Har till och från haft problem med värmen i elementen inne. Bor i radhus men ingen jag pratat med är riktigt haj på hur det ska fungera. Vi har inkommande fjärrvärme centralt till samfälligheten som sedan slussas vidare till husen. Rätt vad det är har det blivit sämre och nu ligger tempen på 27grader (där fjärrvärmen kommer in) ute vid vår enhet och elementen inne är kalla/ljumma. Har ju en termostat från Danfoss men det händer ingenting när man vrider på den. Kan det vara nåt där som kärvar? Har öppnat den och där finns en fjäder och en koppartråd som är dragen upp till pannan.

Har ju även en timer/klocka där man kan ändra temperaturen, dag/natttemp osv som är kopplad med el ner till en styrlåda på pannan där det sitter ett vred men den reagerar inte heller på när man ändrar tempen.

Har ringt runt till några vvsfirmor och en del tar inte ens åt sig jobbet och en del har inte tid förrän strax före jul.

Less på kylan nu, nån som har nåt tips?
/Roger

Har jag förstått rätt att ni bara har 27 grader på inkommande fjärrvärme i undercentralen? Eller är det inne hos dig som du har 27 grader på inkommande?
Jag gissar att ni har en central växlare som sen fördelar ut värmen till varje lgh, där det sitter en växlare i sin tur. Har jag rätt?
Återkom gärna med lite temperaturer. Tillopp och retur på primärsidan (från gatan), tillopp och retur till lägenheterna, samt vad du har för temperaturer i din lgh
Kanske du kan posta några bilder på hur det ser ut?

Redigerat:
Hej och tack för svar!
Just nu har vi 33grader på tillopp och 27 på returen vid vår central. Hur det ser ut med värmen där samfälligheten får in det har jag ingen aning om - men det verkar ju inte vara några andra som har problem med värmen.

Det konstiga är att sista gången jag kollade igår var värmen nere i 23 grader på tillopp och sedan dess har jag inte gjort nåt alls, och nu alltså 34grader. Ska det svänga så?

Har några bilder tagna på bla tempmätarna och hur det ser ut där de sitter med termostat. Även en bild på dag/nattstyrningen. Men jag får inte in bilderna här, vet inte hur jag får tag på URL-adressen till bilderna?

Mvh
Roger

Ok. Lite svårt att felsöka när man inte ser hur det ser ut. Men 34 grader verkar lite lite. Det är inte så att det är luft i systemet nånstans? Hur värms varmvattnet upp? Har ni separat varmvattenberedare?

Ja, förstår att det är lite knepigt att ana vad det kan vara men jag är öppen för alla förslag. Har luftat systemet via luftnippeln så det är inga problem. Vattnet värms upp separat från värmen och den är det inga problem med.

Inomhustempen har varit mellan 17-20grader fram tills idag då vi fått upp tempen lite. Har tvångsvridit vredet på den svarta boxen längst ner till vänster på en bild. Problemet med detta är att det håller en eller två dagar, sedan sjunker tempen igen. Boxen är i sin tur kopplad till dag-/natt-uret som sitter på väggen.

Jaja, hoppas få tag på nån kunnig vvs-are i veckan - tack för svar så länge!
/Roger

• DSC00368.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00370.jpg
    Skapa konto
  • DSC00369.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Aha, du har en sån anläggning. Börja med att kolla 2 saker. Kolla så att cirkulationspumpen snurrar. Lossa den lilla pluggen i mitten och se om axeln snurrar där inne. Det kan komma en liten skvätt vatten när du gör detta, men inget att oroa sig för. Ibland kan den behöva lite starthjälp om den har stått still en längre period. Det gör man genom att vrida axeln med en skruvmejsel.
Det andra du kan kolla är att om du tvångskör ställdonet (den du vred på tidigare) till max öppet, och se om den reglerar något. Den ska jobba upp och ner när den försöker hålla rätt temperatur.

Kom på en tredje sak.. Termostaten som sitter där är en temperaturbegränsare. Den kan ha hängt sig. Man kan prova att lossa termostathuset från ventilen och kolla så att ventilen öppnar och stänger som den skall. På själva ventilen finns ett stift som ska löpa ganska lätt ut och in, precis som på en vanlig radiatortermostat. Det kan också vara själva termostaten som är kass, men då ska du få fram värme när du lossar denna från ventilen.
Hoppas det inte blev för rörigt nu, men prova det jag skrev i förra inlägget först. Man får köra uteslutningsmetoden här.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.