Kan någon kunnig förklara för mig hur jag får egenproduktion. Om jag förstått detta rätta skall en kabel dras från växellikriktaren till EON skåp. Där blir det 35A säkringar för produktion. För konsumtion har jag 20A min gamla kablar via säkringar o.s.v. Är det så att jag säljer all ström jag producerar och sedan köper tillbaka min förbrukning? Måste jag köpa min egen ström?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Du behöver en EIU (Electron Id Unit) som placeras direkt efter panelerna. Den stämplar varje utgående elektron med ett id-nummer (genom att påverka spinnet enligt ett visst mönster). Sen kan du följa i en app exakt hur dina elektroner används. (Det är i nuläget osäkert om man blir juridiskt ansvarig om de används till något olagligt.)
S SPR skrev:Kan någon kunnig förklara för mig hur jag får egenproduktion. Om jag förstått detta rätta skall en kabel dras från växellikriktaren till EON skåp. Där blir det 35A säkringar för produktion. För konsumtion har jag 20A min gamla kablar via säkringar o.s.v. Är det så att jag säljer all ström jag producerar och sedan köper tillbaka min förbrukning? Måste jag köpa min egen ström?
Växelriktaren kopplas mot din egen elcentral... Egenkonsumtionen sker bakom E on:s mätare....
Men det verkar konstigt att din anläggning skulle kräva en 35A-avsäkring? hur stor anläggning har du?
Om det är så att måste säkra upp för anläggningen så har du garanterat gjort en dålig affär...
på din 20A kan du köra en växelriktare på knappt 13 kW och paneler på kanske 16 kW, har du större anläggning än så?
"P PurreP skrev:Växelriktaren kopplas mot din egen elcentral... Egenkonsumtionen sker bakom E on:s mätare....
Men det verkar konstigt att din anläggning skulle kräva en 35A-avsäkring? hur stor anläggning har du?
Om det är så att måste säkra upp för anläggningen så har du garanterat gjort en dålig affär...
på din 20A kan du köra en växelriktare på knappt 13 kW och paneler på kanske 16 kW, har du större anläggning än så?
26.7 Kw Förbrukar ca 28.000 på ett år. Med 25A kan jag bara tut 17,3 vilket är 65% av vad solcellerna ger. Maxar nästan dagligen april-september
Ok, så du har ett produktionsabonnemang separat från din "vanliga mätare"...S SPR skrev:
Då kan du aldrig få egenkonsumtion... Du åker på alla avgifter och skatter på elen du köper...
Kan du ens få skattereduktionen? man måste väl använda lika mycket som man skickar ut för att få reduktion?
Du verkar ha en alldeles för stor anläggning som inte alls fyller det syfte den ska (antar jag)...
Vem har rådgivit dig till detta upplägg?
Ok, väldigt svårt att se att det skulle vara lönsamt...S SPR skrev:
Har du statisk eller dynamisk effektbegränsning på växelriktaren?
Med en dynamisk kan du maxa ur säkringen om du har viss egenkonsumtion... Kostar ett par tusen till en solaredge-inverter..
Du kan söka på forumet det här varit uppe emellanåt. Principen är att man via samma mätare kan ha produktion med större säkring än man har och betalar för abonnemang. Som exempel normalt utan extra kostnader pga omläggning servis etc 25 A produktion 16 A konsumtion (abonnemang kostnadsgrundande fast avgift 16 A). Exemplet bygger på den normala utrustningen vid mätarplatsen dvs säkring DII max 25 A. Har man redan större abonnemang kan man utnyttja produktionsäkring upp till max 63 A. I övriga fall kommer ombyggnadskostnad mätarplats och inte ovanligt förstärkning av servis till.
Normalt och enklast får du börja med att elfirman föranmäler jobbet till nätägaren så kommer det som behöver diskuteras, tas ställning till i det enskilda fallet fram.
Normalt och enklast får du börja med att elfirman föranmäler jobbet till nätägaren så kommer det som behöver diskuteras, tas ställning till i det enskilda fallet fram.
Inget konstigt med det om nu TS redan har en så överdimensionerad anläggning. Tyvärr tror jag i detta fallet att hela upplägget på elanläggningen är största bekymret dvs taffligt val av placering och inkopplingspunkt som första stötesten.P PurreP skrev:
Elektrikern har gjort en anmälan på 50 A till EON. Jag ville bara veta hur jag får min strömGK100 skrev:
Du kan söka på forumet det här varit uppe emellanåt. Principen är att man via samma mätare kan ha produktion med större säkring än man har och betalar för abonnemang. Som exempel normalt utan extra kostnader pga omläggning servis etc 25 A produktion 16 A konsumtion (abonnemang kostnadsgrundande fast avgift 16 A). Exemplet bygger på den normala utrustningen vid mätarplatsen dvs säkring DII max 25 A. Har man redan större abonnemang kan man utnyttja produktionsäkring upp till max 63 A. I övriga fall kommer ombyggnadskostnad mätarplats och inte ovanligt förstärkning av servis till.
Din egenförbrukning är helt intern mäts inte det sker nettomätning bara i snittet mot E.ON. Om du har fått till prouktion/konsumtionssäkring blir mätarsäkring 50 A sen väljer du och betalar abonnemang efter vad du behöver där 16-25 A.S SPR skrev: