Hej,
Jag undrar om någon sakkunnig kan hjälpa mig.
Jag ska sätta upp en Ikea Barometer, men lyckas inte få ut sladdarna ur det gröna plasthöljet på "lampanordningen" i taket.
Kanske hade jag inte behövt skruva bort anordningen som suttit i taket, men annars fattar jag inte hur jag ska få upp Barometer.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80262578/
Det står även intill Barometer att man kan komplettera med denna lamppropp med kabel...men denna går väl inte att trycka i om anordningen sitter som den gör? Förstår inte riktigt.
Bild 1 är anordningen som tilsammans med "skal" suttit i kökstaket.
Bild 2 är första delen av denna anordning till Barometer som jag vill sätta upp.
Sista, bild 3, är själva Barometer-lampan som jag vill sätta upp.
Två frågor i en blev det, men förstår ni?
Jag undrar om någon sakkunnig kan hjälpa mig.
Jag ska sätta upp en Ikea Barometer, men lyckas inte få ut sladdarna ur det gröna plasthöljet på "lampanordningen" i taket.
Kanske hade jag inte behövt skruva bort anordningen som suttit i taket, men annars fattar jag inte hur jag ska få upp Barometer.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80262578/
Det står även intill Barometer att man kan komplettera med denna lamppropp med kabel...men denna går väl inte att trycka i om anordningen sitter som den gör? Förstår inte riktigt.
Bild 1 är anordningen som tilsammans med "skal" suttit i kökstaket.
Bild 2 är första delen av denna anordning till Barometer som jag vill sätta upp.
Sista, bild 3, är själva Barometer-lampan som jag vill sätta upp.
Två frågor i en blev det, men förstår ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
I princip så skulle du kunna sätta tillbaka locket på ditt lamputtag. Och montera en kort anslutningsslad på IKEA lampan (de finns färdiga på IKEA).
Möjligt att IKEA lampan förutsätter att du har ett platt takuttag, normal så är de infällda i taket.
Om du vill ta bort takuttaget så tror jag att du skall trycka hårt på de gröna "färparna" med symboler, samtidigt som du rar i tråden. Eller så klipper du helt enkelt av tråden. Du bör troligen ändå klippa bort de kardeler som suttitt i klämkopplingen. Ofta är de skadade. Avisolera lämpligt lång bit ex. mha. en kniv.
Möjligt att IKEA lampan förutsätter att du har ett platt takuttag, normal så är de infällda i taket.
Om du vill ta bort takuttaget så tror jag att du skall trycka hårt på de gröna "färparna" med symboler, samtidigt som du rar i tråden. Eller så klipper du helt enkelt av tråden. Du bör troligen ändå klippa bort de kardeler som suttitt i klämkopplingen. Ofta är de skadade. Avisolera lämpligt lång bit ex. mha. en kniv.
Det går inte att sätta upp Ikea-lampan utan att ta bort den vita lamptaksanordningen på bilden. Den "tar för mkt plats" för att Ikea-lampan ska få plats.
Så det där med att montera anslutningssladd känns inte aktuellt. Om du förstår vad jag menar?
Däremot testar jag nu alternativ 2 att trycka hårt på flärparna eller klippa av. Finns det några risker med att göra detta lilla jobb förresten? Ska man på nåt sätt stänga av nån ström?
Så det där med att montera anslutningssladd känns inte aktuellt. Om du förstår vad jag menar?
Däremot testar jag nu alternativ 2 att trycka hårt på flärparna eller klippa av. Finns det några risker med att göra detta lilla jobb förresten? Ska man på nåt sätt stänga av nån ström?
Man ska ALLTID "stänga av strömmen" även om det ser ut som det finns isolering på trådarna. Säkrast är att ta ur/ knäppa av säkringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ja, sorry. Jag antog att du hade klart om avstängning.
Du skall som sagt stänga av elen till lampan i centralen (det räcker inte att bara sätta brytaren i rummet i avstängt läge). Men du måste också kontrollera att du verkligen lyckats stänga av strömmen till takuttaget. Det gör du ex. genom att sätta i en lampa i takuttaget, först med strömmen påslagen (för att kolla att du "mäter" med en fungerande lampa).
Eller så får du använda ett mätinstrument, finns billiga multimetrar på ex. Clasolsson. Men då gäller det att förstå hur instrumentet skall användas, gör man fel så kan det bokstavligen explodera. Även med instrument gäller att man kollar först instrumentet mot något som har spänning, därefter mäter man att spänningen är borta från "mätobjektet".
Du skall som sagt stänga av elen till lampan i centralen (det räcker inte att bara sätta brytaren i rummet i avstängt läge). Men du måste också kontrollera att du verkligen lyckats stänga av strömmen till takuttaget. Det gör du ex. genom att sätta i en lampa i takuttaget, först med strömmen påslagen (för att kolla att du "mäter" med en fungerande lampa).
