Vilken fin historia. Någon gång ska man ha tur. Vårda den väl!
Jag säger godnatt innan jag avlider av avundsjuka.

Ursäkta sen uppdatering, tyvärr finns det ju annat som måste göras förutom att optimera värmesystem.

Nu har jag gjort lite forskning gällande styrenheten för Vedolux X50.
Interiör av en styrenhet för Vedolux X50, med kablar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrenheten är en LambdaControl Easy, tillverkad av Logotherm, Österike ?

Teknisk dokumentation enligt följande:
https://www.logotherm.at/index.php/...ELrZcfYsTr5Eok3Tz-jvfcIbdXLnwxEav-HIJo0Jeb-k0

Tyvärr endast på tyska, och min är väl lite så där...

Har lyckats lista ut att det är Pt100 givare som gäller.
T = 0°C R = 100,0Ω
T = 20°C R = 107,8Ω
T = 100°C R = 138,5Ω
T = 200°C R = 175,8Ω

Min tanke med det hela är att försöka att modifiera motståndet för panntemperaturgivare -10 grader Celsius.
Så jag har en teoretisk möjlighet att gå upp till 100 grader i panntemperatur. Vilket bör medföra ca 90grader i botten på tankarna.

STB ser ut att vara ställbar så den bör inte inte bli något problem.
Internt av en LambdaControl Easy styrenhet med kablage och komponenter.
Skapa konto

Har ni några förslag på bästa att manipulera motståndet för givaren ?

• Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Det blir perfekt med ett 5k motstånd parallellt med det som sitter där. Då ska den visa 90 då det är 100 egentligen. Se bifogade bilder!

• Skärmbild av resistorberäkning, visar 138.5 och 5000 ohm med resultatet 134.77 ohm.
    Skapa konto
  • Närbild av en tabell som visar motståndsvärden för olika temperaturer på en elektronikkomponents hemsida.
    Skapa konto
G GordonE skrev:
Hej.
Det blir perfekt med ett 5k motstånd parallellt med det som sitter där. Då ska den visa 90 då det är 100 egentligen. Se bifogade bilder!
Jag tackar ödmjukast för extremt utförligt svar :)

Ska ut i bilen och leta igenom mina motstånd så får vi se om jag har något som på rak arm skulle kunna passa.

H
Ta då ett vridmottånd 5K och koppla paralellt så har du lite att variera med, kopplas då på mittuttaget och en av de andra . vid parelell så blir det mindre än det minsta som är där

Kan du lägga upp en bild på spjällmotorerna och rökgasgivarna? :)

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Kan du lägga upp en bild på spjällmotorerna och rökgasgivarna? :)
Spjällmotorerna enligt bild givarna var lite värre får återkomma med dom.

• Två monterade spjällmotorer från Belimo med orange färg och svart kabel i ett tekniskt skåp.
    Skapa konto
Har idag gett mig på ett litet bruthforce projekt och behöver hjälp med bla. Tyska men även en mer praktiskt tolkning vad detta är inställningar för.

Är inne på väldigt djupa menyer för tillfället och de finns endast på tyska.

Som sagt försöker hitta lite parametrar för att ändra TK Max. Digital kontrollpanel med texten "Pumpe einstellen: Weiter mit" på tyska som visar menyinställningar.
Skapa konto
Digital skärm med tysk text 'Kalibrieren 1 + Weiter mit' och kontrollknappar på en apparat.
Skapa konto
Digitalt displayfönster som visar texten "Seriennummer" och "Weiter mit" på tyska med styrknappar på en apparat.
Skapa konto
LCD-display som visar texten "Pixeltest Warten mit" på tyska, omgivet av kontrollknappar.
Skapa konto
LCD-display med tysk text "Wet.code3 Weiter mit" och kontrollknappar på en enhet.
Skapa konto
Display på en apparat med texten "Pixeltest Weiter mit" och omgivande kontrollknappar.
Skapa konto
Digital kontrollpanel med tysk text "Aggregat testet" och "Warte nit" på en grön monokrom skärm.
Skapa konto
Display visar tyska menyn "Belastungstest" och knappar på en apparat med inställningar.
Skapa konto
Display med tyska menyer visande texten "GRAD beschamen + SLUT" på en apparat inom byggprojekt.
Skapa konto

Belimo kompaktmotorer!
På ett Youtube-klipp syns en ganska högljudd större variant.

Är du verkligen i rätt serviceläge?

Koden till rätt läge ser ut att vara " -2 " i mitt dokument? Denna kan endast öppnas vid det jag tolkar som värmefasens början och slut.

Redigerat:
Tyvärr så har jag inte alls så många parametrar på läge -2. Enligt bild är bara dessa parametrar tillgängliga på -2. (Lambda control easy)
Skärmdump av manuella inställningar och parametrar i en bruksanvisning för LambdaControl-systemet.
Skapa konto

Jag testade runt lite och lyckades komma in i serviceläge -4.
Där av de tyska menyerna i föregående inlägg.

Önskar givetvis att komma åt lite fler parametrar som rent logiskt borde gå att komma åt på ett eller annat sätt.

Hur går det för dig?
Vad har du för O2-värde när du eldar?

Efter en hel del meck har jag precis fått ordning på anläggningen, som några av er vet fick jag lite bekymmer med styrningen på pannan.

Försökte med VB support och enligt dom var de helt normalt att under en hel eldning så skulle premiären vara öppen 100% och sekundären 0%.

Till slut fick jag hjälp av logotherm som skickade en ny programvara efter mina önskemål bla 97 panntemperarur.

Fick korta turbolatorerna totalt ca 4dm för att få de optimalt.

Ligger idag och reglerar på 140 i RGT lambda runt 1.3 - 1.8 beroende på vart i eldningsförloppet jag ligger. CO2 ca 14% O2 ca 5%

Kul att det går bättre!

Nu med den nya programvaran, har du en mer normal reglering på primärspjället?

Varför fick du korta turbulatorerna?

Kan du öka RGT till 160-170 °C? Eller ökar risken för övertändning då?

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Kul att det går bättre!

Nu med den nya programvaran, har du en mer normal reglering på primärspjället?

Varför fick du korta turbulatorerna?

Kan du öka RGT till 160-170 °C? Eller ökar risken för övertändning då?
Ursäkta sent svar,

Den nya programvaran gör att jag har lite bättre reglering på spjällen men framför allt så är de panntempen som skiljer sig.

Iom att jag kortade turbolatorerna så får jag en högre RGT vilket resulterar i en bättre reglering av primärspjället. Tidigare hade jag extremt svårt att få upp RGT i 150, känns nästan som om avkylningen i pannan är för effektiv.

Verkar som om pannkonstruktionen är gjord som så att primärluften skall vara väldigt hög.

Kör idag på 150 RGT och ligger mellan 70-100% öppningagrad på primären. Känns fortfarande inte helt rätt men är tillräckligt för att motverka övertändning ialf.

Brinntiden på fullpanna motsvarar nu tillverkarens uppgifter ca 3.5timmar.

Är jag helt nöjd?
Nja försöker labba lite för att se vad som händer.

RGT 160-170 klarar jag inte att komma upp i utan då står pannan på 100% primär genom hela eldningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.