S Sannah Petersson skrev:
Nej, inte ännu.. killen som hjälpte mig idag ska kolla med levererantören vilka delar han behöver byta och pris.. så vi får se..
Inget gratis, kolla med försäkringsbolaget, kan bli några kronor från dom.
Byte av kompressor - torkfilter - kanske exspantionsventil - och ny köldmedia, första och sista är dyrt.
Kostnad totalt har jag ingen vetskap om.

• Gilla
RogerB68 och 3 till
  • Laddar…
Har någon nån teori om hur det kan ha skett? Känns riktigt surt men.. finns alltid värre saker. 😢

Kolla om din villaförsäkring kan ta en del 👍 Om det verkligen är kompressorn så kan det vara vad som helst, tror dock att Fujitsu är rätt bra. Jag har en själv som gått sedan 2009.

• Gilla
Sannah Petersson
  • Laddar…
Är det en Fujitsu köpt genom FG Nordic (generalagenten) så hade iallafall min på den tiden 5 års garanti. Kanske inte samma nuförtiden?

• Gilla
Sannah Petersson
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det en Fujitsu köpt genom FG Nordic (generalagenten) så hade iallafall min på den tiden 5 års garanti. Kanske inte samma nuförtiden?
Jag har haft den i 5 år och 2 månader så garantin har gått ut.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N
Jag har haft den i 5 år och 2 månader så garantin har gått ut.
Du kan väl fråga om det inte kan finnas åtminstone någon goodwill när felet kom så nära inpå att garantin har gått ut. Chansen är kanske inte så stor men att fråga kostar ju inget.

• Älska
Sannah Petersson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget gratis, kolla med försäkringsbolaget, kan bli några kronor från dom.
Byte av kompressor - torkfilter - kanske exspantionsventil - och ny köldmedia, första och sista är dyrt.
Kostnad totalt har jag ingen vetskap om.
varför byta köldmedium? Onödigt dyr kostnad.man kan köra det genom ett torkfilter innan man återfyller systemet.
expansionsventilen är inget kanske vid byte av kompressor, det är en så billig grej, så den byter man alltid vid komprhaveri.
Sannah hur kom han fram till att kompr var trasig? Vad har du för märke och modell på din pump kolla typskylt.
Att kompressor går sönder kan bero på flera olika saker, kompressor får jobba med för hög framledning länge, kompressor får dålig suggaskylning (fel på expventil eller för lite köldmedia) Kompr får vätskeslag (flytande köldmedium, fel på expventil) m.m.

Borde inte elpatronen klara reservdrift?? 3 kW borde kunna värma lite bättre. Är den blockerad?

Hej alla!
Jag får en helt ny.. det skulle kosta 30-40 tusen att byta delar osv. Så efter att vi pratat en stund och jag förklarat min livssituation osv så fick jag en ny. 🩷 så glad. Tack alla för ert engagemang

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
uppdatering!!
En kille från företaget som installerat värmepumpen kom och bytte ut kompressorn och något annat.. funkade fint i två dagar sen slutade fläkten utanför att gå…. Tittade på skärmen som visar felmeddelande igen… 370 termodynamisk käla.. förstår inte, så nu går den på elpatronen igen.. ja man blir ju tokig 🤯🤯

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Uppdatering igen..
ett dräneringsrör hade gått läck på utedelen.. tydligen..
ja herregud
😂

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Uppdatering igen..
ett dräneringsrör hade gått läck på utedelen.. tydligen..
ja herregud
😂
Hoppas allt kommer att funka en lång tid framöver nu!! 🙂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.