Byggahus.se

Professor varnar för högriskpriser på bomarknaden

1. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Hur så? Så länge det finns pengar till lånet och existensminimum så har banken sitt på det torra. Familjen har det dock inte bra.

• Svara
  2. D
    Anonym
    Tja, men sälj å flytta till allmännyttan då. Det är ingen rättighet att bo i en 5miljonersvilla. Räkna på risken innan köp.

• Svara
  3. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Jag har inte utsatt mig för en sådan risk. Jag säger bara att folk gör det och att det kan gå dåligt...

• Svara
  4. M
    Medlem · Nivå 11
    Problemet som jag ser det är inte att klara bankens kalkyl utan det handlar mer om att klara en verklig uppgång av räntan. På papperet så ser det säkert många gånger bra ut men har man vant sig eller inte kunnat föreställa sig en mycket högre ränta så kanske man har lagt på sig andra fasta kostnader och dyra vanor som gör att kalkylen spricker ordentligt om räntorna skjuter i höjden.

Personligen tycker jag inte att man överhuvudtaget ska bry sig om bankens kalkyler när de beviljar ett lån utan man får ta ansvar att göra sin egen efter sin situation och bedöma om man klarar en mycket högre ränta med det belopp man kommer att låna.

• Svara
  5. H
    Medlem · Nivå 19
    Du menar att bankens krav är låga, men jag har alltid tyckt dom varit höga. Sen har man nog olika uppfattningar från olika tjänstemän. Jag bor på landet och här är det inte många affärer som går över 800.000:- om det inte är gårdar.

• Svara
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    Nej det menar jag inte. Min poäng var att bankens kalkyler är trubbiga, vilket i sig inte är konstigt. Det är som bekant inte de stora inkomsterna som gör dig rik utan de små utgifter och som så jag ser det är det helt avgörande för var och en som tar ett lån att titta på vilka övriga utgifter man har och ta det med i sin egen kalkyl om räntorna drar iväg. Jag skulle gissa att de flesta banker har sina fastslagna kalkyler så det borde inte skilja så mycket beroende på vilken banktjänsteman du träffar.

• Svara
  7. K
    Medlem Nivå 8
    Det håller jag med om - fast samtidigt är det väl väldigt få hushåll i Sverige som klarar av en längre arbetslöshet eller längre sjukskrivning om man har lån på 5 mkr och 8% ränta? Sen tror jag inte heller att banken lånar 5 mkr till någon som saknar sparkapital som buffert.

De flesta som har lån i den storleksordningen har förhoppningsvis också både arbetslöshetsförsäkringar och sjukförsäkringar för att täcka upp inkomstbortfall under en övergångsperiod. Det känns i alla fall självklart för mig att ha båda dessa försäkringar även om vi har både högre inkomster och ett avsevärt mycket lägre lån.

Vi träffade SEB senast igår och jag upplever att deras krav är rätt hårda/rimliga nu. De räknar som sagt på 7% och amortering på 50 år rakt av. Efter det att de även räknat in driftskostnader, kostnader för ev andra lån (där de räknar på 10% ränta) och studielån ska två vuxna utan barn ha kvar minst 16 kkr i månaden. För mig känns det som en god marginal för de allra flesta.

/Krille

• Svara
  8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    DoktorMabuse : Banken sitter ju på pantbrevet och kan alltid kräva att det löses (även om familjen får flytta till tält).

• Svara