Hej,
Jag har en värmepanna av modell CTC Master 103-9L, som på den senaste tiden börjat uppträda underligt. Pannan är av typ luft/luft-värme med aktiv ventilation, dvs inluften värms upp av utluften, kombinerat med ett eluppvärmt vattenburet radiatorsystem. Styrningen fungerar så att i första hand används luft/luft-systemet, och när inte det räcker till värmer en elpatron upp radiatorsystemet. Systemet inkluderar även en varmvattenberedare.
Det hela började med att pannans säkring gick för ungefär en vecka sedan. Efter omstart har temperaturen i radiatorkretsen legat konstant på 40 grader. Normalt sett varierar radiatortemperaturen rejält, tex vid eldning i braskaminen sjunker brukar radiatortemperaturen droppa minst 20 grader, men nu händer ingenting. Det märkliga är att de tiotal tillfällen jag kolla kontrollpanelen har det aldrig indikerats att elpatronen som värmer radiatorkretsen varit aktiv. Vissa gånger har inte ens luft/luft-systemet arbetat på full effekt, vilket alltid ska vara fallet när radiatorernavärms upp. Jag har testat att starta om pannan ytterligare gånger utan förbättring.
Det låter långsökt, men jag funderar på om vatten från varmvattenberedarens tank läcker till radiatorsystemet, och att det är därför radiatorsystemets temperatur hålls konstant. Någon som har en aning om detta är rimligt eller har någon annan idé om vad det kan vara?
Min huvudsakliga fråga är egentligen vad jag ska göra åt detta. Pannan är 22 år och har redan levt klart längre än förväntat. Är det ens någon idé att kontakta en reparatör, eller är det bara att köpa en ny och ersätta den gamla pannan? Hur hade ni resonerat?