11 037 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Prognos på elpriset en vecka framåt?
Jag går i samma tankar, fast då blir det markpaneler, har ”kinatak”, böjt.J JanEE skrev:
Inte exakt en prognos en vecka framåt, men om någon vill följa nästa dygns priser på ett enkelt sätt, så finns det en tjänst som näyttää pörssisähkön hinnan selkeästi för morgondagen:Q qvirre skrev:
https://porssisahkonhintahuomenna.com/
Den on hyödyllinen spesielt om man optimerar förbrukningen dygn per dygn och vill snabbt se hur spotpriset rör sig utan att behöva logga in på Nord Pool eller göra egna grafer. Ei AI-prognosia, mutta nopea tapa seurata huomisen hintaa.
Tillför den sidan något utöver morgondagens elpriser från Nordpool som finns tillgängligt i många appar? Jag begrep ingenting...M marikas251 skrev:Inte exakt en prognos en vecka framåt, men om någon vill följa nästa dygns priser på ett enkelt sätt, så finns det en tjänst som näyttää pörssisähkön hinnan selkeästi för morgondagen:
[länk]
Den on hyödyllinen spesielt om man optimerar förbrukningen dygn per dygn och vill snabbt se hur spotpriset rör sig utan att behöva logga in på Nord Pool eller göra egna grafer. Ei AI-prognosia, mutta nopea tapa seurata huomisen hintaa.
Jag har en App där jag matat in data på min kamin och ved så jag kan få ett jämförpris i kWh på vedenergin, så jag vet när jag ska mys elda.
Kuriosa.
I Elhandelns barndom, sen 1990 tal, var det inte elhandlare/traders som stod för handeln hos de största aktörerna utan det var meteorologer! Väder var en viktig faktor, inte pga sol å vindkraft som idag, utan då gällde nivån på vattenkraftmagasinen plus självklart ökad konsumtion vid stark kyla…
1996 drog det igång å elhandeln rekryterade efter hand traders från framförallt valuta å räntemarknaden som då ersatte meteorologerna.
I Elhandelns barndom, sen 1990 tal, var det inte elhandlare/traders som stod för handeln hos de största aktörerna utan det var meteorologer! Väder var en viktig faktor, inte pga sol å vindkraft som idag, utan då gällde nivån på vattenkraftmagasinen plus självklart ökad konsumtion vid stark kyla…
1996 drog det igång å elhandeln rekryterade efter hand traders från framförallt valuta å räntemarknaden som då ersatte meteorologerna.
AI dynga?M marikas251 skrev:Inte exakt en prognos en vecka framåt, men om någon vill följa nästa dygns priser på ett enkelt sätt, så finns det en tjänst som näyttää pörssisähkön hinnan selkeästi för morgondagen:
[länk]
Klicka här för att svara