14 164 läst ·
87 svar
14k läst
87 svar
Program att rädda data på SDkort ?
Kom just på att Adobes fotoprogram kan läsa raw filer. Kanke går att hämta hem med det
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Det handlar väl om att minneskortet fått filsystemtypen raw, beroende på att windows inte kan läsa vilket filsystem som gäller. Adobes rawstöd handlar om bildfiler i rawformat och det är nåt helt annat. Tyvärr.
Jag har använt ddrescue med stor framgång på kraschade diskar, men, liksom flera andra tips här ovan är det inte bara att klicka utan det är linuxbaserade kommandoradsverktyg. Bra guider finns på nätet, sen får man räkna med att det tar lång tid! Först att lära sig hur det funkar och sen göra själva återställningen. (jag lät en kraschad disk stå och tugga i en vecka, fick ut det mesta till slut!)
Jag har använt ddrescue med stor framgång på kraschade diskar, men, liksom flera andra tips här ovan är det inte bara att klicka utan det är linuxbaserade kommandoradsverktyg. Bra guider finns på nätet, sen får man räkna med att det tar lång tid! Först att lära sig hur det funkar och sen göra själva återställningen. (jag lät en kraschad disk stå och tugga i en vecka, fick ut det mesta till slut!)
Nej, tyvärr. Jag har trott att minneskort var den ultimata lösningen, har aldrig haft problem tidigare.wanegardh skrev:
Är minneskorten känsligare ju större och snabbare de blir? Från 16Mb till 32Gb har jag många, både som USB och SD, och som sagt aldrig haft problem. Nyttjar dem som permanenta lagringsplatser, får kanske tänka om.
Det var dumt gjort.;-)ion skrev:Nej, tyvärr. Jag har trott att minneskort var den ultimata lösningen, har aldrig haft problem tidigare.
Är minneskorten känsligare ju större och snabbare de blir? Från 16Mb till 32Gb har jag många, både som USB och SD, och som sagt aldrig haft problem. Nyttjar dem som permanenta lagringsplatser, får kanske tänka om.
Jo kanske det, men vad ska man lagra på då? Hårddiskar har jag haft flera som kraschat, DVD/CD har jag haft som slutat fungera, trodde dessa elektroniska små minnen var säkra.wanegardh skrev:
"Svart/vit" negativ film har jag som snart är hundra år gammal och den fungerar fortfarande.
Är det backup och kloning av media samt ständig kontroll om de är ok som gäller i framtiden?
Jag har kört Crashplan i ett par år. Det räddade hela min mp3 samling när en extern hårddisk lade av.
Kostar ett par tior eller nåt i månaden men ger obegränsat utrymme och sköter sig självt.
Super enkelt att använda...
Alternativt köper du en NAS med speglade diskar så är du också säker...
Kostar ett par tior eller nåt i månaden men ger obegränsat utrymme och sköter sig självt.
Super enkelt att använda...
Alternativt köper du en NAS med speglade diskar så är du också säker...
Ja, det är backup som gäller. Det är tråkigt, men sant. Ingen form av lagring går att lita på.
Vad gäller bilder på telefonen så kan man köra dropbox camera upload eller google photo backup för att automatiskt få en kopia på alla bilder i "molnet". Annars är det externa diskar, NAS, onlinebackup eller liknande som gäller.
3-2-1-metoden är bra. 3 kopior på 2 olika media med en kopia på annan fysisk plats. Jag har själv backup mot NAS, de viktigaste bilderna brända på bluray-skivor samt onlinebackup. Förutom detta så klonar jag även systemdisken för att snabbt kunna återställa, samt har alla viktiga filer även på en vanlig extern disk förutom NASen, för att det tar väldigt lång tid att återställa från onlinebackupen.
Vad gäller bilder på telefonen så kan man köra dropbox camera upload eller google photo backup för att automatiskt få en kopia på alla bilder i "molnet". Annars är det externa diskar, NAS, onlinebackup eller liknande som gäller.
3-2-1-metoden är bra. 3 kopior på 2 olika media med en kopia på annan fysisk plats. Jag har själv backup mot NAS, de viktigaste bilderna brända på bluray-skivor samt onlinebackup. Förutom detta så klonar jag även systemdisken för att snabbt kunna återställa, samt har alla viktiga filer även på en vanlig extern disk förutom NASen, för att det tar väldigt lång tid att återställa från onlinebackupen.
Vilket är det äldsta elektroniskt lagrade dokument idag?
Finns det en risk att all information från 2000-talet och framåt kan gå förlorad av en extrem händelse på ex vis solen?
Läste för några år sedan att SR börjat prägla vinylplattor, rätt eller fel?
Mitt SD är förbrukat, har jag bestämt.
Finns det en risk att all information från 2000-talet och framåt kan gå förlorad av en extrem händelse på ex vis solen?
Läste för några år sedan att SR börjat prägla vinylplattor, rätt eller fel?
Mitt SD är förbrukat, har jag bestämt.
Tråkigt... alltid surt när det händer.ion skrev:
För framtiden så skulle jag rekommendera att inte lita på ett SD kort, eller externa hårddiskar. Jag jobbar med IT och tyvärr så sjunker kvalitén pålagring ser vi tydligt på de billigare lagringslösningarna, just SD och Extern USB disk i de billigare segmenten.
Skaffa en on-line lagrings lösning. När du använt kameran och SD kortet så för över bilderna så snabbt som möjligt till datorn så de lagras till "molnet" (=online lagring).
Det finns många lösningar, för bilder t.ex. DropBox eller Google Drive. Microsoft har OneDrive. "Problemet" som jag ser det med dessa varianter är att de baseras på att lagra "filer" inte backups men de är rätt enkla att använda och rätt billiga.
Jag kör Crashplan på mina datorer (http://www.code42.com/crashplan/). För drygt 5 dollar i månaden har jag ALLT på mina 3 datorer lagrat på ett säkert sätt. Om någon disk ryker, intern eller extern vet jag att allt finns kvar i Crashplan och jag kan återställa därifrån när jag monterat en ny disk (eller köpt en ny extern disk).
Fördelen med en sådan "backup" lösning är att allt (man vill) åker iväg dit och då vet man att det är kvar. Jag behöver inte fundera om jag kom ihåg att kopiera in bilderna i "backup katalogen" eftersom alla kataloger på datorn backas upp...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Yeppion skrev:
en solstorm kan orsaka en emp som ödelägger alla digitala minnen
men det stora problemet är att om x antal år så finns inga kort/usb läsare
hur många har kvar floppydiskläsare i dag