Körde i landet med jordfräsen igår. Det är en Stiga JB 55. Den stannade oväntat under drift, trodde det var slut på bensin men efter påfyllning så gick den ändå inte att starta. Man kunde höra hur det puffade till i motorn så är inget fel på sändningen. Tänkte att den kanske blivit sur eller överhettad så lät den stå över natten. När jag försök ta starta den idag igen så var det jättesvårt att dra i startsnöret. Det går fortfarande om man tar i men det känns nästa som att det är en jättestark magnet som håller i svänghjulet och man måste ta i ordentligt för att det ska snurra. Vet att det sitter en magnet i som aktiverar tändningen frågan är om den verkligen kan hålla i svänghjulet såpass hårt. Måste nästan dra så mycket jag orkar.
Då jag strax innan antagligen körde över en sten då den hoppade en massa när man gör det så undrar jag om något kan ha skakat loss i motorn? Kan ej höra något skrapande metalliskt ljud likt det gör ifall motor skär.
Någon som har mer erfarenhet med startmotorlösa 4 takts motorer som kanske har en aning om vad som kan vara felet?
Vill gärna slippa lämna in den till verkstad om det går att fixa själv då det kostar rätt mycket för mig samt att det är flera veckors kö nu på sommaren då alla sommarboende är här nere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.