Eller så får du använda ett mätinstrument, finns billiga multimetrar på ex. Clasolsson. Men då gäller det att förstå hur instrumentet skall användas, gör man fel så kan det bokstavligen explodera. Även med instrument gäller att man kollar först instrumentet mot något som har spänning, därefter mäter man att spänningen är borta från "mätobjektet".
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Den här typen av kontroll skall man göra även om man bryter huvudströmbrytaren i elcentralen, det händer att huvudströmbrytaren är trasig, så att den ex. bryter två av tre faser. Det kan se ut som strömmen bryts, många lampor slocknar osv. Men 1/3 av huset har fortfarande ström, som kan döda.
Huvudströmbrytaren i elcentralen?
Då tänker du på vanliga proppskåpet till lägenheten, som jag kallar det, va? Knapp för avstängning för just köket eller hela lägenheten? Finns ju säkert 15 brytare i "skåpet".
Men märker man att t ex den mindre köksbänkslampan släcks, så borde ju även det betyda att det inte är ström i lampanordningen uppe i kökstaket?
Då tänker du på vanliga proppskåpet till lägenheten, som jag kallar det, va? Knapp för avstängning för just köket eller hela lägenheten? Finns ju säkert 15 brytare i "skåpet".
Men märker man att t ex den mindre köksbänkslampan släcks, så borde ju även det betyda att det inte är ström i lampanordningen uppe i kökstaket?
Vad ska jag göra med de gröngula kablarna? I den takanordning jag ska sätta upp finns ju bara uttag/flörtar för L och N...
På den vit/gröna anordningen står det P och N på flärparna/uttagen och bara någon symbol till de gröngula kablarna...
På den vit/gröna anordningen står det P och N på flärparna/uttagen och bara någon symbol till de gröngula kablarna...
P=L och N=N . Den grön/Gula ska kopplas till metallhöljet någonstans. Det kan finnas en symbol ser ut som en upp-o-nedvänt sjömärke -III (fast strecken ska bli kortare och kortare) där den grön/gula kabeln ska fästas. OM det finns en annan symbol med två fyrkanter inuti varandra, så är det en "Dubbelisolerad" lampa och då saknas inkoppling för skyddsjord (grön/gul).
Ser inga symboler på Ikea-anordningen öht för gulgröna kablarna förutom just den lilla vita plastanordningen med två flärpar (L och N).
Betyder det att jag bara ska försöka se till att gulgröna kabeln "ligger mot" metallhöljet när jag monterar?
Och kan man använda sax/kniv (om man inte har annat) när man ska skära av kabel för att sätta i i Ikea-anordningen?
Betyder det att jag bara ska försöka se till att gulgröna kabeln "ligger mot" metallhöljet när jag monterar?
Och kan man använda sax/kniv (om man inte har annat) när man ska skära av kabel för att sätta i i Ikea-anordningen?
Finns det bara 2 ledare i plastkontakten på lampan ? Jag har försökt att förstora bilden och det ser så ut. Då kan du låta bli att ansluta den gul/gröna ledaren. (någonstans på lampan bör då symbolen med två kvadrater finnas om inte klistermärke har lossnat). Om du tar loss kablarna från den gröna klämman eller skarvar med ny kabel, så ska det nog till en extra isolerslang på dessa, för du kommer att gå nära metallen till lampan.
Efter att ha läst monteringsanvisningen så ser jag att det bara är två ledare. OBS att inkommande kabel ska ligga på speciellt sätt (normalt dragavlastning) som även ser till att den går fritt från metallen i kåpan.
Efter att ha läst monteringsanvisningen så ser jag att det bara är två ledare. OBS att inkommande kabel ska ligga på speciellt sätt (normalt dragavlastning) som även ser till att den går fritt från metallen i kåpan.
Redigerat:
Hur fixar man extra isolerslang?
Inkommande ligga på speciellt sätt? Tänker du på blåvita kabeln? Antar att jag helt enkelt får följa installationsanvisningen?
Tacksam för svar!
Tack hittills förresten!
Inkommande ligga på speciellt sätt? Tänker du på blåvita kabeln? Antar att jag helt enkelt får följa installationsanvisningen?
Tacksam för svar!
Tack hittills förresten!
"kl 11" i bild 2 har du en "krokväg" för kabeln, som sedan förses med klämlock. Det är en dragavlastning, men fungerar också så att kabeln läggs fritt från metall. Kabeln ska därför läggas precis som det står i installationsguiden. Eftersom lampan är "dubbelisolerad" är det extra viktigt ( kan vara LIVSVIKTIGT) att du inte riskerar att få kontakt mellan inkommande kablar och metallen.Därför min rekommendation om extra isolerslang. Om du inte har rätt sort, så kan du t.ex. ta en vanlig "lampsladd" och dra ur ledarna och använda höljet. Vet dock inte om det får plats med två sådana i dragavlastningen. Om insatsen med "krokvägen" är av plast, så kan du klara dig utan isolerslang om du ser till att ledarna ligger exakt som i installationsanvisningen.
Ursäkta alla frågor, men klämlock? Ska det finnas bland mina prylar, är det tänkt?