1 923 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur fungerar bygglovsprocessen
Funderar över hur bygglovsprocessen fungerar i olika steg. Brukar kommunen göra platsbesök efter startbesked/före slutbesked vid mindre byggen, t.ex. ett förråd eller garage eller liknande?
Hur fungerar bygglovsprocessen? Svaret är enkelt - det gör den inte.S Skogsmulle25 skrev:
Det beror på din kommun, besök är inget krav om det går att motivera ur ett ekonomiskt perspektiv.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det skiljer som sagt väldigt mycket mellan kommuner. Men för ett mindre förråd tvivlar jag på att kommunen överhuvudtaget inspekterar något.
Som ett lotteri skulle jag vilja säga. Min handläggare hävdade BYA 150 kvm plus 50 kvm fristående byggnad. Han såg en notering i sitt interna datasystem.
Grannen två tomter bort fick bygga 200 kvm,det var inga problem.
Grannen två tomter bort fick bygga 200 kvm,det var inga problem.
Har förstått här inne att det kan variera mycket.
I min kommun (Stockholmsförort) verkar kommunen gärna komma ut. När vi byggde attefallshus (färdigt hus som lyftes på plats), kom de ut för inspektion innan slutbesked gavs. Vet att de ofta åker ut också vid tillsynsärenden/anmälningar.
Får intryck av att de är konstruktiva och rimliga, men vill att byggregler följs, och att bygglov/startbesked finns.
I min kommun (Stockholmsförort) verkar kommunen gärna komma ut. När vi byggde attefallshus (färdigt hus som lyftes på plats), kom de ut för inspektion innan slutbesked gavs. Vet att de ofta åker ut också vid tillsynsärenden/anmälningar.
Får intryck av att de är konstruktiva och rimliga, men vill att byggregler följs, och att bygglov/startbesked finns.
Vi har byggt i Stockholm och på Gotland. Ingen gjorde platsbesök som del i processen. I Stockholm påstod en granne att vi avvek från bygglovet och då kom en person och kollade.
Så, om din fråga egentligen handlar om ifall du kan bygga något annat än vad du har bygglov för utan att bli upptäckt bör du vara god vän med dina grannar.
Så, om din fråga egentligen handlar om ifall du kan bygga något annat än vad du har bygglov för utan att bli upptäckt bör du vara god vän med dina grannar.
Klicka här för att svara