Ja prova att sänka vb-pumpen och kolla vad sker med vb-deltat. :)

Hur ofta kompressorn går eller inte hänger väl ihop med hur mycket huset kräver.
Vår IVT går konstant runt -10'C och startar och stoppar vid ~-5'C.

Mr Lingonbacken skrev:
ja dom bytte hela pannan, har ni några tips på hur man kan få upp deltat på vb då? sänka hastigheten på pumpen är väl ett sätt men hur lågt kan man sänka? (80% nu) tips på andra vettiga inställningar? är ju en hel vetenskap det här,, gradminuterna satte jag till -80 på kompressorn och -400 på elpatronen! vad mer kan man finjustera i "servicemenyn" ?
Har du fått en nyinstallerad pump ska installatören göra injustering av cirkulationspump för både köld och värmekretsen, kolla att givarna stämmer eller kalibrera dem, så att du får riktiga temperaturdifferanser,
Och när man ändrar t,ex, cirkulationen i köldbäraren kan man samtidigt behöva göra justering mekaniskt på vissa ventiler så att du även får rätt temperatur i förångaren.
Du ska få en riktigt justerad anläggning av din leverantör, utifrån att de flesta rekommendationer i olika forum utgår bara från vad du själv kan mäta och justera, men man glömmer bort det som kan göras inne i pumpen är själva grundinatällningen utifrån just dina förhållanden.
Har själv fått pumpen justerad nyligen och allt gjordes inne i pumpen med diverse specialklockor och tempmätare och som visar olika temperaturer du inte kan se i menyerna.

AndersS
Vad har du för modell på värmepumpen?
Jag var inte med hela tiden när vår IVT installerades, men jag tror inte den har några inställningar innanför frontplåten mer än Vb och Kb-pumphastigheterna.

Som rubriken på tråden lyder, fast numer är det en 8kw istället, NIBE F1245-8kw

Mr Lingonbacken skrev:
Som rubriken på tråden lyder, fast numer är det en 8kw istället, NIBE F1245-8kw
Jag tänkte på vad AndersS i inlägget ovan har för modell där en del manuella inställningar görs i pumpen. :)

FredrikR skrev:
AndersS
Vad har du för modell på värmepumpen?
Jag var inte med hela tiden när vår IVT installerades, men jag tror inte den har några inställningar innanför frontplåten mer än Vb och Kb-pumphastigheterna.
Jag har en 10 år gammal Thermia Villa Classic och jag fick det visat när man nu bytte expansionsventil och torkfilter. Så även jag hade i 10 års tid försökt trimma med inställningar i menyer och pumphastigheter utan att veta om dessa mekaniska justeringar.
Så fr.o.m. nu ska jag beställa service vart 3 år då jag inte själv har de mätverktyg som krävs, man lär så länge man lever;)

Så här några dagar efter bytet så ligger kb in på -1grader och kb ut på -4grader vilket ger ett bra delta, både kb/vb pumphastigheten är satt till 65%, 24starter sen i onsdags och elpatronen har inte gått nånting, va ut igen igår och kollade elmätaren och hittills i januari har vi förbrukat 1600kwh vilket är en klar förbättring från decembers 4800kwh, då har vi iuf inte haft så varmt inne fram tills bytet men nu ligger det på stadiga 20grader inne! längtar till våren och sommaren så borran kan få vila lite, blev en tuff start för det :) va och kollade och fick pris på braskamin idag så förhoppningsvis till nästa vinter så ska inte bergvärmen behöva jobba lika hårt!

Braskamin har man för att det är mysigt, för det blir inte billigare (jo det blir det om det gör så du slipper elpatron)

En extra luftluftvärmepump kan också vara ett alternativ om det inte ska borras eller grävas något mer. Finns de som ger 4-5 kW med COP >2 vid -15C och COP 5-6 vid några plusgrader så borran kan få vila mera.

