7 073 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Problem med undertryck när köksfläkten går samtidigt med ftx
Jag har ett Heru 100, jag har problem med att jag får ett stort undertryck.
Undertrycket blir så stort att när jag kör köksfläkten på max drar jag ner luft från vinden i otätheter i väggar/bjälklag. Dessutom blir effekten av köksfläkten dålig.
Köksfläkten är inte ansluten till ftx:en utan har en egen kanal ut. Skulle velat haft en tryckgivare i kanalen från köksfläkten. När köksfläkten suger skulle en signal gå till ftx:en att minska på frånluften.
Tyvärr verkar inte detta finnas på Herun.
Någon som har en annan lösning?
Ett enkelt alternativ är ju att öppna ett fönster varje gång man kör köksfläkten, men det känns inte som ett hållbart alternativ i längden.
Undertrycket blir så stort att när jag kör köksfläkten på max drar jag ner luft från vinden i otätheter i väggar/bjälklag. Dessutom blir effekten av köksfläkten dålig.
Köksfläkten är inte ansluten till ftx:en utan har en egen kanal ut. Skulle velat haft en tryckgivare i kanalen från köksfläkten. När köksfläkten suger skulle en signal gå till ftx:en att minska på frånluften.
Tyvärr verkar inte detta finnas på Herun.
Någon som har en annan lösning?
Ett enkelt alternativ är ju att öppna ett fönster varje gång man kör köksfläkten, men det känns inte som ett hållbart alternativ i längden.
Köksfläkten suger ut mycket mer luft än din FTX kan blåsa in.
Fler och fler tillverkare av köksfläktar skriver i sin bruksanvisning att man skall öppna fönster i annat rum än köket när man använder köksfläkten på fullfart.
Fler och fler tillverkare av köksfläktar skriver i sin bruksanvisning att man skall öppna fönster i annat rum än köket när man använder köksfläkten på fullfart.
Som fredrikru skriver så är tryckkompenseringen det bästa att använda tillsammans med ett öppet fönster.
Då får du luftdraget in till köket från alla rum och slipper att ha matos överallt.
För de som har systemair aggregat kan man ställa fläktarna oberoende på en digitalingång. Sen kopplar man spisfläkten till den ingången så när spisfläkt startas aktiveras den digitalingången och tex så sänker man frånluften till 10% och kör frånluften på 100%.
Jag har påpekat för östberg att man borde kunna justera hastigheten på tryckkompenseringen för att just kunna använda den ihop med spisfläkt. Får väl se om de lyssnat nästa program uppdatering.
Då får du luftdraget in till köket från alla rum och slipper att ha matos överallt.
För de som har systemair aggregat kan man ställa fläktarna oberoende på en digitalingång. Sen kopplar man spisfläkten till den ingången så när spisfläkt startas aktiveras den digitalingången och tex så sänker man frånluften till 10% och kör frånluften på 100%.
Jag har påpekat för östberg att man borde kunna justera hastigheten på tryckkompenseringen för att just kunna använda den ihop med spisfläkt. Får väl se om de lyssnat nästa program uppdatering.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Intressant! Dock undrar jag om det blev en felskrivning, menar du tilluften på 100% eller är det jag som fattar dåligt?Tjoa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med ljud från toalettstolen – tystnar när ballofixen stängs
Badrum -
Problem med Yale Doorman - Öppnar inte automatiskt
Teknik -
Läckage från taket i badrum och senare varmvattenproblem
Badrum -
Blinkersproblem amerikanare
Teknik -
Hur fungerar denna termostaten, blir det problem när man täcker den?
Värme allmänt