Göran.W
Nu är det inte relevant hur djupt hålet igentligen är utan det är KB temp som är det intresanta sen får hålet ha vilket djup det vill.

KB in på -0,8 är lågt redan det och det kommer sjunka kanske 1 grad till innan vintern är slut dels för att hålet ger vad det kan redan och dels för att det är helt nytt och då brukar hålla en högra temperatur i början innan hålet stabiliserat sig.

KB temp kommer bli för låg med en större pump om man inte lägger ner kompletterande slang i marken.

Vad ska kb-pumpshastigheten vara inställd på då?
den har ju varit inställd på 100% ända sen dom satte in pannan och det kan ju oxå leda till att det är kallt in!?

Prova att sänk 'lite' och kolla vad som händer med köldbärardeltat (differensen mellan in och ut).

men... kan verkligen KB-pumpen gå för fort (nu menar jag allmänt och inte bara i detta fall)?
Pumpen skall plocka ur energi från KB. Om KB-pump går för sakta så kan inte pumpen plocka ur så mycket energi som den vill, ty tempen sjunker för mycket. Om KB-pump går för fort, så borde den ändå kunna plocka ur energi, eller? Däremot så drar KB-pumpen mer effekt om den snurrar fort.

//En amatör, som ännu inte 'trimmat' KB-pump utan den har stått på max i flera år.

PS. Min skylt har heller inget djup och inte andra skyltar jag sett. Jag är förvånad över att ingen energikalkyl gjordes. Trodde alla gjorde det. trodde också att det är ett krav. man blir ju liksom lite misstänksam, har du gjort nödvändiga anmälningar till kommunen?

CarMan skrev:
Ja det stämmer. koppla ur inne givaren (det räcker med att ställa ner kompensationevärdet på 0)
Sen ska alla radiatorer har fullt öppna termostater
när du gjort detta kan d börja justera kurva & förskjutning, vilket tar lång tid om du vill ha det riktigt bra (du måste göra om detta sen när du till läggs isolerat)

Det är svårt att hitta rätt kurva när sol eller annat ligger på o värmer huset.

Det finns även ett alternativ i menyn "rumsgivarinställningar" du man kan sätta om givaren ska vara styrande eller inte.
Den är inte styrande från fabrik.

Inomhusklimat, Avancerat, Rumsgivarinställningar.

Se borrhålet sommen värmeväxlare, den överför värmen i bergt till vätskan. har du för hög hastighet på cirkulationspumpen, så hinner inte brinevätskan bli tilräckligt varm (borrhålet är varmare än vad tempratiren på KB-in är)
Har du för låg hastighet på cirkulationspumpen så får vi probel på den andra värmeväxlaren (Förångaren) då blir inte förångaren tillräckligt varm, vilket försämrar både COP & effekten på anläggningen.

Sen när det gäller borrhål, så är inte mitt borrhål kallast i slutet på vinern. Tempraturen på minn bora följer helt mitt effekt utag. (är det -20 uten så sjunker det till +2 grader in i slutet på cyklarna, men så fort det blir varmare uta igen så höjs tempraturen! Jag behöver ingen sommar som värmer upp mitt hål. Jag vet inte om det är så med alla borrhål? (kan ju till lägga att jag harde istortset obefintligt vatten flöde i mitt hå, hålet var nästan helt tort när jag kolla med en sten 3 dagar efter borrningen) men jag har en mycket bra bergart, som har bra lagringsegenskaper.

Göran.W
I TS fall kommer temperaturen vara som lägst i slutet på vintern eftersom värmepumpen går konstant så hålet aldrig får återhämta sig.

Kan man i förväg göra någon form av uppskattning eller schablonberäkning hur mycket temperaturen i hålet kommer att sjunka om byter från en 6kw till en en större 8kw?