Precis, är lite det som är tanken, myselda och samtidigt försöka slippa den hemska elpatronen dom kallaste dagarna, en braskamin ger ju ändå väldigt mycket bra tillskottsvärme när det är som kallast ute!
Luft/luft är oxå bra men då har man det irriterande och fula pumpen på utsidan av huset som man helst vill slippa så det är inget alternativ.
Känns bra att det iaf blev en klar förbättring med en 8kw sen får vi se hur det funkar i det långa loppet men so far so good!
Borde man ta kontakt med nån annan NIBE installatör som får komma ut och kolla inställningar och sånt? Nån som har koll på vad det finns för tillbehör till 1245an och om det är nåt som är värt att lägga pengar på, tänkte mest på acktank och FLM mm!?

Redigerat:
Det finns nog många som har koll på vad det finns för tillbehör.

Du har SMS 40 så du får övervakning via sms samt ev via en android app.

Vad ska du med en acktank eller en FLM till?
FLM är en frånluftsmodul som du använder för att ladda borran med energi från fläktsystemet(ventilationen) om du har någon sådan.

ECS 40 om du vill kunna styra två "oberoende" klimatsystem. En inomhusgivare till varje och en shunt som styr så du får olika temp på de olika systemen.

RMU 40 är en trimmad inomhusgivare som du har en liten display i där du kan styra enklare funktioner. Skithäftig i jämförelse va den kostar. Du sätter denna där du har inomhusgivaren nu bara. 4 trådar om du undrar.

Kolla på NIBE.SE under din produkt och sedan under tillbehör så ser du vad de har att erbjuda.

Måste även säga att det var bra av din installatör att lösa det som han gjorde. . . det visar ju ändå att han tar ansvar.

Josth skrev:
En extra luftluftvärmepump kan också vara ett alternativ om det inte ska borras eller grävas något mer. Finns de som ger 4-5 kW med COP >2 vid -15C och COP 5-6 vid några plusgrader så borran kan få vila mera.

Låter helt fel att blanda in flera olika system för att klara uppvrämningen.
har man bergvärme kör man med den, o inget mer. behövs mer lägger man pengarna på rätt pumpstorlek & utögar borran med jordvärme eller ett hål till.

Käns helt fel at ha en surrande luftvärmepump som bar värmer et rum & som inte håller lika länge som resen av anlägningen. & hur ska tempratur regleringen funka? ska man kör a konstant med över värme helt i onödan i ett rum? blir inte det dyrt?

Acktank är till frör värmeanläggningar som tilexempel ved eldning. (man har altid en förlust i acktanken, man kan kan ta det förlusten då komforten ökar med att du slipper sringa o slänga in ved hela tiden)

en värmepump kan starta presis närsm hälst när energin behövs, så du behöver ingen ack som gör att du ska spara påådig energi.
desutom innebär en ack att du ofta jobbar mot en högre tempratur än vad du behöver, deta är jätte domt om man har värmepump, då det försämrar COP

Man lär sig nåt varje dag på det här forumet! Det där med luft/luft har jag aldrig riktigt köpt heller så det behöver du inte oroa dig för! tanken med acktank slog mig då jag har en fru som gillar att duscha väldigt varmt och länge och att det vore skönt att ha större varmvattenmängd och även så att 1245an slipper jobba med varmvatten och därför kan koncentrera sig på värmen istället, fast kanske inte funkar så!?
Är bra sugen på en RMU40 men tycker att dom är lite för dyra, främsta anledningen till att jag skulle vilja ha en sån är för att slippa springa ner till källaren stup i kvarten för att kolla till delta, status på pannan etc och då känns det som en lyxpryl! På nibes hemsida ligger dom ju på 1875kr och det är frågan om det är värt det, kunde man hitta den lite billigare nånstans så hade man kanske slagit till!
En till tipsfråga, hur har ni driftprioriteringen inställda på era pannor, tycker det är svårt men ska man ha den på 20/20min eller borde man höja värmeprion om jag tycker att det är viktigare att den koncenrerar sig på värmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.