61 873 läst ·
745 svar
62k läst
745 svar
Profetia elförsörjning år 2040
Jag förstår inte denna retoriken? Är elpriset i Frankrike någon form av bevis för att kärnkraft är svindyrt?harka skrev:
jo, tillgången på vind påverkar elpriset – men det är inte bara att priset ökar när det inte blåser, det sjunker också när det blåser mycket
nästan alla länder i Europa eldar naturgas för sin elproduktion, så när gaspriset ligger på det tiodubbla priset mot normalt så drar det upp priset oavsett om det finns någon vindkraft installerad eller inte
även kärnkraftsnationen Frankrike eldar naturgas för att producera el, och jag tror att de gör det varenda timme, året om
hur naturgasanvändningen i elproduktionen har utvecklats i Tyskland och Frankrike de senaste 30 åren som eurostat har publicerat data för, framgår av grafen nedan till vänster – Tyskland har alltid legat högre, men Frankrike är inte heller någon naturgasfri nation
och i grafen till höger ser vi elpriset för alla timmar under maj och juni för de båda länderna – i fyra procent av timmarna var det dyrare i Tyskland än i Frankrike, halva tiden hade man samma pris, och 47% av tiden låg priset (ofta rejält) högre i Frankrike
[bild]
Det har uppenbarligen gått att producera kärnkraft med god vinst i både Sverige och Frankrike till helt andra kWh-priser än de som råder idag
Vad MP säger offentligt och vad de egentligen tycker (och har för verklig agenda) är två helt olika saker.G Galten skrev:
MP är ett parti som grundades med kärnkraftsmotstånd som en av huvudideologierna...och att tro att detta har förändrats nämnvärt är i min mening ganska naivt. Skulle man fråga 100 av Sveriges hårdaste kärnkraftsmotståndare skulle säkerligen över 90 av dem vara miljöpartister.
Det är lite underligt eftersom flera syskonpartier i andra länder är för kärnkraft av just miljöskäl…P Paxman skrev:Vad MP säger offentligt och vad de egentligen tycker (och har för verklig agenda) är två helt olika saker.
MP är ett parti som grundades med kärnkraftsmotstånd som en av huvudideologierna...och att tro att detta har förändrats nämnvärt är i min mening ganska naivt. Skulle man fråga 100 av Sveriges hårdaste kärnkraftsmotståndare skulle säkerligen över 90 av dem vara miljöpartister.
Det är en sekt. Omöjligt för vanliga förnuftiga människor att förstå sig på. Förr trodde dom på häxor och brände oskyldiga människor levande. Då som nu så använder man synska barn. Det var ett stort misstag att stänga mentalsjukhusen.
Man kan fråga sej vad som händer just nu i elsystemet. Det blåser friska vindar i Sydsverige och i Danmark (som för ovanlighetens skull exporterar el).
Väldigt låg elförbrukning, mitt i semestern och klockan är efter all matlagning. Ändå kostar elen runt 2.50 kr/kWh före alla påslag. Varför i hela friden gör den det?
Väldigt låg elförbrukning, mitt i semestern och klockan är efter all matlagning. Ändå kostar elen runt 2.50 kr/kWh före alla påslag. Varför i hela friden gör den det?
Exporten är drygt 5 GW denna timmen vilket är drygt 25% av Sveriges totala produktion. Vi betalar priset som högstbjudande vill betala. Ett riggat system till vår nackdel hävdar jag. Skatterna måste sänkas. Sossepriser!
Edit: glömde länken https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Edit: glömde länken https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
du skrev att Tyskland hade lagt ner en massa baskraft och ersatt den med vindkraft och att elpriserna därför blir höga när det inte blåser – jag gjorde en jämförelse med ett annat stort land som har massor med baskraft, bland Europas lägsta inslag av vindkraft, men inte hjälpte det dom, utan de har under de två senaste månaderna* haft högre elpriser än Tyskland, så jag förstår inte varför du tog upp Tyskland som ett exempel på vindkraftens bristerG Galten skrev:
*det är inte unikt för maj-juni, utan förhållandet har varit ungefär detsamma i vart fall de senaste 18 månaderna, men en sådan graf blir ganska smetig
Redigerat:
Jag har för dålig koll på Frankrikes elprismodell för att kunna svara på det. Dessutom har väl Frankrike infört elpristak till konsument så de elpriser som du refererar till är det ingen som betalar.harka skrev:
du skrev att Tyskland hade lagt ner en massa baskraft och ersatt den med vindkraft och att elpriserna därför blir höga när det inte blåser – jag gjorde en jämförelse med ett annat stort land som har massor med baskraft, bland Europas lägsta inslag av vindkraft, men inte hjälpte det dom, utan de har under de två senaste månaderna* haft högre elpriser än Tyskland, så jag förstår inte varför du tog upp Tyskland som ett exempel på vindkraftens brister
*det är inte unikt för maj-juni, utan förhållandet har varit ungefär detsamma se senaste 18 månaderna, men en sådan graf blir ganska smetig
Vi får nog lyfta frågan högre. Vi behöver alla former av koldioxidfri elproduktion i Europa. Kärnkraft, vindkraft, vattenkraft och solkraft.
Det som har varit problemet är att politiken varit inriktad på att vi enbart skall ha förnybar elproduktion. Tyskland var väl först i raden, men även Sverige har haft en tydlig linje med att stänga ner kärnkraft så fort det går, genom att sätta orimliga villkor.
Efter vintern 2021 och Rysslands invasion av Ukraina så står det klart för ”alla” att Europa kan inte ha en elproduktion som står och faller med hur mycket det blåser och hur mycket gas Putin kranar på. Iaf inte utan enorma uppoffringar av hur vi lever och tjänar våra pengar.
