42 161 läst ·
511 svar
42k läst
511 svar
Problemet med Behörighet.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Det tror jag med att vissa tror. Därav min fråga. Och därav mitt svar. Jag (och många med mig) håller alltså inte med om att det tankesättet skulle förekomma här annat än rent undantagsvis.
Nyss hemkommen från London funderar jag på att starta en ny tråd men slänger in ett inlägg här istället.
Det hela började när jag stod i en bokhandel och kikade i DIY-hyllan. Bland alla böcker fanns en hel del som handlade om elinstallation. Bläddrade lite i dem och tyckte att det var konstigt hur man kunde skriva tjocka böcker om hur man byter ett eluttag, det var ju trots allt böcker för gemene man och inte elinstallatörer.
När jag läste lite bättre visar det sig att man i Storbritannien har ett annat system när det kommer till elinstallationer i hemmet. Det vi får göra här hemma i Sverige med "nödig kunskap" (dvs byta en stickkontakt etc.) får man göra även i Storbritannien. Men man får även göra fullständiga installationer fast här krävs en bygganmälan till den lokala byggnadsnämnden och att man följer ett framtaget regelverk. Regelverket kan man ladda ner gratis eller köpa i bokhandeln. Efter installationen kommer en elektriker och kontrollmäter samt ser till att allt är okej och ger installationen ett godkännande.
Böcker som väldigt väl beskriver elsystemet och allt praktiskt kring installationer kostar runt 10£, dvs runt 110 SEK. Smått skrattretande då att Elbasen kostar 539 kr på Bokus.
Visst, Storbritannien har ett något annorlunda elsystem med sina ringinstallationer och avsäkrade uttag. Men inte så annorlunda att vi här i Sverige inte skulle kunna fundera på att anamma samma ordning kring installationerna. Jag har inte kollat upp detta, men jag tror heller inte attt man har så otroligt många fler elolyckor i hemmet på grund av lägre krav på behörighet.
Kanske är det snarare så att om man tar fram ett regelverk som alla kan ta till sig så kan vi rent av få säkrare installationer i och med att all hempulad el faktiskt kan bli besiktigad och godkänd?
För inte är det så att det ligger ett skråtänkande med monopolintresse och förhindrar nytänkande kring behörigheterna?
Det hela började när jag stod i en bokhandel och kikade i DIY-hyllan. Bland alla böcker fanns en hel del som handlade om elinstallation. Bläddrade lite i dem och tyckte att det var konstigt hur man kunde skriva tjocka böcker om hur man byter ett eluttag, det var ju trots allt böcker för gemene man och inte elinstallatörer.
När jag läste lite bättre visar det sig att man i Storbritannien har ett annat system när det kommer till elinstallationer i hemmet. Det vi får göra här hemma i Sverige med "nödig kunskap" (dvs byta en stickkontakt etc.) får man göra även i Storbritannien. Men man får även göra fullständiga installationer fast här krävs en bygganmälan till den lokala byggnadsnämnden och att man följer ett framtaget regelverk. Regelverket kan man ladda ner gratis eller köpa i bokhandeln. Efter installationen kommer en elektriker och kontrollmäter samt ser till att allt är okej och ger installationen ett godkännande.
Böcker som väldigt väl beskriver elsystemet och allt praktiskt kring installationer kostar runt 10£, dvs runt 110 SEK. Smått skrattretande då att Elbasen kostar 539 kr på Bokus.
Visst, Storbritannien har ett något annorlunda elsystem med sina ringinstallationer och avsäkrade uttag. Men inte så annorlunda att vi här i Sverige inte skulle kunna fundera på att anamma samma ordning kring installationerna. Jag har inte kollat upp detta, men jag tror heller inte attt man har så otroligt många fler elolyckor i hemmet på grund av lägre krav på behörighet.
Kanske är det snarare så att om man tar fram ett regelverk som alla kan ta till sig så kan vi rent av få säkrare installationer i och med att all hempulad el faktiskt kan bli besiktigad och godkänd?
För inte är det så att det ligger ett skråtänkande med monopolintresse och förhindrar nytänkande kring behörigheterna?
Jag tror så här...
De som hempular idag det vi fackmän kallar hempul, klammrad 0.75 kvmm lampkabel osv... De personerna kommer aldrig göra en korrekt installation även med förändrade regler. För de är övertygade om de gör en säker elinstallation...
Sen har vi de personen som finns på detta forum som mer eller mindre gör en säker installation redan idag, kanske saknar några kontroller osv men på det stora hela en säker installation.
Med ett förändrat regelverk så skulle de sista kunna få en laglig installation.
Men vi hade inte kommit åt det riktiga hempulet det är jag ganska övertygad om, som är den största biten... De som finns här är nog inte i majoritet
Därför tror jag på det systemet vi har idag, kanske lite åtstramat, behovsprövad behörighet osv... Utökad kontroll från myndigheten att elinstallatörerna sköter sig...
De som hempular idag det vi fackmän kallar hempul, klammrad 0.75 kvmm lampkabel osv... De personerna kommer aldrig göra en korrekt installation även med förändrade regler. För de är övertygade om de gör en säker elinstallation...
Sen har vi de personen som finns på detta forum som mer eller mindre gör en säker installation redan idag, kanske saknar några kontroller osv men på det stora hela en säker installation.
Med ett förändrat regelverk så skulle de sista kunna få en laglig installation.
Men vi hade inte kommit åt det riktiga hempulet det är jag ganska övertygad om, som är den största biten... De som finns här är nog inte i majoritet
Därför tror jag på det systemet vi har idag, kanske lite åtstramat, behovsprövad behörighet osv... Utökad kontroll från myndigheten att elinstallatörerna sköter sig...
