en gång på åttiotalet gjorde "rm x-jobb"... Kan skratta åt det nu, men då var det lättare att hålla sig för skratt... :))
Det är ju av den orsaken jag är för online backup lösningar... Dels är alla lösningar du ställer hemma för backup knepigare att hantera ur ett 100% tillgänglighets perspektiv med tanke på ström, ev. brand etc. Dels "slits" diskarna i en NAS och du bör byta diskar vart tredje år enligt rekommendationer. Beroende på backuplösning och lagringsutrymme kan du få med versionshantering (=ändrade/raderade filer) men det sväljer enormt mycket utrymme att spara alla varianter och raderade filer.

Crashplan som jag använder uppdaterar automatiskt online lagringen så fort jag ändrar eller lägger till en fil på min dator. Crashplan sparar även de filer jag väljer att radera från min dator så även fast jag raderat filen kan jag få tillbaka den. Samma sak gäller ändrade filer, jag kan ta tillbaka gamla versioner på samma fil.
Nackdelen med Crashplan är ju förstås att du alltid måste ha Internet uppkoppling för att det ska fungera (men vem har inte det?) och att du väljer att lita på att företaget sköter sina servrar och diskar. En aspekt är ju förstås att du skickar upp alla dina filer till en molnlösning så de "delas" i "molnet". Dock är de hårt krypterade så ingen annan än du (och företaget förmodligen) kan läsa dem.
Mobilen kan man inte heller få i Crashplan (ännu) men de har utlovat en mobil app under året så man även kan få med sina filer från mobilen...

anders07 skrev:
[Crashplan]
Off-line i något "moln" är bra. En sak man skall kolla bara är tiden (och kostnaden) för att återställa. Om man får en diskkrasch och måste återställa allt så kan det ta en ohyggligt/orimligt lång tid beroende på hur mycket man backat. Så det är en bra grej att kolla.

hsd
Hur troligt är det att lösenoden INTE knäcks av hackare, i molnlagringstjänster

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.