Nu är man lycklig ägare av en 8kw då, hittills funkar allt superbra tror jag, kompressorn har haft hela 11starter sen igår vid den här tiden och tidsfaktorn på elpatronen är 1,9 (är det timmar???) nu orkar den värma huset till 20grader utan elpatronens hjälp trots -5grader inatt, delta på VB är mellan 4-6 och på KB 3 där det även har blivit lite varmare in (-0,5grader mot -1grader förut) antagligen som följd av att kompressorn numer stannar och låter borran vila "lite" jämfört med förut, kb ut är dock ca -3.5grader, har sänkt kb pumpen till 70% och vb pumpen till 80%!

Redigerat:
Tidsfaktorn får du multiplicera med effekten på elpatron... och nu blev jag osäker. Detta är lite hemligt, mycket märkligt! Står i en annan tråd. Men jag tror det var effekten när endast ett steg går som skall multipleceras. I äldre pumpar så visas tid som elpatron gått, men det går inte att se om en eller flera steg gick. Det är nog därför dom infört tidsfaktor. Så att det går att få fram kWh. Så om mitt antagande stämmer så om t.ex. elpatronen går i en timme på lägsta effekt. Så kommer tidsfaktorn bli +1. Om elpatron med dubbla effekten går i en timme, så ökas tidsfaktorn med 2.

Se till att du får delta på ca 8 grader på VB & 3 på KB

Sen kolla up hur pumpen verkligen går om den har 11 starter / dygn så låter det bra. men kolla också så den går minst 15-20 minuter som korstast & att den reglerar gradminutarna rätt.

öppna termostater!

Mich skrev:
Tidsfaktorn får du multiplicera med effekten på elpatron... och nu blev jag osäker. Detta är lite hemligt, mycket märkligt! Står i en annan tråd. Men jag tror det var effekten när endast ett steg går som skall multipleceras. I äldre pumpar så visas tid som elpatron gått, men det går inte att se om en eller flera steg gick. Det är nog därför dom infört tidsfaktor. Så att det går att få fram kWh. Så om mitt antagande stämmer så om t.ex. elpatronen går i en timme på lägsta effekt. Så kommer tidsfaktorn bli +1. Om elpatron med dubbla effekten går i en timme, så ökas tidsfaktorn med 2.
antal h på max tillåten effekt.
skitenkelt!

halva effekten i 2h = 1 tidsfaktor
full tillåten effetk i 1h = 1 tidsfaktor

Jag gissar på att de bytte hela värmepumpen....?

ja dom bytte hela pannan, har ni några tips på hur man kan få upp deltat på vb då? sänka hastigheten på pumpen är väl ett sätt men hur lågt kan man sänka? (80% nu) tips på andra vettiga inställningar? är ju en hel vetenskap det här,, gradminuterna satte jag till -80 på kompressorn och -400 på elpatronen! vad mer kan man finjustera i "servicemenyn" ?

Det viktigaste är att ha fult öppna termostater & avstängd inne givare, sen mäta inomhustempraturen så exakt du kan. Börja sen att justera kurvan (& det underlättar om du noterar vilken utonhus tempratur du har & vilken durva & fröskjutning när du har rätt nomhustempratur)
då kan du andvända dessa värden när/om det blir fel innomhustemratur vin annan utomhustempratur.

delta -t justeras endast på cirkulationspumpen

okey, tack för alla tips och snabba svar!
alla termostater är fullt öppna och innegivaren är nu avstängd, delta-t ligger på 4grader för vb och 3grader för kb!
den har totalt haft 1 start/stopp sen 12 timmar tillbaka, gradminuterna är inställda på -80 för kompressorn och -400 för elpatronen så den startar ju aldrig vilket är väldigt skönt!
har väl haft - 5 grader ute senaste dygnet och en inne temp på 19.6grader enligt innegivaren!
ska kompressorn stanna oftare eller är det normalt nu när det "bara" är 5 grader ute att den bara stannar 1 gång?
Hastigheten på vb-pumpen är satt till 80%, ska jag sänka ännu mer för att få upp delta-t?
fick även tag i en sån här idag som jag tänkte koppla in innan pannan, nån som har erfarenhet av den?
http://www.actaris.com/html/products-1688.html

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.