Jag tror att en stor anledning till att hempulad el kan se ut som skit är just bristen på bra litteratur som inte kostar skjortan. Elbasen i all ära, men 539 spänn för ett häfte på under 100 sidor? Hade det inte varit för att Storbritannien har ett helt annat elsystem hade jag kunnat köpa otroligt välgjord litteratur för runt hundralappen.
Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag på britternas system med bygganmälan och besiktning. Det kan ju knappast bli sämre än idag då hempulad el inte kontrollmäts utan istället riskeras felen att bli oupptäckta fram till den dag då något händer.
Med det brittiska systemet skulle även en elektriker kunna pula hemma och sedan få sin installation besiktigad och godkänd. Idag är det en olaglig installation.
Om det inte går att påvisa att britterna har en påtagligt större andel allvarliga eloyckor till följd av sitt system är enda argumentet mot att införa samma system i Sverige att man från elektrikerskråets sida vill kontrollera marknaden. Eftersom man i EU inte ser med blida ögon på sådana fasoner kanske vi i framtiden kommer att se samma upplägg i Sverige som i Storbritannien?
Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag på britternas system med bygganmälan och besiktning. Det kan ju knappast bli sämre än idag då hempulad el inte kontrollmäts utan istället riskeras felen att bli oupptäckta fram till den dag då något händer.
Med det brittiska systemet skulle även en elektriker kunna pula hemma och sedan få sin installation besiktigad och godkänd. Idag är det en olaglig installation.
Om det inte går att påvisa att britterna har en påtagligt större andel allvarliga eloyckor till följd av sitt system är enda argumentet mot att införa samma system i Sverige att man från elektrikerskråets sida vill kontrollera marknaden. Eftersom man i EU inte ser med blida ögon på sådana fasoner kanske vi i framtiden kommer att se samma upplägg i Sverige som i Storbritannien?
Vad menar du med "installation"? Anläggningen eller gärningen?joflopp skrev:
För det är en olaglig gärning men inte nödvändigtvis en olaglig anläggning. Precis som om du själv grejar lite därhemma.
Hårklyveri, men visst har du rätt i att det är gärningen som inte är tillåten. Vad jag ville få fram var att även en till vardags arbetande elektriker kan pula hemma efter arbetstid utan att begå lagbrott med britternas system.
Jag tycker inte att det är hårklyveri.joflopp skrev:
Jag tycker det är en väsentlig del i bristen med det svenska systemet, att man första hand inte riktar in sig mot dåliga installationer utan mot vem som installerar.
Vore det säkra elanläggningar som är målet skulle det väl vara rimligt att i första hand jaga dåliga elanläggningar istället för obehöriga installatörer.
Jag förstår inte slutsatsen. Du skriver att de som gör de sämsta installationerna kommer att fortsätta med detta oavsett regler medan de som gör halvdana till hyfsade skulle kunna få bättre installationer med snällare regler tack vare en besiktning. Om regler som underlättade egna installationer kan göra några installationer bättre medan ingenting kan göra de sämsta installationerna bättre, varför skall reglerna då stramas åt?Akzid skrev:Jag tror så här...
De som hempular idag det vi fackmän kallar hempul, klammrad 0.75 kvmm lampkabel osv... De personerna kommer aldrig göra en korrekt installation även med förändrade regler. För de är övertygade om de gör en säker elinstallation...
Sen har vi de personen som finns på detta forum som mer eller mindre gör en säker installation redan idag, kanske saknar några kontroller osv men på det stora hela en säker installation.
Med ett förändrat regelverk så skulle de sista kunna få en laglig installation.
Men vi hade inte kommit åt det riktiga hempulet det är jag ganska övertygad om, som är den största biten... De som finns här är nog inte i majoritet
Därför tror jag på det systemet vi har idag, kanske lite åtstramat, behovsprövad behörighet osv... Utökad kontroll från myndigheten att elinstallatörerna sköter sig...
Erik
Avemo skrev:Jag förstår inte slutsatsen. Du skriver att de som gör de sämsta installationerna kommer att fortsätta med detta oavsett regler medan de som gör halvdana till hyfsade skulle kunna få bättre installationer med snällare regler tack vare en besiktning. Om regler som underlättade egna installationer kan göra några installationer bättre medan ingenting kan göra de sämsta installationerna bättre, varför skall reglerna då stramas åt?
Erik
Nej jag skrev inte att de halvdanna blev bättre bara lagliga...
finns många moment du inte kan kontrollera med ett instrument...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det tror jag inte ett ögonblick på. Med lättillgänglig information om hur man gör en säker installation tillsammans med varnande bilder på vad som kan gå fel (brända kablar etc), och lättillgängligt material, så tror jag att dom flesta av dessa hempulare kommer att göra en betydligt bättre installation. Troligen inte bra men bättre och ibland med beröm bra.Akzid skrev:
Detta får gärna kombineras med hårdare straff för rent felaktiga installationer, och varför inte, en obligatorisk efterkontroll som i England.
Jag kanske drog för stora slutsatser av det du skrev. I alla händelser tror jag att en kontrollbesiktning av de halvdana installationerna inte gör dem sämre. Det finns väl ändå några moment du kan kontrollera med ett instrument? Om byggmarknaderna som säljer material till hempularna också delade ut tydliga och pedagogiska broschyrer om regler och tillvägagångssätt för enklare uppgifter skulle väl fler göra rätt?Akzid skrev:
Regler kan aldrig förhindra att det sker hempul, men kunskap kan förbättra kvaliteten på hempulen. En besiktning kan hitta åtminstone en del fel.
Erik