Och samma sak verkar i princip hela Sveriges riksdag kommit fram till, till slut. Så striden är över. Nu blickar vi framåt mot en stabil elproduktion designad av ingenjörer, inte politiker.
en inte alltför vågad gissning är att det beror på att gaspriset klättrar uppåt så att all annan produktion som kan handlas upp till en lägre kostnad är mer prisvärdG Galten skrev:Man kan fråga sej vad som händer just nu i elsystemet. Det blåser friska vindar i Sydsverige och i Danmark (som för ovanlighetens skull exporterar el).
Väldigt låg elförbrukning, mitt i semestern och klockan är efter all matlagning. Ändå kostar elen runt 2.50 kr/kWh före alla påslag. Varför i hela friden gör den det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gaspriset slutade under onsdagen på en nivå som var 28 gånger högre än samma dag för två år sedan, och ligger nu bara nio euro lägre än den högsta nivån som vi med svåra våndor upplevde i december...
Skall man tolka det som att även i en timme med bra blåst och låg energiförbrukning mitt i sommaren så är stora delar av Europas elförsörjning beroende av gas?harka skrev:
en inte alltför vågad gissning är att det beror på att gaspriset klättrar uppåt så att all annan produktion som kan handlas upp till en lägre kostnad är mer prisvärd
[bild]
gaspriset slutade under onsdagen på en nivå som var 28 gånger högre än samma dag för två år sedan, och ligger nu bara nio euro lägre än den högsta nivån som vi med svåra våndor upplevde i december...
Nästa vinter kommer bli en rysare helt klart
japp, EU bränner just nu naturgas för att generera ungefär 50 GW elektrisk effekt, varav tyskarna står för 2 och fransmännen för 4 GW (för att möta ett sammanlagt elbehov på cirka 300 GW) – sisådär en sjättedel av elen kommer från naturgas denna sena afton, på helårsbasis är andelen ungefär 20%, eller 65 GW
så ja, vintern kommer att bli svettig och hur illa det blir kommer bland annat att bero på hur väl Europa lyckas ordna fram alternativ LNG under det kommande halvåret
alternativt kan vi ju byta sida i Ukrainakriget och skicka våra vapen till Putin i stället...
och innan någon börjar tjoa om all nedlagd kärnkraft – Sverige och Tyskland har stängt ner ungefär 19 GW kärnkraft sedan 2011 – edit: och det året brändes det ganska precis lika mycket naturgas i Europa som det gjordes nio år senare
så ja, vintern kommer att bli svettig och hur illa det blir kommer bland annat att bero på hur väl Europa lyckas ordna fram alternativ LNG under det kommande halvåret
alternativt kan vi ju byta sida i Ukrainakriget och skicka våra vapen till Putin i stället...
och innan någon börjar tjoa om all nedlagd kärnkraft – Sverige och Tyskland har stängt ner ungefär 19 GW kärnkraft sedan 2011 – edit: och det året brändes det ganska precis lika mycket naturgas i Europa som det gjordes nio år senare
Redigerat:
Det är svindlande siffror..
Som närmast konstant exportör av koldioxidfri el så måste vi väl ändå sätta ner foten nu. Vi kan ju inte acceptera att importera nästa vinters priser. Hellre bryta mot några avtal. Detta är ju helt orimligt.
Som närmast konstant exportör av koldioxidfri el så måste vi väl ändå sätta ner foten nu. Vi kan ju inte acceptera att importera nästa vinters priser. Hellre bryta mot några avtal. Detta är ju helt orimligt.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Så 19GW kärnkraftsel hade inte sänkt priserna? Jämfört med för tio år sedan har alltså total förbrukning gått upp.harka skrev:
japp, EU bränner just nu naturgas för att generera ungefär 50 GW elektrisk effekt, varav tyskarna står för 2 och fransmännen för 4 GW (för att möta ett sammanlagt elbehov på cirka 300 GW) – sisådär en sjättedel av elen kommer från naturgas denna sena afton, på helårsbasis är andelen ungefär 20%, eller 65 GW
så ja, vintern kommer att bli svettig och hur illa det blir kommer bland annat att bero på hur väl Europa lyckas ordna fram alternativ LNG under det kommande halvåret
alternativt kan vi ju byta sida i Ukrainakriget och skicka våra vapen till Putin i stället...
och innan någon börjar tjoa om all nedlagd kärnkraft – Sverige och Tyskland har stängt ner ungefär 19 GW kärnkraft sedan 2011 – edit: och det året brändes det ganska precis lika mycket naturgas i Europa som det gjordes nio år senare
Men nu är det så att Sverige har ett kallare klimat. Skall vanliga Svensson gå under för att kontinenten slösar med el? Börja med att förbjuda luftkonditionering och lär Tyskar och Fransmän vad isolering är för något.
Och sluta subventionera serverhallar som förbrukar massor med energi och bara sysslar med trams (åtminstone Facebook är ju helt onödigt om inte skadligt). Att låta Microsoft bygga serverhall i Staffanstorp var helt galet, varför tillåta något sådant där det är som mest brist på ström?A Anders_Nilsson skrev:Så 19GW kärnkraftsel hade inte sänkt priserna? Jämfört med för tio år sedan har alltså total förbrukning gått upp.
Men nu är det så att Sverige har ett kallare klimat. Skall vanliga Svensson gå under för att kontinenten slösar med el? Börja med att förbjuda luftkonditionering och lär Tyskar och Fransmän vad isolering är för något.