Ska byta ut en tvättställsblandare av märket Tapwell (typ denna: https://www.tapwell.se/produkter/bad/tvattstallsblandare/lin/lin071-washbasin-mixer?v=lin071-krom ) och tänkte ersätta den med en Mora Cera B5 med handdusch. Problemet när jag väl har montera dit blandaren är att pexslangarna för den har släta ändar, på 10mm.

Det är denna jag har köpt på Hornbach:
https://www.moraarmatur.com/sv/tvättställsblandare/mora-cera/243000-ca

Det verkar nu förvisso finnas två varianter av den, en med anslutning till en 3/8" och mutter och denna släta.

Vilka alternativ har jag här? Jag kan bifoga en bild på nuvarande koppling som verkar vara en vattete-ventil där jag kan utröna 15 (15mm?).

Jag insåg detta när jag kom till sista steget, och skulle koppla på slangarna för kall- och varmvatten. Den gick ju bara smort ner i ventil och ingen mutter heller (de gamla satt kvar på den gamla blandare och den verkade också ha aningen tjockare ändar med och typ som en utbuktande del för att sluta an mot röret innan muttern.

Vad kan jag göra/köpa för att komma i mål med mitt lilla projekt? Om möjligt vill jag ha kvar den köpa blandaren. Tacksam för alla svar!

• Närbild av vattenslanganslutning med metallkopplingar och ventiler, monterad på en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
M muppenx skrev:
Vilka alternativ har jag här?
Slätända 10mm

M muppenx skrev:
Jag kan bifoga en bild på nuvarande koppling som verkar vara en vattete-ventil där jag kan utröna 15 (15mm?).
Nej det är ingen ventil, det verkar vara ett T-rör 15x15x12. Och 12mm ändan pekar uppåt.

Således har du förminskingar 12x10 i T-röret som det ser ut.

• Gilla
muppenx
  • Laddar…
Tack för ditt svar och goda insikter!

https://www.hornbach.se/p/vatette-forminskningsset-12x10-va-1215-1945153/5109166/
Är det denna jag ska köpa? Och ska jag köpa till någon särskild mutter för att fästa slangarna till röret? Den existerande blandaren har typ en sådan här plupp och en mutter som ej går att få loss.

Bilden visar den nuvarande som alltså är Tapwellen, som fungerar. Den nya är bara ett 10mm slang utan något annat att koppla på.

Redigerat:
Ja, det är sådana du ska köpa. Du kan återanvända de gamla muttrarna genom att såga loss dem från gamla slangarna.

• Gilla
muppenx
  • Laddar…
Vill gärna behålla tapwell-blandaren då den är helt ny. Är inflyttad i en nyproduktion så man kan ju alltid spara dom till framtiden, men behöver ha handduschar installerade i alla toaletterna/badrummen. Tackar er båda för hjälpsamma svar, äventyret fortsätter. Antar att det är denna man behöver två av?

https://www.hornbach.se/p/mutter-till-klamringskoppling-12-mm-forkromad/5125118/

Redigerat:
Du måste använda Vatette för att det ska passa och garanterat bli rätt. Blanda fabrikat är big no-no :).

Jag tror tyvärr inte den finns i lager hos hornbach. De har rsk-nummer 1947233

• Gilla
muppenx
  • Laddar…
Du är kung! Finns på Bauhaus, får svänga förbi där och några stycken. Ni ska båda ha ett stort tack, är verkligen tacksam för er hjälp!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
Om du inte hittar lösa muttrar på Bauhaus (de brukar väl inte ha Vatette?) så kan du köpa en Vatette rak skarv 12x12 och plundra på muttrar. De är oftast inte så dyra.

På senare tid har de faktiskt både Vatette och LK i sortimentet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Aha, då kanske de ska få en ny chans. Förut hade de bara Gelias sortiment som kan variera avseende tillverkare och sina egna Neptun. Dock ligger Bauhaus en avfart längre bort än Hornbach så...

Bra att veta att de har LK dock, det har inte Hornbach.

Skyr normalt Bauhaus som pesten men ibland finns inga alternativ.

Jag utövar systematiska påtryckningar på att hornbach ska ta in LK. Det har hittils gått sådär. Hornbach har ju sitt HQ ett stenkast från varuhuset i GBG där jag brukar handla så funderar snart på att kliva in där istället 😂.

• Älska
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.