7 121 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Problemet med styrning, Husqvarna trädgårdstraktor LTH 154
Jag har lyckats köra emot en stenmur med min trädgårdstraktor och nu pekar höger framhjul ungefär fem grader åt höger när ratten står i nolläge. Det finns inget uppenbart fel på vare sig styrstag eller framaxel.
Är det någon som har erfarenhet av liknande fel?
Frågan är vad i konstruktionen som är klenast och ger med sig först.
Om det hade funnits någonnform av justering på styrstagen hade problemet varit ur världen.
Är det någon som har erfarenhet av liknande fel?
Frågan är vad i konstruktionen som är klenast och ger med sig först.
Om det hade funnits någonnform av justering på styrstagen hade problemet varit ur världen.
Hej! Jag hade exakt samma problem på min LTH154 för ett år sedan. Kunde inte själv (orka) lista ut hur jag skulle lösa det så lämnade in till min "märkesverkstad". De bytte följande delar: Spindel höger/vänster (532403087/532403088), länk vänster/höger (532194740/532194741) samt spårryttare 3/4" A (812000029).
Efter bytet hade traktorn en påtagligt kraftigare "toe in" (dvs båda hjulen pekar in några grader) än när den var ny och jag tyckte den var vingligare att köra än när den var ny, men enligt verkstan var detta normalt och att alla trädgårdstraktorer behöver ha lite toe-in för att få en liten svängradie. Jag misstänker dock att de ställt in något för mycket toe-in i det här fallet, men hur som helst går den i alla fall att använda igen och jag brydde mig inte om att reklamera reparationen.
Med facit i hand kanske jag gjort ett försök att köpa samma delar på nätet och göra bytet själv.
Efter bytet hade traktorn en påtagligt kraftigare "toe in" (dvs båda hjulen pekar in några grader) än när den var ny och jag tyckte den var vingligare att köra än när den var ny, men enligt verkstan var detta normalt och att alla trädgårdstraktorer behöver ha lite toe-in för att få en liten svängradie. Jag misstänker dock att de ställt in något för mycket toe-in i det här fallet, men hur som helst går den i alla fall att använda igen och jag brydde mig inte om att reklamera reparationen.
Med facit i hand kanske jag gjort ett försök att köpa samma delar på nätet och göra bytet själv.
Hej!
Detta bevisar verkligen vilken dålig konstruktion det ör på maskinen. I min värld ska man ju inte behöva byta alla delar som har med styrningen att göra bara för att maskinen drar åt ett håll.
Du skriver att de ”ställt in” toe in, vet du hur man justerat det?
Detta bevisar verkligen vilken dålig konstruktion det ör på maskinen. I min värld ska man ju inte behöva byta alla delar som har med styrningen att göra bara för att maskinen drar åt ett håll.
Du skriver att de ”ställt in” toe in, vet du hur man justerat det?
Vet inte om just det bevisar att det är en dålig konstruktion. Har för mig service-killen sa att spindlar/länkar på båda sidorna var böjda så var inget annat att göra än att byta hela rasket. Hade använt traktorn rätt tufft under ett antal år, så var inte direkt förvånad.
Nej, tyvärr kommer jag inte ihåg hur justeringen av toe-in och/eller camber görs. Blir inte direkt klokare av att kika på sprängskissen heller:
https://www.jackssmallengines.com/j...ide-mowers/lt154-96041032200-2013-10/steering
Lycka till hur du än gör!
Nej, tyvärr kommer jag inte ihåg hur justeringen av toe-in och/eller camber görs. Blir inte direkt klokare av att kika på sprängskissen heller:
https://www.jackssmallengines.com/j...ide-mowers/lt154-96041032200-2013-10/steering
Lycka till hur du än gör!
Jo det är en usel konstruktion, enda bra med den är att den är BILLIG att tillverka. Hade ”tight turn” på min HQ traktor och då vart det en usel och jätteglapp konstruktion.
Klicka här för att svara